اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون کمیته امداد کرمانشاه مطرح کرد

اعطای وام 5 میلیون تومانی به مددجویان در زمینه مشاغل خانگی

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه گفت: مددجویان واجدشرایط در بیش از 300 نوع مشاغل خانگی برای گرفتن وام تا سقف 5 میلیون تومان بدون مجوز فنی و حرفه‌ای به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

اعطای وام 5 میلیون تومانی به مددجویان در زمینه مشاغل خانگی

غلامرضا سیاه‌کمری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش این نهاد در حوزه اشتغال است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های متنوعی در این حوزه برای توانمندسازی افراد صورت گرفته، تصریح کرد: اعطای وام‌های قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد به افراد مددجو به‌صورت ویژه و خاص از سال 90 تاکنون از جمله این فعالیت‌ها است.

به گفته معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه، با تفاهم‌نامه انعقاد شده در سال 90، این نهاد حدود 54 میلیارد تومان از اعتبارات بانکی دریافت کرده است.

وی با اشاره به اثرات مطلوب این اعتبارات در توانمندسازی خانوارهای زیر پوشش، افزود: این امر موجب شد بسیاری از خانوارهای نیازمند وام دریافت کنند.

*اعطای وام خوداشتغالی 15 میلیون تومانی به مددجویان

سیاه‌کمری وام‌های اعطایی به مددجویان واجد شرایط را در دو سرفصل مشاغل خانگی و خوداشتغالی عنوان کرد و گفت: به مددجویان مبلغ پنج میلیون تومان وام مشاغل خانگی و 15 میلیون تومان وام خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

به گفته این مسئول، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه ایجاد اشتغال و توانمندسازی، رتبه اول را کسب کرده و کمیته امداد استان کرمانشاه نیز در سال‌های 90، 91 و 92 در ایجاد اشتغال پایدار رتبه نخست را در بین دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و... کسب کرده است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه تصریح کرد: اعتبارات استفاده شده در سال 92 در یک سرفصل ویژه با عنوان بند 104 و اعتبارات باقی‌مانده از سال 91 با عنوان بند 11 و ماده 76 قانون بودجه سال 91 بوده است.

وی رقم اعتبارات تخصیص یافته را 53 میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده 76 و 40 میلیارد تومان از اعتبارات بند 11 بودجه سال 91 عنوان کرد و افزود: از این سرفصل‌ها حدود هشت میلیارد تومان از بند 76 و 3 میلیارد تومان از بند 11 قانون بودجه 91 توانسته‌ایم دریافت کنیم.

سیاه‌کمری خاطرنشان کرد: از اعتبارات قانون بودجه 92 نیز نزدیک به 48 میلیارد تومان در بانک‌های دولتی و خصوصی اعتبار داشتیم که برخی از بانک‌ها نسبت به آزادسازی این اعتبارات اقدام کرده‌اند.

*بانک‌ها در اعطای تسهیلات سلیقه‌ای عمل می‌کنند

وی تسهیلات اعطایی بانک ملت را 5.3 میلیارد تومان و بانک کشاورزی را 1.9 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بانک ملی فعلا اعتبارات گذشته را پرداخت می‌کند و بانک صادرات نیز قول آزادسازی داده ولی هنوز اقدامی نکرده است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه بیان داشت: از این رقم‌ها در حدود هشت میلیارد تومان آزادسازی شده و در حال ارجاع پرونده‌ها به بانک هستیم.

وی با اشاره به همکاری خوب بانک‌های ملت و کشاورزی، خاطرنشان کرد: بانک‌ها در وصول ضامن و ضمانت‌ها مشکلاتی را برای متقاضیان مددجو ایجاد می‌کنند.

سیاه‌کمری یکی از عمده‌ترین مشکلات پرداخت تسهیلات را در بخش ضمانت عنوان کرد و افزود: براساس دستورالعمل و ابلاغیه هیئت وزیران در دولت گذشته و جدید، اعطای تسهیلات تا سقف 10 میلیون تومان تنها به یک ضامن نیاز دارد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها در اعطای تسهیلات به‌شکل شعبه‌محور و سلیقه‌ای عمل کرده و برخی از شعب از مددجویان سه نفر ضامن طلب می‌کنند که این امر از توان مددجویان خارج است.

وی تأکید کرد: به ‌صورت مکتوب به بانک‌های عامل درخواست داده‌ایم که در اخذ ضمانت‌نامه‌های مددجویی دستورات لازم را به شعب خود بدهند.

به گفته این مسئول، متقاضیان واجدشرایط طبق حرفه و منطقه در بیش از 300 نوع از مشاغل خانگی براساس چارچوب تعیین شده اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌توانند کارت و مجوز اعطای تسهیلات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: سه دستگاه از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای ارائه کارت مهارت مجوز دریافت کرده‌اند، که یکی از آن‌ها کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

این مسئول مشاغل خانگی را شامل تایپیست، گل‌دوزی، خیاطی، آرایشگری، منبت‌کاری، معرق‌کاری، پرورش قارچ، پرورش ماکیان، گاوداری، بسته‌بندی تخم‌مرغ، کاشت گیاهان دارویی و... عنوان کرد و گفت: این افراد برای گرفتن وام تا سقف پنج میلیون تومان بدون مجوز فنی و حرفه‌ای به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

سیاه‌کمری با بیان اینکه بیشترین اثربخشی طرح‌ها در بخش خوداشتغالی است، افزود: هر نوع شغلی که از فنی و حرفه‌ای مجوز داشته باشد، برای اخذ وام به بانک معرفی می‌شود.

وی طرح‌های خوداشتغالی را طرح‌های علمی و صنعتی همچون تراشکاری، جوش‌کاری، برق ساختمان، خودرو، طراحی و دوخت پرده و... عنوان کرد.

*ایجاد اشتغال بدون سرمایه در طرح "کاریابی"

این مسئول معرفی مددجویان دارای مهارت فنی و حرفه‌ای که احتیاج به آموزش دارند به آموزشگاه‌های خصوصی و پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه را از اقدامات این نهاد در حوزه اشتغال عنوان کرد و گفت: این افراد پس از کسب مدرک و تجربه لازم برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه فعالیت دیگر صورت گرفته در بخش آموزش را "کاریابی" برشمرد و تصریح کرد: ایجاد اشتغال بدون سرمایه از اهداف طرح کاریابی است.

وی افزود: همکاران در کمیته امداد در سطح شهرستان‌ها با مدیران کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و بخش‌ها ارتباط برقرار کرده و در صورت احتیاج به نیروهای ساده و تخصصی، با ارائه ضمانت افراد زیر پوشش را به آن‌ها معرفی می‌کنند.

سیاه‌کمری "تعامل با کارفرما" را از دیگر طرح‌ها در حوزه اشتغال در کمیته امداد امام خمینی (ره) دانست و افزود: کارگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات به این کمیته مراجعه کرده و درخواست نیرو می‌کنند.

وی ارائه آموزش‌های ضمن تحصیل به دانش‌آموزان و دانشجویان را از فعالیت‌های دیگر حوزه اشتغال برشمرد و گفت: این افراد با حرف و مشاغل به‌روز، اشتغال‌محور و کاربردی، در کانون‌ها و کلاس‌هایی که برای این امر اختصاص داده شده‌اند، آشنا می‌شوند.

به گفته این مسئول، در این طرح دانش‌آموزان و دانشجویان علاوه بر درس با حرفه‌های مختلف نیز آشنا می‌شوند تا در آینده بتوانند جهت‌گیری و سمت و سویی درست داشته باشند.

انتهای پیام/2700/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول