اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها

دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در اردبیل راه‌اندازی شد

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها و در مراسمی با حضور دوستداران محیط زیست دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در محیط زیست استان اردبیل تشکیل و راه‌اندازی شد.

دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در اردبیل راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسمی که صبح امروز در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: ما در گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در دو روز برنامه‌های خود را برگزار کردیم که دیروز شاهد تشکیل زنجیره انسانی و بزرگ‌نمایی مسئله حفاظت و صیانت از تالاب‌ها و بحث پرنده‌نگری بودیم و امروز نیز شاهد راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در اداره کل حفاظت محیط زیست هستیم.

سید رضا موسوی تالاب‌ها را اکوسیستم‌های خاص و ویژه با تنوع زیستی متنوع و کارکردهای متفاوت بیان کرد و افزود: این اکوسیستم در کنترل سیلاب‌ها حضور پرندگان و تامین مواد غذایی برای آنها، تغذیه جوامع انسانی و کاهش آلایندگی هوا نقش موثر و بی‌بدیل دارد.

این مسئول با اشاره به ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب‌ها تصریح کرد: تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌‌ها و 200برابر اراضی زراعی دارای ارزش اقتصادی و درآمدی هستند ولی زنگ خطر از بین رفتن این اکوسیستم پویا به صدا درآمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: انسان‌ها با رویکرد خاص خود تلاش می‌کنند تا تالاب‌ها، ‌دریاچه‌ها و بسیاری از زیبایی‌های زیست محیطی را به سیطره خود درآورند و آنها را از کارکرد طبیعی خارج کنند که همین دخالت‌های بی‌مورد سبب شده است تا دریاچه ارومیه به حال احتضار بیفتد و آسیب‌های جدی به تالاب‌های موجود در کشور وارد شود.

موسوی گفت: از 250 تالاب موجود در کشور که 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشور را شامل می‌شود بسیاری از آنها در اوضاع و شرایط ناگواری به سر می‌برند و برخی از آنها نفسشان به شماره افتاده است.

نفس تالاب نئور به شماره افتاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی با اشاره به وجود 46 تالاب در استان اردبیل خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا یکی از تالاب‌های استان اردبیل در کنوانسیون جهانی به ثبت برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان داشت: ما اقدامات اساسی را باید در حوزه احیا و بازتوانی تالاب‌ها انجام دهیم چرا که اصلاً اوضاع و احوال تالاب‌های استان مناسب به نظر نمی‌رسد.

موسوی افزود: ما در راستای توسعه پایدار بهره‌برداری درست و برنامه‌های محافظتی سعی‌مان بر آن است تا مشکلات و نارسایی‌های تالاب‌ها را به دقت ارزیابی کنیم که راه‌اندازی دبیرخانه مدیریت زیست بومی به ما کمک خواهد کرد تا در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.

این مسئول تاکید کرد: در بحث تالاب‌ها برخی اقدامات نظیر برداشت حق‌آبه‌ها از این محدوده‌ها و زیست بوم‌های طبیعی سبب شده است تا بسیاری از این تالاب‌ها در معرض آسیب و خطر قرار گیرند و در کنار آن برداشت بی‌رویه و توجه به کسب منافع بیش از حد از این اکوسیستم‌های طبیعی و ورود آلودگی از سموم فاضلاب‌های صنعتی خطرات و آسیب‌ها را به حد بسیار بالا ارتقا داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل عنوان کرد: مدیریت نامناسب و بی‌توجهی به بهره‌برداری درست از این تالاب‌ها سبب شده است تا دریاچه نئور اردبیل که یک تالاب منحصر‌بفرد در دنیا است، نفسش به شماره افتاده و در معرض یک تهدید جدی واقع شده است.

موسوی نامگذاری شعار امسال را در گرامیداشت تالاب‌ها بهره‌برداری در حوزه کشاورزی با همراهان آگاه و روشن و بالنده اعلام کرد و ادامه داد: ما امیدواریم با تنویر افکار عمومی و جلب توجه مردم به صیانت از تالاب‌ها با نگاه پیشگیرانه اقدامی را انجام دهیم تا بسیاری از مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

این مسئول به اهداف راه‌اندازی دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: فعالیت این دبیرخانه می‌تواند منسجم، مستدل و علمی باشد تا بهبود شرایط تالاب‌ها را در کشور شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان سخنان خود از هموطنان خواست تا در احیای تالاب‌ها و صیانت از این اکوسیستم‌های طبیعی با تدبیر عمل کرده و از تخریب بی‌مورد جلوگیری کنند.

انتهای پیام/62003/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول