اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ شد

استاندار اصفهان گفت: مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ شد.

مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول زرگرپور بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اصفهانی با اشاره به گرامیداشت دهه مبارک فجر، اظهار کرد:‌در حال حاضر اصلی‌ترین مطالبه مردم اصفهان جاری شدن آب زاینده‌رود است.

وی افزود: برای پیگیری موضوعات آب زاینده‌رود در شرایط کنونی در زمینه سرعت پیگیری خوشبختانه رکود زده‌ایم.

استاندار اصفهان ادامه داد: طرح جامع برای احیای حوضه آبریز 9 ماده‌ای و شورای عالی آب با حضور استانداران اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و یزد تصویب شد.

وی تصریح کرد: تقسیم‌بندی آب از حوضه آبریز است و این مباحث ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

زرگرپور با تاکید بر اینکه طرح جامع حوضه آبریز علمی و کارشناسانه است، اضافه کرد: نتیجه این طرح شامل پیشرفت همه استان‌ها خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی آب بالا‌ترین مرجعی است که مسائل مربوط به مدیریت آب، هماهنگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های آب را انجام می‌دهد، تاکید کرد: ماده 10 قانون ادغام جهاد کشاورزی و سازندگی مربوط به شورای عالی آب است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در ماده 10 این قانون پیشنهاد داده شد که مقوله آب نیاز به شورایی دارد که مسائل آب را در بحث کلان مطرح کند، افزود: به دنبال این موضوع شورای عالی آب در راستای رسیدگی به مسائل مربوط به آب تشکیل شده است.

وی گفت: برگزاری شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور است و در زمان عدم حضور رئیس جمهور نیز این شورا به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود.

زرگر‌پور با بیان اینکه 40 روز پس از اینکه مسئولیت استانداری اصفهان را به عهده گرفتم، یک طرح پنج ماده‌ای را برای احیای حوضه آب‌ریز زاینده‌رود تهیه کردم، اظهار کرد: سپس این طرح را برای بررسی و طرح در شورای عالی آب به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردم.

وی احیای زاینده‌رود و جاری شدن آب در رودخانه را از مطالبات مردم دانست و اضافه کرد: طرح احیای حوضه آبریز زاینده‌رود براساس تجربیات موجود در حوضه‌های آب تهیه شده و این طرح برای بررسی به شورای عالی آب ارسال شده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: این طرح در 30 دی ماه امسال در شورای عالی آب با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت و استاندارن استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری مطرح شده است.

وی با تاکید بر اینکه سپس این طرح به یک طرح جامع 9 ماده‌ای تبدیل شده و سپس در شورای عالی آب به تصویب رسیده است، ادامه داد: آب تقسیمات خاص خود را دارد و بسیاری از کشور‌های پیشرفته تقسیمات سیاسی خود را براساس حوضه آب‌ریز انجام می‌دهند، اما تقسیمات سیاسی و کشوری در ایران براساس حوضه آب‌ریز صورت نمی‌گیرد.

زرگر‌پور با بیان اینکه رودخانه دائمی زاینده‌رود از سال 1385 تاکنون به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است، تاکید کرد: هدف از تهیه و تصویب طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود این است که آب به صورت دائمی در رودخانه زاینده‌رود جاری باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود یک طرح علمی و کارشناسی است و این طرح به مسائل شهرستانی و استانی ورود پیدا نمی‌کند، افزود: بلکه این طرح تمام استان‌هایی که در حوضه آبریز زاینده‌رود قرار گرفته‌اند را شامل می‌شود.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه ماده نخست مصوبه طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود به عنوان مهم‌ترین ماده این مصوبه است، گفت: براساس این ماده وزارت نیرو مکلف است تا نسبت به تأسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود در منطقه اقدام کند.

وی با بیان اینکه پیش از سال 1384 یک مدیریت بر روی حوضه زاینده‌رود وجود داشته و پس از سال 1384 نیز چند مدیریت بر روی این حوضه وجود داشته است، اظهار کرد: اما با تصویب طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود باید یک واحد مدیریت یکپارچه بر روی حوضه آب‌ریز زاینده‌رود تأسیس شود.

زرگر‌پور ایجاد یک واحد مدیریت یکپارچه بر حوضه زاینده‌رود مهم‌ترین بند این مصوبه است، ادامه داد: براساس بند دوم این موضوع وزارت نیرو مکلف است تا شورای هماهنگی حوضه مدیریت زاینده‌رود با ریاست وزیر نیرو و عضویت استان‌های یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید ظرف مدت سه ماه نسبت به اجرای این بند قانونی اقدام کند، تصریح کرد: این شورا باید تخصیص‌های ارائه شده به بخش‌های مختلف را مورد بازنگری قرار بدهد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه براساس بند سوم این مصوبه وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت سه ماه وضعیت و میزان حق‌آبه‌ها، سهم‌آبه‌ها، حق اشتراک صاحبان و حق‌آبه زیست محیطی و زاینده‌رود را تعیین کند، اضافه کرد: براساس بند چهارم این مصوبه بار‌گذاری‌های جدید برای صنایع تولید‌کننده تا پس از تعیین تکلیف حوضه آب‌ریز زاینده‌رود ممنوع است.

وی بند پنجم این مصوبه را مربوط به ساماندهی برداشت آب در استان‌های اصفهان و چهار‌محال و بختیاری و جلوگیری از هر گونه برداشت‌های غیرمجاز از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود دانست و تاکید کرد: مسئولیت اجرای این بند نیز به عهده وزارت نیرو است.

زرگر‌پور افزود: براساس بند شش این مصوبه باید در کنار فراهم کردن تمهیدات لازم نسبت به تغییر شیوه‌های نوین آبیاری توسط جهاد کشاورزی در منطقه اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه هر شش ماه یک بار بین 50 تا 70 میلیارد تومان به صورت پرداخت‌های نقدی، سهم سود تسهیلات و انجام اقدامات عمرانی به کشاورزان اختصاص داده می‌شود، گفت: البته این مبلغ کافی نیست و این مبالغ نمی‌تواند معاش کشاورزان را تأمین کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه براساس بند هفتم این مصوبه باید صندوق تأمین خسارات وارد شده در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود تأسیس شود و مسئولیت تأسیس این صندوق به عهده بنده به عنوان استاندار اصفهان گذاشته شده است، اظهار کرد: با تأسیس این صندوق مصرف‌کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی نیز آب دریافت می‌کنند، هزینه خسارات وارد شده به بخش‌های کشاورزی را بپردازند.

وی با اشاره به اینکه این خسارات باید با افزایش قیمت آب مصرفی توسط بخش صنعت در زمان خشکسالی پرداخت شود، ادامه داد: مسئولیت تعیین قیمت آب در شرایط خشکسالی نیز به عهده وزیر نیرو است.

زرگر‌پور بند هشتم و نهم این مصوبه را مربوط به تونل گلاب و پروژه بهشت‌آباد دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو مکلف است، ظرف دو ماه مطالعات طرح تونل گلاب و پروژه بهشت‌آباد را انجام بدهد و این مطالعات را ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه تأمین آب شرب اصفهان به عنوان هدف انتقال آب بهشت‌آباد است، اضافه کرد: وزارت نیرو باید طی دو ماه مطالعات لازم را در راستای اجرای این پروژه انجام بدهد و پس از تکمیل این مطالعات و ارزیابی زیست محیطی این طرح اقدامات اجرایی این پروژه را انجام بدهد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود توسط معاون اول رئیس جمهور، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای صنعت، معدن و تجارت، کشور، جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، دو نفر از خبرگان و یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به امضاء رسیده است.

وی با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود از سال 1385 تاکنون در وضعیت خشکسالی قرار گرفته و آورده این رودخانه بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر بستر زاینده‌رود برای اعمال یک مدیریت یکپارچه آماده است و خشکسالی و رسیدگی به آن مسائل خاص خود را دارد.

زرگر‌پور گفت: اگر خشکسالی شده است، تمام افرادی که در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود قرار دارند باید به صورت یکسان تحت تأثیر مسائل ناشی از خشکسالی قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه تخصیص حق‌آبه زیست محیطی تالاب گاوخونی به معنای جاری بودن دائمی آب در این تالاب است، اظهار کرد: این مصوبه بستر را برای اجرای یک مدیریت علمی، کارشناسی و یکپارچه در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود فراهم می‌کند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نبود یک مدیریت علمی، کارشناسی و یکپارچه در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود از مشکلات مهم این رودخانه است، ادامه داد: در صورت وجود یک مدیریت علمی، کارشناسی و یکپارچه در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود بسیاری از مشکلات برطرف شده و خشکسالی‌ها به صورت مناسب مدیریت می‌شود.

وی تصریح کرد: از زمان تشکیل شورای عالی آب برای رسیدگی به مشکلات حوضه آب‌ریز زاینده‌رود مسائل حاشیه‌ای مربوط به آب برطرف شده است و تمام استان‌ها در راستای رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند.

زرگر‌پور با تاکید بر اینکه آقای رئیس جمهور عنوان کرده است که مسائل آب باید در شورای عالی آب مطرح شود، اضافه کرد: استانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم باید از مصوبه قانونی طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه براساس این مصوبه برداشت‌های غیر‌مجاز از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود باید کنترل شود، تاکید کرد: وزارت نیرو باید یک نهاد را با عنوان مدیریت یکپارچه بر حوضه آب‌ریز زاینده‌رود تأسیس کند و مکان این نهاد مهم نیست که در کدام استان باشد، بلکه نتایج و عمل این مدیریت مهم است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه تونل سوم کوهرنگ خوش‌یمن و خوش‌خبر است، افزود: صنایع بزرگ و صنایعی که آب برای آنها حیاتی است باید در اجرای طرح‌های انتقال آب مشارکت داشته باشند و دو طرح بزرگ انتقال آب مطرح است و این دو طرح باید با مشارکت صنایع انجام شود.

انتهای پیام/63001/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول