اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرچشمه‌هایی به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام بوشهر و خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد استانی که با تولید 11 درصد آب کشور هنوز تشنه است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان ما 11 درصد از آب کشور را تولید می‌کند از تشنه بودن بسیاری از شهرهای این استان سخن به میان آورد.

کهگیلویه و بویراحمد استانی که با تولید 11 درصد آب کشور هنوز تشنه است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، پژمان نیک‌اقبالی عصر امروز در آیین معارفه مدیران عامل جدید آبفای شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: در آینده بحران و جنگ‌ها مربوط به آب است و اگر جنگی رخ دهد بر سر آب خواهد بود.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر وجود منابع آب در کشور کم‌نظیر است اما در تخصیص‌ها همواره استان ما مظلوم واقع شده است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 11 درصد از آب‌های جاری کشور متعلق به کهگیلویه و بویراحمد است اما با همین منابع اکنون مشکلات زیادی در شهرها و مناطق مختلف استان وجود دارد.

نیک‌اقبالی ادامه داد: این استان با داشتن ظرفیت بالای منابع آبی اما بسیاری از مناطق و شهرهای مختلف آن با مشکل قطعی مکرر و یا جیره‌بندی آب در تابستان ها مواجه است.

وی بیان داشت: سالانه 6 میلیارد متر مکعب بدون استفاده از استان آب خارج می‌شود که باید فکری به حال این قضیه کرد.

نیک‌اقبالی عنوان داشت: نبود زیرساخت‌ها، فرسودگی شبکه‌های تامین و توزیع، کمبود مخازن ذخیره آب و نبود اعتبارات لازم از جمله مشکلات اساسی در قطعی‌های مکرر آب در شهرهای مختلف این استان است.

وی از ارائه پیشنهاد استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر تخصیص پنج درصد فروش آب در این استان برای اجرای طرح‌های آبرسانی در خود استان گفت و افزود: با تصویب این طرح و تایید آن از سوی دولت و وزارت نیرو مشکلات موجود در این راستا تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

نیک‌اقبالی کاهش شاخص بهره‌مندی شهرهای مختلف استان را از صنعت فاضلاب یادآور شد و افزود: شاخص برخورداری از فاضلاب در کشور حدود 43 و در این استان کمتر از 20 درصد است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از کاهش میزان بهره‌مندی شهرهای مختلف استان از سدهای موجود در استان خبر داد و افزود: سد چم‌شیر گچساران یکی از این سدها است.

وی میزان تخصیص یافته آب آشامیدنی از محل سد کوثر به شهرهای چرام، دهدشت، سوق و لنده را نیز افزون بر 22 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: روند اجرای این پروژه نیز به کندی پیش می‌رود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه این سد آب بیش از 110 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر و چندین هکتار از زمین‌های استان خوزستان را تأمین می‌کند، افزود: ولی هیچ‌گونه استفاده و بهره‌دهی مناسبی برای شهرهای مختلف استان از قبال آن پیش‌بینی نشده است.

انتهای پیام/82009/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول