اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مشاور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد

تدبر در قرآن به گفتمان عمومی تبدیل شده است

مشاور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تدبر در قرآن گفت: امروزه تدبر در قرآن به گفتمان عمومی تبدیل شده است.

تدبر در قرآن به گفتمان عمومی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن شکوفه‌ها صبح امروز 9 بهمن‌ماه 1392 در تالار فرهنگ تهران برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام الهی‌زاده مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به نکاتی درباره قرائت قرآن اظهار داشت: قرائت با تلفظ تفاوت دارد، هرگاه گفتن همراه با خواندن باشد آنگاه یک جهت از قرائت صدق می‌کند اما جهت دیگر قرائت، توجه به معناست، لذا کسی که به معنا توجهی ندارد صدق قرائتش هم مشکل دارد و در واقع به کسی که می‌خواند و می‌فهمد می‌گویند قرائت می‌کند، اما کسی که می‌خواند و نمی‌فهمد تلفظ می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت خواندن و فهم آیات قرآن اظهار داشت: برخی این اصول را اشتباه فهمیده‌اند که ما نمی‌توانیم قرآن را بخوانیم و بفهمیم و باید کسانی که می‌فهمند بخوانند و یک نگاه دیگر این افراد این است که قرآن عظیم است و ما کجا و قرآن کجا؟ از این رو باید علما و اولیای الهی بخوانند و برای ما تفسیر کنند. هر دو مورد خود کم‌بینی و بزرگ نمایی قرآن ثمره‌اش عدم انس با قرآن است. قرآن عظیم است، اما اولین لایه آن در دسترس همه قرار دارد و لایه‌های درونی آن نیاز به اجتهاد دارد.

وی در خصوص تدبر در قرآن اظهار داشت: تدبر در قرآن، امروز به گفتمان عمومی تبدیل شده، اما تا چند سال قبل این موضوع بسیار غریب بود، البته با تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری، تدبر در جامعه نهادینه شده، اما آنچه مهم است این است که مراد رهبری از تدبر این است که تدبر باید در حین قرائت قرآن باشد.

الهی‌زاده با اشاره به سه گام در بحث تدبر در قرآن کریم اظهار داشت: گام نخست، نگاهی منظم به عبارات قرآن است و ضروری است این عبارات را پراکنده نبینیم، ساختار آیات را از روی الفاظ به دست آوریم، زیرا هر آیه یک حبه و هر سوره یک خوشه است که چینش منظمی دارند و خوشه‌ای از نور را شکل می‌دهند. همچنین گام بعد، تدبر و گام سوم خواندن و فهمیدن است اما باید بر روی ریل قرآن حرکت کنیم، زیرا هر آنچه به عنوان معنا می‌گوییم باید دقیقاً با قرآن انطباق داشته باشد.

وی در انتها با آرزوی سلامتی برای همه شکوفه‌های قرآنی اظهار داشت: شما حافظ قرآن هستید و خداوند حافظ شما، همچنین قاری قرآن، سخنگوی قرآن است و نباید از خود حرف بزند، پس هم حافظان و هم قاریان باید حاملان واقعی کلام وحی باشند تا فکر، حالات، رفتار، منطق، چهره و سبک زندگی‌تان قرآنی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در انتهای این مراسم، «امین پویا» استاد راهنمای این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «اسراء» پرداخت.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول