اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع):

غربالگری سرطان روده از 40 سالگی انجام می‌شود

مدیر مرکز تخصصی رادیو‌تراپی و انکولوژی رضا(ع) گفت: غربالگری سرطان روده از 40 سالگی و تست خون مخفی سالانه کولونوسکوپی هر 10 سال انجام می‌شود.

غربالگری سرطان روده از 40 سالگی انجام می‌شود

فاطمه ورشویی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان اظهار کرد: بیش از 70 درصد موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط است.

ورشویی ادامه داد: بیش از 40 درصد موارد سرطان قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر با تشخیص به موقع، قابل درمان هستند.

وی در رابطه با عوامل ایجاد سرطان، به عوامل فیزیکی مانند امواج و نور خورشید و...، شیمیایی مانند سموم، ارثی، ویروس، سن، منطقه جغرافیایی و سبک زندگی اشاره کرد.

وی علائم هشدار دهنده در رابطه با بیماری سرطان را وجود توده در هر جایی از بدن، تغییر در یک خال پوستی، زخمی که بهبود نیابد، سرفه یا گرفتگی صدا به طور مداوم، سوء هاضمه یا اختلال در بلع به طور مداوم، تهوع یا سرفه خون آلود، تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست به طور دائم، وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی، کاهش وزن غیر قابل توجیه و بی‌اشتهایی غیر قابل توجیه عنوان کرد.

مدیر مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) افزود: شایع‌ترین سرطان در کشور بین زنان سرطان سینه بوده که سن مبتلایان به این سرطان در کشور متأسفانه نسبت به کل دنیا پایین‌تر است.

وی در خصوص غربالگری گفت: تشخیص بیماری در مراحلی که هنوز تظاهرات بالینی نمود پیدا نکرده‌اند و احتمالا بیماری قابل درمان است، غربالگری نامیده می‌شود و ویژگی تست غربالگری ساده، ارزان، در دسترس بودن و حساسیت بالا است.

ورشویی در رابطه با سرطان‌هایی که تست غربالگری دارند، به سرطان‌های سینه، دهانه رحم، پروستات و روده بزرگ اشاره کرد و افزود: غربالگری سرطان سینه از سن 40 سالگی شروع، ماموگرافی سالیانه تا 70 سالگی و معاینه فیزیکی ماهانه توسط فرد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: غربالگری سرطان دهانه رحم توسط تست پاپ اسمیر و غربالگری سرطان روده از 40 سالگی و تست خون مخفی سالانه کولونوسکوپی هر 10 سال و باریم‌انما با کنتراست مضاعف هر 5 تا 10 سال انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سرطان پروستات نیز برای مردان بالای 50 سال انجام می‌شود؛ افزود: در خراسان رضوی آمار مبتلایان به سرطان پروستات بین دهه‌های 6 و 7 در مردان مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/2202/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول