اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

سهم مردم از سبد کالای دولت تدبیر و امید در گلستان

طعم عدالت با برگزاری کنکور دولت یازدهم در توزیع عادلانه سبد کالا برای مردم شفاف شد تا هر یک از اقشار مختلف سهم خود را در کانون توجه دولت تدبیر و امید بهتر درک کنند.

سهم مردم از سبد کالای دولت تدبیر و امید در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، توزیع سبد کالایی دولت در حالی در گلستان کلید خورد که از همان ساعات اولیه صبح صف‎های عریض و طویل در مقابل فروشگاه‎های تعیین شده به چشم می‎خورد تا بالاخره سبدی که شامل 10 کیلوگرم برنج، دو بطری روغن، دو  بسته پنیر، چهار کیلوگرم مرغ و 24 عدد تخم مرغ بود نصیب کسانی شود که پس از ساعت‎ها انتظار برای دریافت آن اقدام می‎کنند.

مردم در حال و هوای سرد زمستانی برای گرفتن هدیه دولت متحمل مشقات زیادی شدند که این وضعیت در اکثر فروشگاه‎های زنجیره‎ای نظیر فرهنگیان، کارگران، نیروهای مسلح به وضوح نشان داده می‎شد چنانچه حتی کار به درآوردن چوب و چماق هم کشیده شد و هدیه‎ای که باید لبخند نشاط را بر لبان مردم جاری می‎کرد، در دقایقی به تلخی گرائید و سبب شد تا برخی از مردم صف‎های خود را رها کنند و جان‎شان را بر هدیه رایگان دولت ترجیح دهند.

هیاهوی جمعیت در فروشگاه زنجیره‎ای کارگران در گرگان به حدی رسیده بود که صاحب فروشگاه تصمیم گرفت کرکره را پایین بکشد و از پشت درب‎های شبکه‎ای مردم را آرام کند تا در صورت برقراری نظم و انضباط اقدام به توزیع کالا کنند.

وضعیت توزیع سبد کالای دولت در خیابان‎های مازندران، نعلبندان و سرخواجه شهرستان گرگان نیز تا دقایقی از نظم و انضباط برخوردار بود، اما هجوم جمعیت مانع از حاکم شدن عدالت تا اتمام توزیع سبد کالا می‎شد، دعوا برای تشکیل صف‎های دوم و سوم و ...، ترسیدن از اینکه شاید کالا پس از تحمل این همه بی‎قراری ته بکشد و به آنها نرسد از دیگر دغدغه‎هایی بود که مردم را عصبانی می‎کرد.

نظارتی در توزیع سبد کالا وجود ندارد

مقابل فروشگاه کارگران واقع در شهرستان گرگان شمار زیادی از مردم اعم از زن و مرد در هوای سرد و برفی صف کشیده‎اند تا سبد کالا دریافت کنند، در میان جمعیت داخل می‎شوم سکینه قاسمی که نزدیک به نیم ساعت در صف ایستاده از نحوه ارائه سبد کالا رضایت چندانی ندارد و می‎گوید: طرز دادن کالا به مردم اصلا درست نیست، اینکه همزمان کارت و کالا را با یکدیگر می‎دهند، خودش باعث تجمع مردم می‎شود، باور کنید صبح که آمده بودم نوبت به من نرسید و دعوا بر سر گرفتن کالا به آسمان بلند بود.

قاسمی ادامه داد: نه مردم در گرفتن سبد کالا نظم را رعایت می‎کنند و نه نظارتی از سوی مسئولان وجود دارد، بی‎نظمی سبب شده تا زن و مرد در صف‎هایی بدون رعایت شئون اسلامی از یکدیگر برای گرفتن کالا سبقت بگیرند.

این خانم جوان با بیان اینکه اگر دولت هدیه کالایی خود را به صورت نقدی در حساب سرپرستان خانوار واریز می‎کرد برای مردم بهتر بود، خاطرنشان کرد: اگر دولت روند بهتری را برای توزیع سبد کالا اتخاذ می‎کرد، چنین زحمتی که اکنون برای مردم به وجود آمده نداشتیم.

دولت تصمیم بهتری برای دادن سبد کالا به مردم نیازمند کند

تکتم ذاکری که همسر یک راننده تاکسی است، گفت: دولت اگر یارانه نقدی به مردم می‎داد بهتر بود، من در این سرما ایستاده‎ام تا چهار تا کالای یخ زده و خارجی را برای خانواده بگیرم آیا این در شأن مردم است.

وی افزود: همسرم از صبح تا شب کار می‎کند ولی مخارج زندگی بسیار سنگین است، درآمد ما به 500 هزار تومان هم نمی‎رسد، ای کاش دولت تصمیم بهتری برای دادن سبد کالا به مردم نیازمند می‎کرد.

دولت پول نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کند       

فاطمه شوقی 45 ساله از دیگر افرادی است که مشمول سبد کالایی دولت بوده و در صف طولانی ایستاده است تا هدیه دولت را دریافت کند، وی می‎گوید: شوهرم فوت کرده و سرپرست خانوار هستم و با بدبختی مخارج زندگی را تامین می‎کنم، اکنون هم بیش از دو ساعت در صف ایستاده‎ام اما همچنان نوبت‎ام نشده است.

شوقی افزود: دولت باید برای رضایت خاطر مردم پول نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‎کرد تا مشکلاتی که امروز در این صف‎ها به وجود آمده شاهد نبودیم.

هیچ مسئولی بر فرآیند بی‎نظمی نظارتی ندارد

غلامعلی مرادقلی با بیان اینکه مردم رضایتی از نحوه دریافت سبد کالا ندارند، گفت: خودتان ببینید مرد و زن در این سرمای زمستان چگونه در این صف‎ها ایستاده‎اند و هیچ مسئولی از نزدیک نسبت به فرآیند بی‎نظمی نظارتی ندارد.

این گچکار 32 ساله از دولتمردان خواست تا سبد کالا را در قالب یارانه نقدی به سرپرستان خانوار ارائه دهند و افزود: اگر یارانه نقدی به حساب مردم واریز می‎شد این همه سرگردانی و الافی وجود نداشت و مردم بر اساس نیازشان، کالا را تامین می‎کردند، شاید نیاز برخی افراد به پول بیشتر از کالا باشد و دولت باید این موضوع را درنظر بگیرد.

دولتمردان باید جلوی گرانی را بگیرند

ایوب بابایی 23 ساله و دانشجوی متاهل که دارای شغل آزاد نیز است در صف ایستاده که در خصوص نحوه توزیع سبد کالا گفت: تعداد 100 تا 130 نفر از مردم در صف ایستاده‎اند و هنوز صاحب فروشگاه نیامده و مردم را پشت درهای بسته در این سرما نگه داشته است، مردم چه گناهی دارند که باید این همه سختی بکشند، اگر این روند در ماه‎های بعدی تکرار شود اصلا شایسته نیست.

بابایی بیان داشت: دولت اگر برنامه دیگری برای توزیع سبد کالا و یا واریز پول نقدی به حساب سرپرست خانوارها داشته باشد بهتر است، دولتمردان باید جلوی گرانی را بگیرند.

کار دولت برای اجرای طرح سبد کالا خوب بوده است

رضا نجاتی 35 ساله می‎گوید: از طریق رسانه ملی متوجه شدم که سبد کالای دولت را می‎توانم دریافت کنم، روند توزیع کالا اصلا رضایت‎بخش نیست و اگر به حساب مردم واریز می‎شد، بهتر بود.

نجاتی با بیان اینکه کار دولت برای اجرای طرح سبد کالا خوب بوده است، افزود: دولت باید این برنامه را در نظر داشته باشد، شاید مردم به کالاهای اساسی دیگر مثل پوشاک احتیاج بیشتری داشته باشند لذا یارانه نقدی مناسب‎تر از سبد کالا است، همچنین تفاوتی که دولت برای خانوارهای دو، سه یا چند نفره در نظر نگرفته مناسب نیست.

یارانه نقدی هزاران بار بهتر از سبد کالایی است

احمد عباسی از دیگر افرادی است که ساعت‎ها در صف انتظار سبد کالایی دولت ایستاده و می‎گوید: تعدادی از مردم از صبح ایستاده‎اند تا سبد کالا بگیرند اما هنوز موفق نشدند، در این صف‎ها حتی کتک‎کاری هم شد و از نظم و انضباط خبری نبود.

این کارگر 42 ساله ادامه داد: مردم چندین ساعت در صف ایستاده‎اند اما صاحبان فروشگاه اصلا به فکر مردم نیستند، و کار مردم را به موقع راه نمی‎اندازند، این روند نامطلوب نشان می‎دهد که یارانه نقدی هزاران بار بهتر از سبد کالایی است.

دولت یازدهم قول داد مردم دستشان به سمت دولت دراز نباشد

پیرمردی که خود را راننده تاکسی معرفی می‎کند، در خصوص دریافت سبد کالا می‎گوید: دولت یازدهم قول داد که مردم دستشان به سمت دولت دراز نباشد، اما طرح‎های آنها چیز دیگری را نشان می‎دهد.

وی افزود: سرمایه‎داران و پولداران که مشکلی ندارند و تمام بدبختی‎ها و مشکلات برای افراد ضعیف و کم‎درآمد جامعه است و این جمعیت زیاد برای همین اینجا جمع شده‎اند که از لحاظ معیشتی مشکل دارند، دولت باید فکر اساسی برای مردم کند.

تعداد شعبات توزیع سبد کالا زیاد شود

حمید بادلی که دارای شغل آزاد است با بیان اینکه باید تعداد شعبات توزیع سبد کالا زیاد شود، گفت: اگر تعداد شعبات افزایش پیدا کند، مردم کمتر دچار زحمت می‎شوند.

وی ادامه داد: به فروشگاه ارتش مراجعه کردیم به ما می‎گویند در اینجا فقط سبد کالای نیروهای مسلح داده می‎شود، مگر خون آنها از سایر مردم رنگین‎تر است که به راحتی کالا دریافت کنند اما کارگران و مشاغل آزاد باید در صف‎های طولانی انتظار بکشند.

بادلی با اشاره به اینکه روند توزیع سبد کالا خوب نیست، گفت: طرح یارانه نقدی خیلی بهتر بود و مردم بر اساس نیازشان کالا دریافت می‎کردند، من خودم یک روستایی هستم و برنج می‎کارم اصلا نیازی ندارم که برنج هندی از دولت بخرم و به پول آن بیشتر نیاز دارم و چه خوب بود که دولت این چیزها را درنظر می‎گرفت.

توزیع سبد کالا خیلی خوب است، اما باید ساز و کار منظم‎تری برای آن اتخاذ شود

مقابل فروشگاه نیروهای انتظامی جمعیت کمتری برای دریافت سبد کالایی دولت وجود دارد، یکی از نیروهای بازنشسته انتظامی که نمی‎خواهد نامی از وی فاش شود، می‎گوید: طرح توزیع سبد کالا خیلی خوب است اما باید ساز و کار منظم‎تری برای آن در نظر گرفته می‎شد تا مردم دچار زحمت نشوند.

از دولت برای حمایت از مردم سپاسگزارم

ابراهیم بیابانی بازنشسته نیروی انتظامی در خصوص نحوه توزیع سبد کالا گفت: مبلغی که دولت در قالب سبد کالا به مردم می‎دهد خوب است، اما اگر به صورت یارانه نقدی داده می‎شد، خیلی بهتر بود.

وی رضایت خود را از نحوه توزیع سبد کالا اعلام کرد و افزود: امیدوارم خداوند به دولت خیر بدهد، من که راضی هستم، بالاخره شاید سختی‎هایی وجود داشته باشد، اما همه باید تحمل کنیم، آنچه سبب پیروزی انقلاب ما در هشت سال دفاع مقدس شد استقامت بود و آنچه می‎تواند برای برون رفت از مشکلات موثر باشد، باز هم مقاومت است، بنابراین از دولت برای اینکه از مردم حمایت می‎کند بسیار سپاسگزارم.

-------------------------

گزارش از: زهره رجبی

-------------------------

انتهای پیام/83001/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول