اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معلولان؛ قشری مظلوم در بیان توانمندی

معلولان قزوین به عنوان سرمایه‌های انسانی هستند که شاید به علت نقص عضو جسمانی از انجام برخی کارها محروم باشند ولی توانایی‌های فراوان زیادی را دارند.

معلولان؛ قشری مظلوم در بیان توانمندی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، معلولان به عنوان یکی از اقشار اجتماع نیازمند نگاه و توجه ویژه هستند که این مهم باید فراتر از سطح امروزی باشد.

توانایی و استعدادهای معلولان در حال حاضر ممکن است از بسیاری از افراد دارای ضریب‌های بالای سلامتی نیز بیشتر و محسوس‌تر باشد.

معلولان استان قزوین به عنوان اقشاری نیازمند توجه، انتظار گسترش حمایت‌ها را برای رشد خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های پنهان خویش می‌کشند.

از همین رو درک صحیح و واقع گرا از سوی مسئولان استان این اصل و خواسته را جامه عمل پوشانده و رضایت مندی معلولان را بیشتر می‌کند.

بهاره رحمانی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه به کارگیری ظرفیت و توانایی‌های معلولان باید در نظر گرفته شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه بهزیستی نهادی حمایت محور است بنابر این مشارکت دیگر دستگاه‌ها نیز در این خصوص ضروری است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قزوین افزود: تلاش برای ارتقای وضعیت کنونی معلولان جزو دغدغه‌های اصلی کارکنان بهزیستی است.

رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های شاخصی توسط بهزیستی در سطح استان قزوین به اجرا گذاشته شده است، ابراز داشت: از همین رو نیاز است تا ضمن شناخت از شرح وظایف و اولویت های بهزیستی شهروندان نیز به نوبه سهم خود از نهاد حمایتی محور را یاری رسانند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان سازوکارهای حمایتی از اقشار معلولان مطرح شده باید ارتقا یافته و یا تغییر یابد.

این مسئول با تأکید بر لزوم اجرای طرح‌های بهزیستی با کمک رسانه‌ها و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص ابراز داشت: این امید می‌رود تا رسانه‌ها با درک این مسائل زمینه را برای اطلاع رسانی مناسب از ویژه برنامه‌های سازمان بهزیستی استان قزوین مهیا کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قزوین با تأکید بر ضرورت تغییر بنیادین برخی از سیاست‌ها در حوزه حمایت از معلولان تصریح کرد: نهاد بهزیستی در این راستا گام‌هایی را برای اجرای رویکردهای جدی متناسب با معلولان برداشته است.

رحمانی ادامه داد:  ایجاد بسترهای مناسب برای حضور معلولان در جامعه شهری با تشویق مناسب رقم می‌خورد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قزوین با تأکید بر اینکه تلاش‌ها برای به کارگیری ظرفیت معلولان در استان قزوین باید تداوم یابد، ابراز داشت: به همین منظور بهزیستی تلاش‌های خویش را معطوف به عرصه استفاده از توانایی‌های معلولان کرده است.

رحمانی ادامه داد: ایجاد ساختارهای مناسب برای حمایت از اقشار معلولان در استان قزوین نه صرفا با تبیین رویکردها بلکه با افزایش ساز و کارهای مناسب حمایتی و تشویق معلولان صورت می‌پذیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قزوین ابراز داشت: انتظار این است تا دستگاه های مسئول در امر سلامت اجتماعی و معلولان با نگاهی ویژه به این موضوع نگاه کرده و با تدابیر مناسب از توانایی و استعدادهای نهفته معلولان برای بخش‌های مختلف بهره‌گیری کنند.

حسن افشار مقدم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین پیرامون فعالیت‌های بهزیستی در حوزه معلولان اظهار داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی به صورت مستمر و تکمیلی برای افراد در آستانه ازدواج، آسیب‌دیده، در معرض آسیب، معلولان و خانواده‌های آنان و زوجین پس از طلاق از جمله فعالیت‌های اداره کل بهزیستی استان قزوین است.

وی ابراز داشت: اداره کل بهزیستی قزوین در راستای ارتقای سطح خدمات با امضای تفاهم‌نامه‌ای با دادگستری قزوین ارائه خدمات مداخله‌ای از طریق اورژانس اجتماعی به افرادی که در شرایط بحرانی مانند خودکشی، کودک‌آزاری، همسرآزاری و کودکان خیابانی را برعهده گرفته است.

افشارمقدم حمایت‌های قانونی از بهزیستی در ترخیص بیماران روانی مزمن، کم توان ذهنی، سالمندان و معلولان، استفاده از نظر کارشناسان بهزیستی در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، برگزاری دوره‌های آموزشی حقوقی برای کارشناسان بهزیستی و تسهیل در دعاوی قضایی و حقوقی جامعه هدف بهزیستی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی را از جمله تعهدات دادگستری استان قزوین در این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی قزوین اضافه کرد: ارجاع افراد متقاضی طلاق به مرکز کاهش طلاق بهزیستی، حمایت قانونی و قضایی از مددکاران بهزیستی و همکاری با دفتر حقوقی بهزیستی و شناسایی کارشناسان حقوقی این دفتر از دیگر تعهدات دادگستری قزوین در تفاهم‌نامه فوق است.

افشارمقدم عنوان کرد: اداره کل بهزیستی استان قزوین در راستای افزایش سلامت روان افراد جامعه و پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مددجویان بهزیستی در جامعه تلاش مضاعفی کرده است تا بتواند برای تحقق این اهداف تفاهم‌نامه‌ای با دادگستری این استان منعقد کند.

افشار مقدم اظهار داشت: ارائه خدمات مددکاری، روان‌شناختی و حقوقی با هدف مداخله سریع و به موقع در بحران، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت روان مددجویان بهزیستی جزو رویکردهای بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی قزوین بیان کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی مشترک و ارائه دوره‌های آموزشی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از معلولیت به مددجویان بهزیستی و انجام برنامه‌ریزی مدون اداره کل بهزیستی و دادگستری قزوین به منظور پیشگیری از شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه از موضوع‌های محوری در بهزیستی است.

این مسئول اضافه کرد: همکاری در خصوص تصویب، اصلاح، ارتقا و اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با رویکرد پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن و حمایت از حقوق معلولان در مراجع قضایی از دیگر تعهدات مشترک بین اداره کل بهزیستی و دادگستری استان قزوین در این تفاهم‌نامه است.

استان قزوین با دارا بودن شماری معلول در خانواده‌ها در حال حاضر نیازمند توجه در این زمینه به خصوص مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان است.

به کارگیری خلاقیت و ظرفیت‌های خاص معلولان در میان نبض مدیریتی و بدنه اجتماعی قزوین باید معطوف به سراسر شهرستان‌ها و نقاط مختلف روستایی و شهری استان شده و به همین ترتیب بهزیستی قزوین نیز با افزایش رویکردها زمینه را برای پوشش حداکثری برای معلولان مهیا کرده و در طول سال از این قشر پر از انگیزه و ظرفیت استفاده کند.

انتهای پیام/77005/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول