اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

انفجار جمعیتی در سینماهای سنندج در روز «سلام سینما»

با اعلام رسمی روز آشتی با سینما و آغاز برنامه یک‌روزه «سلام سینما» در سراسر کشور، شاهد ازدحام بسیار زیاد سینماهای مرکز استان کردستان در این روز بودیم.

انفجار جمعیتی در سینماهای سنندج در روز «سلام سینما»

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شهر سنندج به عنوان مرکز استان فرهنگی کردستان دارای دو مجموعه سینمایی بهمن و شیدا بوده که اولی یک مجموعه دولتی و دومی نیز مجموعه‌ای خصوصی است.

علاقه مردم هنردوست و فرهنگ‌پرور کردستان به ویژه شهر سنندج به سینما و هنرهای نمایشی ریشه در آداب و سنن این خطه داشته و همواره شاهد حمایت‌ها و حضور دلگرم‌کننده سنندجی‌ها در رویدادهای فرهنگی و هنری بوده‌ایم.

متأسفانه طی چند سال اخیر با طولانی‌ شدن زمان تعمیر مجموعه سینمایی بهمن و عدم توجه به نیازهای مخاطبین توسط فیلم‌های اکران شده شاهد قهر مردمان هنردوست این دیار از گیشه‌های سینما و افت بسیار شدید مخاطبان این صنعت در کردستان بودیم.

طالبی مدیر سینما شیدا تنها سینمای بخش خصوصی سنندج شامگاه امروز در جریان اکران رایگان فیلم‌های این مجموعه سینمایی به مناسبت طرح سراسری سلام سینما اظهار کرد: پس از انقلاب تا سال 70 هیچ حرکتی نسبت به احداث سینما در استان با توجه به رشد جمعیت انجام نگرفته بود و این مجموعه سینمایی نیز از سال 74 فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: معمولاً مشکلات سینماها در سراسر کشور به دو سطح ملی و استانی بر می‌گردد که در سطح ملی می‌توان به عدم نمایش فیلم‌های خارجی، نبود تولیدات متنوع سینمایی و مخاطب‌پسند اشاره کرد و در سطح استانی نیز می‌توان به رقابت نابرابر سینماهای دولتی و خصوصی اشاره کرد.

طالبی خاطرنشان کرد: اعلام یک روز خاص برای آشتی مردم با سینما به عنوان یک مسکن بوده و نمی‌تواند درمانی برای این درد مزمن باشد چراکه تا زمانی که برای ارتقای کیفی تولیدات سینمایی و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان چاره‌اندیشی نشود این مشکل تداوم خواهد داشت.

وی افزود: عدم حمایت‌های دولتی از اعمال قانون منع کپی رایت و عدم اختصاص اعتبارات لازم برای احداث سالن‌های مناسب موجب دور شدن مخاطبان از سالن‌های سینما شده و مشکلات عدیده‌ای را برای این صنعت در کردستان و دیگر نقاط کشور به وجود آورده است.

 

جلال قلعه‌شاخانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در حاشیه استقبال گسترده مردم سنندج از سانس‌های چندگانه این دو مجموعه سینمایی اظهار داشت: بدون شک اعلام یک روز خاص برای حضور همگانی در سینماها می‌تواند زمینه‌ساز حضور افرادی شود که توانایی مالی برای حضور در سینماها را نداشته و مسیر را برای تبلیغات گسترده‌تر در این صنعت فراهم کند.

وی استقبال گسترده مردم سنندج از این رویداد فرهنگی و هنری را باورنکردنی و قابل‌ تقدیر عنوان کرد و بر رایزنی‌های گسترده‌تر برای افزایش چنین طرح‌هایی در ایام مختلف سال و با بهره‌مندی از دیگر سالن‌های فرهنگی و هنری استان و شهر سنندج تأکید کرد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و مسئول پردیس سینمایی بهمن سنندج نیز در حاشیه این رویداد فرهنگی اظهار کرد: این طرح‌های سراسری می‌تواند نگاه‌های مردمی را به سوی سینما و این صنعت تأثیرگذار هدایت نماید.

وی افزود: استقبال گسترده جوانان و نوجوانان در کنار دیگر اقشار مردم از سانس‌های رایگان جای تأمل داشته و می‌تواند نقطه امیدی برای دمیدن روح تازه‌ای در این وادی باشد.

گفتنی است: استقبال گسترده مردم سنندج و حضور اهالی این شهر از نواحی منفصل شهری و حتی روستاهای اطراف این شهر در دو مجموعه سینمایی بهمن و شیدا آنچنان پرتراکم بود که در برخی ساعات شاهد مسدود شدن پیاده‌روهای خیابان فردوسی این شهر بودیم.

البته در پایان می‌توان چندین نکته را یادآور شد که امید است مسئولان و متولیان امر به این مهم توجه نمایند.

اعلام حضور رایگان همه همشهریان با در نظر گرفتن جمعیت حدود 500 هزار نفری سنندج و با وجود تنها دو مجموعه سینمایی که ظرفیت حداکثر یک‌هزار و 500 نفر را دارا هستند امری غیر کارشناسی بوده و بدون شک در دیگر ایام سال نیز اگر این طرح اجرا شود بازهم شاهد نارضایتی عمومی و شاید تبلیغات معکوس علیه صنعت سینمای استان باشیم.

همچنین حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و کارمندان ادارات و نهادهای دولتی و نظامی در این طرح رایگان جای بسی تأسف دارد چراکه هزینه بلیط‌های سینماهای استان بسیار ناچیز بوده و این افراد به آسانی می‌توانند در دیگر ایام با خرید بلیط از خدمات این مجموعه‌ها بهره‌مند شوند.

امید است افراد متمول شهر در ایامی که اعلام رسمی حضور رایگان در سینماهای استان می‌شود سعه صدر به خرج داده و مهلتی را برای استفاده افراد بی‌بضاعت و خانواده‌های کم‌درآمد از این خدمات فراهم کنند.

.................................

گزارش از خبات ساعدی

................................

انتهای پیام/79006/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول