اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان معدن و تجارت استان اردبیل خبر داد

کاهش 40 درصدی صادرات استان اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از کاهش 40 درصدی صادرات استان در قیاس با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش 40 درصدی صادرات استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید حامد عاملی ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات تجارت خارجی در اردبیل از کاهش 40 درصدی صادرات استان در قیاس با مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار داشت: کاهش صادرات به دلیل برخی از مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی در سال جاری بوده است که به این روند ضربه وارد کرده و بیش از گذشته سبب شده است تا امر تجارت و صادرات خارجی دچار رکود شود.

وی عنوان کرد‌: در کنار همه نوسانات و نامتعادل بودن بازار ارز و اعمال محدودیت‌های صادراتی اعم از تحریم و تهدید آنچه که به رشد منفی صادرات منجر شده صادرات تک محصولی و یا دو محصولی است که استان اردبیل را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

عاملی خاطر‌نشان کرد: ما باید ضمن توجه به مزیت‌های استان با نگاه علمی و شفاف به بهبود افق‌های توسعه صادرات و تجارت خارجی نگاه کنیم و با توانمندی‌ها و محصولات قابل عرضه سعی کنیم از ظرفیت تشکل‌های خصوصی و تعاونی استفاده کرده و بیش از همیشه به روند روبه رشد کمک کنیم.

این مسئول با اشاره به عملکرد وزارت خارجه استان در 10 ماه امسال افزود: حجم صادرات استان به 69 هزار تن از نظر وزن و 47 میلیون دلار از نظر ارزش تقلیل یافته به طوری که به ترتیب ما در این بخش‌ها با یک کاهش 40 و 41 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عاملی به شدت کاهش تجارت خارجی در استان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و افزود: بخشی از این شدت مربوط به کاهش صادرات سیب‌زمینی و مصرف داخلی آن به دلیل واقع شدن قیمت فروش آن بوده که به کاهش این حوزه منجر شده است.

وی بیشترین مقصد تجارت و صادرات استان اردبیل را کشور آذربایجان و کشورهای همسایه بیان کرد و افزود: استان اردبیل با داشتن 382 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دروازه قفقاز به شمار می‌رود و وجود مشکلات سیاسی در منطقه و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در برطرف کردن آنها سبب شده است تا وضعیت دسترسی آسان به حوزه قفقاز و ماورای آن با تسهیل خاص روبه‌رو شود هر چند که همچنان برخی از مشکلات در این منطقه پایدار است.

عاملی ضرورت تشکیل کمیته مشترک استانی با هدف تسهیل و توسعه روابط اقتصادی، برگزاری همایش‌های مشترک تجار و بازرگانان دو کشور و ایجاد پایانه مرزی مشترک در نزدیکترین نقطه مرزی را از اقدامات جدی در رونق صادرات برشمرد.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: ما نیازمند راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گمرک بیله‌سوار و راه‌اندازی انبارهای مورد نیاز در گمرکات هستیم تا با توجه به اولویتی اول توسعه استان در بخش کشاورزی محصولات فرآوری شده به سرعت به کشورهای دیگر صادر شود.

این مسئول با انتقاد از تشکیل نشدن تشکل‌های صادراتی کارآمد و توانمند در استان اردبیل گفت: با توجه به هدف گذاری اصلی در این حوزه که باید به تنوع سبد صادراتی و کشورهای هدف صادرات اقدام کنیم آنچه که بسیار ضروری و مهم به نظر می‌رسد امر حمایتی در این حوزه است که امیدواریم با همکاری بانک توسعه صادرات بتوانیم در این زمینه حرکت‌های جهشی را شاهد و ناظر باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عاملی در پایان سخنان خود اذعان داشت: تعدادی از تجار و بازرگانان پایین بودن ارزش پول ملی کشورمان را در مقابل پول آذری‌ها نقطه ضعف صادرات می‌دانند که اگر نتوانیم این مشکل را به نحوی حل کنیم این امر می‌تواند برای اقتصاد ملی استان یک آسیب و خطر جدی باشد.

انتهای پیام/62001/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول