اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 4 سال گذشته

مواد مخدر رتبه اول دغدغه‌های مردمی را در نظرسنجی‌های داشته است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به نظر سنجی‌های انجام شده طی چهار سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در همه نظرسنجی‌ها، مواد مخدر رتبه یک را در بین دغدغه‌های مردمی داشته است.

مواد مخدر رتبه اول دغدغه‌های مردمی را در نظرسنجی‌های داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بابک دین پرست ظهر امروز در هشتمین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به آمارهای قابل توجه کشفیات مواد مخدر در ایران نسبت به دیگر مناطق جهان اظهار داشت: سئوال این جاست چرا با این اقدامات انجام شده خودمان از عملکردها راضی نیستیم.

وی به کشف 447 هزار تنی انواع مواد مخدر و دستگیری‌های گسترده 263 هزار نفری در این رابطه اشاره و اضافه کرد: این میزان کشفیات و دستگیری‌ها در برش استانی زنجان حدود 400 کیلوگرم مواد مخدر و 321 دستگیری قاچاقچی است که در نوع خود قابل توجه است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مردم اعتمادی به عملکردهای حوزه مبارزه با مواد مخدر ندارند، تصریح کرد: ترانزیت مواد مخدر و حضور معتادان و میزان مصرف آنها از جمله دلایلی است که گریبان مسئولان را در حوزه مبارزه گرفته و عملکردها را تحت تاثیر قرار داده است.

این مسئول با جمع و تفریق میزان معتادان کشور و استان و میزان مصرف روزانه، ماهانه و سالانه آنها تاکید کرد: به نظر می‌رسد میزان مصرف آنها با مقدار کشفیات مواد مخدر کشور برابری می‌کند.

دین پرست به پنج برابر بودن آمار کشفیات مواد مخدر صنعتی در کشور و استان زنجان اشاره کرد و گفت: آمار کشفیات این حوزه 5.5 برابر افزایش یافته است.

وی به کشف کارگاه‌های تولید مواد صنعتی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: کشف این کارگاه‌های بیانگر فعالیت در این حوزه است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به برآوردهای انجام شده در مورد سود 3 میلیارد دلاری قاچاقچیان ایران از مواد مخدر  اشاره کرد و ابراز داشت: یادمان باشد کشفیات این حوزه سالانه از 2 میلیون دلار فراتر نمی‌رود.

این مسئول با اشاره به جذابیت ایران برای قاچاق مواد مخدر به اروپا خاطرنشان کرد: این جذابیت منجر به رسوب این مواد در داخل ایران هم می‌شود.

دین پرست با اذعان به مشکلات موجود در حوزه سیاست‌گذاری‌های مواد مخدر یادآور شد: موفقیت مبارزه با مواد مخدر منوط به تغییر سیاست‌ها است.

وی با بیان اینکه کشف مواد پایان بررسی در حوزه مواد مخدر در ایران محسوب می‌شود، ادامه داد: شناسایی اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر از مبدا تا مقصد از راه‌کارهای ضربه اساسی به تجارت مواد مخدر است که در ایران به صورت ناقص و فقط شامل خرده فروشان می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مهم بودن اموال برای قاچاقچی تاکید کرد: کشف و مصادره اموال قاچاقچی در ایران به صورت ابتدایی و فقط شامل حمل کننده مواد مخدر می‌شود که باید راه‌کار آن تغییر کرده و بانیان را شامل شود.

این مسئول با اشاره به آمارهای موجود در مورد زندانیان کشور و رابطه آنها با مواد مخدر متذکر شد: 71 درصد از زندانیان کشور به نوعی با مواد مخدر رابطه دارند.

دین پرست 65 درصد از دلایل همسر آزاری، 22 درصد نزاع، 30 درصد کودک آزاری و 55 درصد از طلاق‌ها با مواد مخدر ارتباط دارند.

دین پرست به نظر سنجی‌های انجام شده طی چهار سال گذشته در کشور اشاره و تاکید کرد: در همه نظرسنجی‌های انجام شده با وجود این همه مشکلات مواد مخدر رتبه یک را در بین دغدغه‌های مردمی داشته است.

وی با بیان اینکه آمارها بیانگر افزایش شیوع مواد مخدر در بین زنان است، ادامه داد: این افزایش جهانی است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مرگ و میر استفاده از مواد مخدر در سطح کشور و استان زنجان افزود: طبق آمارهای پزشکی قانونی در سال گذشته 37 نفر جان خود را در اثر استفاده از مواد مخدر از دست داده بودند که این آمار تا مهر ماه سال جاری 33 نفر بوده است.

این مسئول از وجود 5 هزار و 300 مرکز ترک اعتیاد و مرکز درمانی در سطح کشور خبر داد و اضافه کرد: سهم زنجان از این مراکز 80 مرکز است.

دین پرست به اعتبارات مصوب برای حوزه مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در ستاد اشاره و تصریح کرد: 80 درصد این اعتبارات توسط دستگاه‌های ملی توزیع می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی جامعه ایرانی در مورد اعتیاد تاکید کرد: این مشکلات در بین مردم و مسئولان شیوع دارد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مسئولان نسبت به مبارزه با مواد مخدر اعتقاد دارند ولی اهتمام کافی و لازم را ندارند.

این مسئول با تاکید بر آگاهی و اطلاعات مردم در حوزه مضرات استفاده از مواد مخدر ابراز داشت: مردم با وجود این آگاهی باوری به این اطلاعات و آگاهی‌ها ندارند.

دین پرست آگاهی، تاهل و شغل را سه عامل باز دارنده در گرایش به مواد مخدر اعلام کرد و گفت: این عوامل وقتی با آمار معتادان شاغل، متاهل و دارای مدارک تحصیلی بالا مقایسه می‌شود نکات جالب توجهی را به همراه دارد که در نوع خود هشدار دهنده است.

وی لذت، کنجکاوی، تفریح و مشکلات روحی و روانی را از دلایل گرایش به مواد مخدر عنوان و اضافه کرد: این عوامل در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلی باید مد نظر قرار گیرند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر دائمی را از جمله برنامه‌های این ستاد اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها در برخی استان‌ها با همکاری ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش دایر شده که ارزیابی‌ها بیانگر بازخورد مطلوب آن است.

این مسئول به تفاهم‌نامه منعقد شده بین صدا و سیما و ستاد کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه کمیته معاونان هم تشکیل و امور به صورت استانی هم پیگیری می‌شود.

دین پرست مشخص شدن وضعیت زنان معتاد و آمارهای آنها را از جمله ضروریات دانست و ادامه داد: افزایش تلفات در بین زنان معتاد از عوامل هشدار دهنده این حوزه محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام/73004/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول