اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شناخت برترین‌های جایزه ادبی تسنیم صورت گرفت

پایان دومین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه پارسی‌زبانان جهان

دومین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه ویژه پارسی‌زبانان جهان با معرفی برترین‌های جشنواره به پایان رسید.

پایان دومین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه پارسی‌زبانان جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، شامگاه جمعه آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه پارسی زبانان جهان با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی در سالن همایش‌های حضرت ولی‌عصر (عج) فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.

مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی داستان‌نویسی تسنیم ویژه کودک و نوجوان با محوریت افغانستان برگزار شد.

اجرای برنامه‌های مختلف و سخنرانی‌های متعدد از علیرضا قدیری مدیر سرای محله شهادت (حامی اصلی این جشنواره) تا کارشناس دانشجویان خارجی در سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه ویژه پارسی زبانان جهان بود.

این جشنواره با همکاری مشترک مجموعه‌های فرهنگی مهاجران افغانستانی از جمله انجمن داستان نویسی تسنیم، مجمع شعر آیینی مشکات، بنیاد علمی فر هنگی کوثر، مجله بهار ملی، بنیاد صبح امید و نوای آشنا و مشارکت شهرداری تهران و سرای محله شهادت شهرری با حضور شرکت کنندگانی از هفت کشور برای دومین سال متوالی به ثمر نشست.

داستان کوتاه در دهه اخیر با رشد خوبی همراه بوده است

سید وحید ظهوری حسینی رئیس بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان و دبیر علمی جشنواره طی سخنانی در این آیین ضمن تشکر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از طرح‌های علمی و فرهنگی برای مهاجران افغانستانی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را کار ارزشی توصیف کرد.

ظهوری در ادامه گفت: داستان کوتاه در دهه اخیر رشد خوبی داشته و از انواع ارزشمند ادبی به‌شمار می‌رود، داستان کوتاه مثل دریچه ای ست که بر روی شخصیت برای مدتی کوتاه باز می‌شود و به خواننده امکان می‌دهد که از این دریچه به اتفاقاتی که در حال وقوع است نگاه کند. داستان کوتاه در غرب قدمت طولانی دارد ولی در ایران و افغانستان سابقه طولانی ندارد، نخستین داستان کوتاه در ایران مجموعه، یکی بود، یکی نبود محمدعلی جمال‌زاده است که در سال 1300 نوشته شده در افغانستان هم این جریان به خوبی پیشرفت داشته و در حال ارتقا است.

وی ادامه داد: امروزه رنسانس ادبی در سطح افغانستان پدید آمده که توسط محروم‌ترین قشرهایی که از حداقل امکانات بی‌بهره هستند.

ظهوری حسینی تصریح کرد: زمانی که بتوانیم با کم‌ترین امکانات کار ارزشی خلق کنیم، هنر کرده‌ایم.درسال گذشته که اولین سال برگزاری این جشنواره بود فکر می‌کردیم که نخستین و آخرین سال باشد ولی توانستیم امسال نیز باکمک دوستان این کار را به سرانجام برسانیم. ان‌شاءالله با کمک دوستان ما بتوانیم در ابعاد مختلف فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی خلق کنیم و زمینه را برای آیندگان آماده بسازیم.

فرزندان افغانستان مستعد هستند

صغری قنبری، کارشناس دانشجویان خارجی بخش افغانستان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی سخنانی از مسئولان شهرداری تهران که همکاری خوبی با مجموعه های فرهنگی افغانستان داشتند تشکر کرد‌ و گفت: در 16 سابقه فعالیت کاریم، به‌ویژه در حوزه افغانستان، بچه‌های این کشور را بچه‌هایی بسیار مستعد، با پشت‌کار زیاد که در سختی‌ها موفق بودند، دیدم.

وی افزود: همیشه در همه عرصه‌های علمی و فرهنگی و در حوزه انجمن‌های علمی ـ ادبی همیشه پیشتاز بودند و بیشترین حضور را داشتند.

این گزارش حاکی است در پایان این آیین از 9 اثر برگزیده و شش اثر برتر قدردانی و به منتخبان لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیم شد.

انتهای پیام/2462/ب۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول