اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نمایش ابزارهای نجومی سده 19 میلادی در موزه مرکزی آستان قدس

سکستانت‌های متعلق به سده 19 میلادی (از ابزارهای نجومی) بخشی از ویترین‌های موزه مرکزی آستان قدس را از آن خود کرده‌ و روزانه هزاران نفر از آنها بازدید می‌کنند.

نمایش ابزارهای نجومی سده 19 میلادی در موزه مرکزی آستان قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه نجوم موزه مرکزی آستان قدس رضوی اعلام کرد: تعدادی از سکستانت‌های متعلق به سده 19 میلادی (از ابزارهای نجومی) که توسط سیدجلال‌الدین تهرانی، وقف این موزه شده در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد.

هادی معافیان، این وسیله را از ابزارهای دقیق نجومی دانست و اظهار کرد: از کاربردهای سکستانت (Sextant)، پیدا کردن ارتفاع خورشید، ماه و ستارگان از صفحه افق و نیز یافتن اختلاف زاویه‌ای بین خورشید و ماه است.

وی همچنین سکستانت برنجی (ساخت فرانسه در سال 1880 میلادی)، سکستانت برنجی با فیلترهای رنگی و منشور (ساخت انگلستان) را از نمونه‌های به‌ نمایش‌ درآمده در این موزه برشمرد.

مسئول گنجینه نجوم موزه مرکزی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ابزارهای نجومی این موزه توسط سیدجلال‌الدین تهرانی (دارای دکترای نجوم، عضو فرهنگسرای بین‌المللی تاریخ علوم، منجم رصدخانه سلطنتی بلژیک و دو دوره نایب‌التولیه آستان قدس رضوی در فاصله سال‌های 1330 تا 1342 خورشیدی)، وقف این موزه شده است، تصریح کرد: این گنجینه، تنها موزه نجوم با این حجم و وسعت در کشور است و روزانه هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه امام رضا (ع) و گردشگران خارجی از آن بازدید می‌کنند.

طباطبایی، مشاور و عضو کارگروه نجوم این مرکز نیز گفت: از نکات قابل توجه در ساختار سکستانت، استفاده از فیلترهای مختلف و آینه در یک ابزار نجومی برای نخستین‌بار است.

وی اظهار کرد: سکستانت، وسیله‌ای برای زاویه‌سنجی و تشخیص طول و عرض جغرافیایی برای تعیین موقعیت کشتی است که با الهام از اسطرلاب، توسط دریانوردان هلندی و اسپانیایی در سده 14 میلادی اختراع شده و تا سال‌های آغازین سده 20 میلادی مورد استفاده دریانوردان بوده است.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول