اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد

تالاب هورالعظیم قربانی یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم قربانی یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن شده است.

تالاب هورالعظیم قربانی یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه ساماندهی تالاب‌های استان که ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: تالاب‌های خوزستان مجموعا 25 درصد تالاب‌های کشور را تشکیل می‌دهد که تغذیه آب‌های زیرزمینی، تنظیم جریان آب، حفاظت در برابر مسائل طبیعی و... از کارکردهای تالاب‌ها است.

وی ادامه داد: تالاب بین المللی شادگان بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده در کشور است که در حدود 100 هزار راس دام در حاشیه این تالاب زیست دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تالاب‌ها شاهکار خلقت هستند عنوان کرد: در حدود 5 هزار صیاد بدون هیچ گونه سرمایه گذاری سالانه 15 هزار تن ماهی از این تالاب شادگان صید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 515 صیاد پرنده در سه ماه از سال از این تالاب امرار معاش می‌کنند، تصریح کرد: 10 گونه گیاهی در خطر انقراض جهان در تالاب شادگان زیست می‌کنند.

لاهیجان‌زاده مهم‌ترین تهدیدات تالاب شادگان را اینگونه بیان کرد: کاهش آب ورودی، ورود پساب‌های کشاورزی، فاضلاب شهری و احداث طرح‌هایی مانند پتروشیمی و فولاد در این تالاب جز عوامل منفی تاثیر گذار بر حیات تالاب شادگان است.

وی اظهار کرد: تالاب هورالعظیم با 450 هزار هکتار مساحت که 127 هزار هکتار آن در خاک ایران قرار دارد دچار یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: تالاب هورالعظیم در سال 1973 با فعالیت تعمدی دولت بعثی عراق خشک شد و پدیده ورود ریزگرد‌ها به کشور از‌‌ همان زمان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شاهد شکار غیر مجاز لاک پشت فراتی واقع در تالاب هورالعظیم توسط پیمانکاران چینی بوده‌ایم عنوان کرد: این نوع لاک پشت یکی از گونه‌های در معرض انقراض تالاب هورالعظیم است که خوراک چینی‌های شاغل در منطقه شد.

لاهیجان‌زاده عوامل تهدید کننده تالاب هورالعظیم را اینگونه بیان کرد: دژ و جاده‌های احداث شده در هور مربوط به زمان جنگ تحمیلی، استفاده از سم به منظور صید آبزیان و پرندگان و عدم انجام مطالعات ارزیابی مربوط به پروژه‌ها از تهدیدات این تالاب است.

وی با بیان اینکه آلودگی‌ها نفتی مرگ و میر جانداران تالاب هورالعظیم را به دنبال داشته است تصریح کرد: تعریض غیر مجاز جاده‌ها، ریختن زباله و آتش زدن آن و ایجاد کمپ‌ها در اراضی تالاب از آسیب‌ها و تهدیدات نفتی برای تالاب هورالعظیم است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عراق مذاکراتی در رابطه با احیای تالاب هورالعظیم صورت گرفت اذعان کرد: پرآب شدن تالاب هورالعظیم سد محکمی در برابر ریزگرد‌ها و ورود گرد و غبار به استان است.

وی به تالاب می‌انگران واقع در 1/5 کیلومتری شمال ایذه اشاره کرد و گفت: این تالاب از نظر زیستگاهی و گردشگری دارای اهمیت فراوانی است که از عوامل تهدید کننده آن می‌توان ورود فاضلاب شهری به تالاب را نام برد.

لاهیجان‌زاده خاطر نشان کرد: تالاب بامدژ در 40 کیلومتری شمال غرب اهواز واقع است که 4 هزار هکتار مساحت دارد و بخش زیادی از پرندگان ما در آنجا زیست دارند.

وی با بیان اینکه مجوزی با همکاری سازمان آب و برق برای انتقال آب کارون به تالاب شادگان گرفته شده است عنوان کرد: ایستگاه پمپاژ برای انجام این کار خریداری شده است، مشکل معارضان محلی نیز حل شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: با این حرکت در حدود 170 تا 180 میلیون متر مکعب آب به تالاب شادگان سرازیر می‌شود.

انتهای پیام/72011/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول