اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1 /ایران‌گشت/ گلستان

گلستان نگارستان گردشگری ایران + تصاویر

صنعت گردشگری با شیوه و ساختار مدرن و امروزی، یکی از صنایع نو پا در هزاره سوم محسوب می‎شود که مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است.

گلستان نگارستان گردشگری ایران + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هرچند مسافرت و گردشگری در گذشته‎های دور هم صورت می‎گرفته و امپراطوری روم با ثروت و امکاناتی که برای مردمانش فراهم کرده بود نظیر جاده‌ها و جاذبه‌های گردشگری و امکانات اقامت مسافران و ... از نخستین کشورهایی بود که نوعی از گردشگری را پایه‌گذاری کرد.

اما نگاه اقتصاد محور به مقوله گردشگری و جذب توریست در زمره علوم جدید به حساب می‎آیند. البته همه کشورها دارای جاذبه‎های گردشگری نیستند و برخی از آنها نظیر یونان فقط دارای جاذبه‎های گردشگری تاریخی هستند و برخی کشورها نظیر برزیل و آفریقای جنوبی بیشتر در بخش طبیعت و حیات وحش معروف هستند.

بعضی کشورها نیز مانند چین و تایلند با ساخت تالاب‎ها و مرداب‎های مصنوعی سعی در شبیه‎سازی جاذبه‎های گردشگری طبیعی دارند که تا حدی نیز در این کار موفق بوده‎اند.

اما کشور ایران به سبب سابقه و قدمت تاریخی و جاذبه‎های طبیعی جزو معدود کشورهایی است که جاذبه‎های تاریخ و طبیعی را به صورت توامان داراست. بنابراین لزوم استفاده بهینه از این امکانات و دستیابی به اهداف بلندمدت و سند چشم‎انداز 20 ساله از ضروریات محسوب می‎شود.

گردشگری در ایران

مسافرت و سیاحت در ایران در دوره‌های متفاوت و در حکومت‌های مختلف از جمله هخامنشیان، سلوکیان و ... مورد توجه بوده است. در زمان صفویه یکی از درخشان‌ترین دوران سیاحت در ایران رقم خورد که مهمترین عوامل توسعه، امنیت، راه‌های ارتباطی مناسب و تاسیسات متعدد بوده که موجب جلب سیاحان به ایران شده است.

در سال 1314 شمسی برای نخستین ‌بار در وزارت داخله (کشور) اداره‌ای به نام «اداره جلب سیاحان خارجی و تبلیغات» تاسیس شد و انجام امور مربوط به جهانگردی کشور بر عهده آن اداره محول شد.

در سال 1319 شمسی نخستین آژانس جهانگردی ایران در تهران تاسیس شد و در سال 40 نیز شورای عالی جهانگردی مرکب از 12 نفر از نمایندگان وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و سه نفر از اشخاص مطلع و کارشناس در امر گردشگری و جهانگردی به موجب تصویب هیئت وزیران وقت تشکیل شد.

در سال 1357 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت اطلاعات و جهانگردی به وزارت ارشاد ملی و سپس به وزارت ارشاد اسلامی تغییر نام داد و حوزه معاونت جهانگردی این وزارتخانه سرپرستی امور جهانگردی کشور را به عهده گرفت.

 

نهارخوران گرگان

گلستان؛ نگارستان ایران

در بین استان‎های کشور عزیزمان ایران، استان گلستان از نظر جاذبه‎های گردشگری دارای ویژگی‎ها و مختصات منحصر به فردی است تا جایی که از آن به عنوان کشور کوچک یاد می‎شود.

وجود جنگل، دریا، کوه و دشت، سکونتگاه انواع حیوانات و پرندگان، وجود تالاب‎ها، جزیره، آبشارها، رودخانه‎ها، ییلاقات، چشمه‎های آبگرم، و ... این استان را از نظر اقلیمی و حیات وحش به یک استان سرسبز و زیبا از منظر گردشگری تبدیل کرده است.

از سویی سکونت برخی علما در این دیار و ساخت اماکن مذهبی نظیر مساجد، امامزاده‎ها، ابنیه‎های تاریخی نظیر میل گنبد، میل رادکان، دیوار دفاعی و ... این استان را در زمره استان‎های تاریخی نیز قرار می‎دهد. کشف آثار و اشیا باستانی در بخش‎های مختلف استان، نشان از قدمت و تاریخی بودن این سرزمین دارد که بی‎شک از منظر تاریخ شناسان و گردشگران حوزه تاریخ و علوم باستانی یک قطب مهم تاریخی محسوب می‎شود.

جاذبه‎های گردشگری در استان گلستان

هر چند ذکر همه جاذبه‎های گردشگری استان کاری بس دشوار است ولی در مجموع می‎توان به بخش‎هایی از جاذبه‎های گردشگری به صورت زیر اشاره کرد:

شهرستان گرگان: 1- موزه گرگان 2- مدرسه عمادیه 3- امامزاده نور 4- مسجد جامع گرگان 5- پارک جنگلی النگدره 6- جنگل رنگو 7- جنگل شصتکلا 8- باران کوه 9- آبشار دوقلوی زیارت  10- آبگرم زیارت 11- تورنگ تپه 12- پارک جنگلی ناهارخوران 13- پارک جنگلی قرق 14- روستای زیارت  15- ارتفاعات هزارپیچ  17- کارونسرای قزلق  18- روستای چهارباغ

روستای تاریخی و ییلاقی زیارت گرگان

شهرستان گنبدکاووس:  1- میل گنبد  2- بقعه دانشمند  3- امامزاده یحیی بن زید 4- خرابه‎های شهر جرجان 5- میدان سوارکاری اسبدوانی  6- سد گلستان   7- بازارچه مرزی اینچه‎برون  8- تالاب‎های آلماگل، آلاگل، آجی گل 9- یاریم تپه

 

برج گنبد قابوس در شهر گنبدکاووس

شهرستان مینودشت:  1- آبشار لوه  2- قلعه بوقوتو  3- چشمه لال  4-آبشار گلستان  5- زیارتگاه پیربخش  6-غار کیارام  7- پارک ملی گلستان 8- پارک و جنگل باقرآباد  9- پارک جنگلی چهل‎چای یا آق‎چشمه 10- موزه حیات وحش پارک ملی 11- موزه تاریخ طبیعی پارک ملی

 

شهرستان بندرترکمن: 1- جزیره آشوراده  2- تالاب گمیشان  3- اسکله بندرترکمن  4- پادگان روس‎ها  5- قدمگاه بهاءالدین نقش‎بندی 

شهرستان علی‎آبادکتول: 1- آبشار کبودوال  2- جنگل زرین‎گل  3- امامزاده الازمن  4- امامزاده ساورکلاته  5- امامزاده معصوم‎آباد  6-امامزاده‌های ماهیان، گنو، زیلان، آخران  7- روستای سیامرزکوه  8- روستای افراتخته 9- ذخیره‎گاه جنگلی افراتخته 10- ذخیره‎گاه جنگلی سورکش 11- روستای سیارودبار  12- آسیاب قدیمی 

آبشار کبودوال در علی آبادکتول

 

آبشار کبودوال در علی آبادکتول

 

شهرستان آق قلا: 1- پل آق قلا  2- سد وشمگیر 3- تالاب اینچه  4-گل‌فشانهای‌قارنیارق، اینچه،نفتیجه  5- دیوار تاریخی گرگان

 

دیوار تاریخی گرگان

 

دیوار تاریخی گرگان

 

شهرستان کلاله: 1- زیارتگاه خالدنبی  2- چشمه زاو  3- چشمه آق‎سو  4- مدرسه و مسجد کریم‎ایشان  5- زیارتگاه امام‎زاده عبدالله  6-آرامگاه مختوم‎قلی فراغی

آرامگاه خالد نبی شهرستان کلاله

 

آرامگاه خالد نبی شهرستان کلاله

شهرستان بندرگز:  1- اسکله بندرگز  2- جنگل قل‎قلی  3- جنگل باغو 4- فانوس دریایی  5- چشمه قل‎قلی  6- جر کلباد  7- امامزاده حبیب‎الله

شهرستان کردکوی:  1- آبشار دوآب  2- امامزاده روشن‎آباد  3- امامزاده چهارکوه 4- امامزاده هزار منزل  5- امامزاده النگ  6- میل رادکان  7- جاده و پل‎های شاه‎عباسی  8- پارک جنگلی امام رضا (ع)  9- دهکده توریستی درازنو  10- دهکده توریستی جهان‎نما  11- غار گنج خانه  12- غار جهان‎نما  13- دهکده رادکان و کنداب  14- خرابه‎های شهر تاریخی تمیشه

 

امامزاده روشن‎آباد کردکوی

 

روستای رادکان شهرستان کردکوی

شهرستان آزادشهر:  1- آق امام  2- پارک شهر 

شهرستان رامیان: 1- چشمه نیلبرگ  2- چشمه سیدکلاته  3- چشمه گل رامیان  4- ارتفاعات قله ماران  5-آبشار شیرآباد  6-غار شیرآباد  7-گل رامیان  8- پارک جنگلی دلند

توسعه گردشگری گلستان نیازمند برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری

با وجود اینکه در بسیاری موارد قدمت یک اثر تاریخی یا منحصر به فرد یک جاذبه گردشگری، به خودی خود باعث جذب گردشگر داخلی و یا خارجی به استان می‎شود، ولی ذکر این نکته ضروری است که اگر نگاه به صنعت گردشگری، نگاه اقتصاد محور و توسعه‎ای و در یک نگاه، آینده‎محور باشد، باید زیرساخت‎ها و امکانات لازم را برای جذب و رضایت گردشگر فراهم ساخت.

کشور ما به لحاظ جاذبه‎های گردشگری یکی از کشور‎های پرجاذبه محسوب می‎شود ولی از نظر درآمد جذب توریست در قیاس با دیگر کشورهای جهان در رتبه 87 قرار دارد.

دلایل زیادی در عدم استقبال از جاذبه‎های گردشگری کشور وجود دارد که یکی از مهمترین موارد، نبود امکانات رفاهی و گردشگری در سطح استان‎ها و شهرستان‎ها است. 

هر چند در سال‎های اخیر هتل‎ها و مراکز اقامتی مدرن و متنوعی در سطح استان ساخته شده‎اند، ولی باید این نکته را توجه داشت که نباید فقط به اسکان گردشگر در هتل‎های چند ستاره دل خوش کرد.

گاهی اوقات یک گردشگر حاضر است بابت یک شب اقامت در یک کلبه یا آلاچیق سنتی ولی ایمن در دل جنگل یا یک روستا، چند برابر یک هتل چند ستاره هزینه کند. بنابراین برنامه‎ریزی در خصوص ایجاد زیرساخت با در نظر گرفتن جمیع شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار از ضروریات است.

سخن آخر؛

گردشگری مدرن نیاز به تبلیغات مدرن و پیشرفته و نگاه بین‎المللی دارد. معرفی جاذبه‎های گردشگری از نخستین اقدامات در خصوص جذب گردشگر محسوب می‎شود.

استفاده از ظرفیت رسانه ملی از طریق تولید و پخش برنامه‎های متنوع نظیر برگزاری مسابقه در مکان‎های دیدنی استان، فراهم کردن بستر لازم برای تهیه برخی فیلم‎های سینمایی در استان، ساخت کلیپ‎های کوتاه و پخش از طریق اینترنت، چاپ اماکن دیدنی استان به صورت جزوه‎های شکیل و دو زبانه و ارسال به سفارتخانه‎های کشورهای مختلف، دعوت از سفرای کشورها به استان به مناسبت‎های مختلف، تلاش برای ایجاد امنیت مالی و اجتماعی گردشگران، تقویت بخش خصوصی در زمینه سرمایه‎گذاری برای جذب گردشگر، آموزش نیروهای راهنما و ... در معرفی این استان به مردم سایر استان‎ها و مردم سایر کشورها و جذب گردشگر ملی و بین‎المللی موثر است.

=============

گزارش از وحید حاج‎سعیدی

=============

انتهای پیام/2307/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول