اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

۱/ایران‌گشت/ کردستان

«نوره» نگین سبز کردستان/عمارت رویایی مردوخ

روستای نوره نگین سبزی با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر در دل کوه‌های کردستان است که چشم‌اندازهای زیبای آن دل‌ها را به سوی خود می‌خواند.

«نوره» نگین سبز کردستان/عمارت رویایی مردوخ

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان از جمله استان‌های کشور است که در شمار نخستین سکونت‌گاه‌های بشری قرار دارد.

تاریخ اقوام کُرد تا قبل از اسلا‌م چندان مشخص نیست اما در اسناد آکدی، آشوری، سومری و بابلی، نام اقوامی‌ دیده می‌شود که به کلمه کُرد شباهت دارد.

ولی از همه نزدیک‌تر چه از لحاظ زبان‌شناسی و چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر توصیفی، نام اقوامی‌ است به نام «کُرد و خوی» در کتاب «سفر جنگی» گزنفون ذکر شده است.

اکثریت سکونتگاه‌هایی که در استان کُردستان امروزه بنای شهر‌ها و روستاها را بر آن نهاده‌اند روزگاری جزو حکومت سلا‌طین و حکام حکومت‌گر تاریخ بوده‌اند.

روستای نوره نیز از جمله روستاهای زیبا و سرسبز کردستان است که به عنوان روستای نمونه گردشگری این استان انتخاب و تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن به صورت ویژه در حال انجام است.

روستای نوره از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج و در 18 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

این روستای زیبا در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع 1950 متری استقرار یافته است، از طرف شرق و شمال شرقی به کوه آبیدربزرگ، از شمال غرب به کوه وزمان و از سمت جنوب غرب به کوه تایلان محدود می‏شود در اطراف این روستا گردنه‏های صعب‏العبور و دره‏های عمیقی وجود دارد که از میان آن‏ها می‏توان به گردنه گرماش در شمال غرب، دره باران در شمال شرق، دره چهارگاه در جنوب شرق و دره زیارتل در غرب و شمال غرب اشاره کرد.

رودخانه زیبای «نوره» از دیگر جاذبه‌های زیبای این روستا است که از غرب آن می‌گذرد و روح طراوت و شادابی را در کالبد طبیعت آن دمیده است.

وجود باغ‌های سرسبز و خرم و هوای دلپذیر و مطبوع، آن در بهار و تابستان این روستا را به روستایی بسیار زیبا و رویایی تبدیل کرده است.

وجود طبیعت سبز و شاداب و کوه‌های بلند اطراف آن زیبایی خاصی به روستا داده است.

منابع سرشار آب و پوشش گیاهی غنی از یک سو و پرندگان و جانوران وحشی مانند کبک، تیهو، شغال، گرگ، روباه و خرگوش از دیگر جاذبه‌ها و منابع خدادادی آن هستند.

واقع شدن کوه آبیدر بزرگ در 2 کیلومتری شرق و شمال شرقی روستا منظره‌ای بسیار تماشایی و زیبا به این روستای نمونه گردشگری داده است به گونه‌ای که در فصل بهار و تابستان پهنه کوه سرسبز و با طراوت می‌شود و تصویری شورانگیز را منعکس می‌کند.

نوره روستایی با بافت مسکونی متراکم

بافت مسکونی روستا متراکم است و در دره و بر روی شیب واقع شده است.

سقف خانه‌های آن صاف و مسطح بوده و در بناها عموما مصالح بومی‌‌ منطقه نظیر سنگ و چوب به کار رفته است.

خانه‌ها دارای درب‌های چوبی و پنجره‌های کوچک با سقف‌های از پوشش چوب که معمولا از درختان صنوبر، بید و چنار تامین می‌شوند، هستند.

روستا با معماری بسیار ساده و زیبا که انسان را با آن همه سادگی و زیبایش به خود می‌خواند.

خانه‌ها با توجه به فعالیت‌های اقتصادی ساکنان آن ساخته شده و به همین خاطر تزئینات داخلی آنها با یکدیگر متفاوت است.

عمارت و مقبره آیت‌الله محمد مردوخ کردستانی ملقب به جمال‌الدین خلف مرحوم شیخ عبدالمومن، متفکر، فیلسوف، سیاستمدار، شاعر و روزنامه‌نگاری روشنفکر از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا است که شماری زیادی از مردم استان و خارج از استان را به سمت خود می‌کشاند.

عمارت آیت‌الله محمد مردوخ کردستانی در دامنه تپه ماهورهای غرب کوه «آبیدر» در فاصله 700 متری از روستا با معماری قلعه‌ای شکلی که دارد چشم انداز بسیار زیبایی داشته و به تمام مناطق اطراف روستا اشراف دارد.

این عمارت زیبا در زمینی به مساحت 600 متر و با استفاده از مصالح بومی، در دو طبقه بنا شده و در گوشه‌های شمالی و جنوبی آن برج‌های دیده بانی وجود دارد.

طراحی این بنا ایده خود آیت‌الله مردوخ بوده و توسط استادان فن معماری استاد «عنایت‌الله» و استاد «علی محمد بنا» در سال 1322 شمسی ساخته شده است.

چندین قدم بالا تر از این قلعه تک درختی به چشم می‌خورد. مردوخ در زیر آن تک درخت سکویی ساخت و گفته بود؛ بعد از مرگم جسد مرا در اینجا به خاک بسپارید.

مردوخ بعد از آن دستور داده بود که از جاده پایین آبادی تا بالای قلعه با نظم و نظامی آراسته درخت چنار کاشته شود.

مابین سرازیری‌های جاده، درختان میوه و باغ مو، سبزیجات و گل‌های رنگارنگ نهاد. بدون اغراق باید گفت چشم‌اندازی رویایی و سحرآمیز دارد.

مردوخ هنوز هم مهمان دارد. تا حیات جاویدان است مردوخ بی‌مهمان نخواهد بود درت ابستان‌ها با توجه به آب و هوای بسیار خوب کردستان به ویژه مناطق روستایی این دیار، جمع زیادی از گردش‌گران، سیاحان و پیروان مردوخ به این روستا سری می‌زنند و چند روزی را میهمان مردمان خون گرمی هستند که میزبانی را در خون و رگ‌هایشان به میراث دارند.

گزارش از شیرین مرادی

انتهای پیام/79002/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول