اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقف 60 رساله دست‌نویس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

مجموعه ارزشمندی افزون بر 60 رساله دست‌نویس، توسط محمدصادق زمانی بروجنی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

وقف 60 رساله دست‌نویس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدصادق زمانی بروجنی، از اهالی اصفهان، در دیداری با رئیس اداره مخطوطات سازمان یادشده، این دست‌نویس‌ها را به کتابخانه حضرت رضا(ع) اهدا کرد.

سید محمدرضا فاضل هاشمی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این دیدار، ضمن قدردانی از این حرکت، وقف کتاب را کاری پسندیده، ارزشمند و جاودانه عنوان کرد و یادآور شد: کتابخانه آستان قدس رضوی، با داشتن مجموعه عظیمی از آثار دانشمندان بزرگ جهان اسلام، یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های میراث مکتوب بشری را در اختیار دارد.

وی رساله‌های اهداشده را مجموعه ارزشمندی از دست‌نویس‌های کهن و جدید که برخی به خط خود نویسنده به کتابت درآمده و برخی توسط خود واقف ارجمند، دست‌نویس شده است دانست و گفت: رساله درّه نجفیه، طریق النجاة، ترجمه مراثی حاج محمدکریم‌خان کرمانی، ابواب الجنان و اسرار الشهادة، عناوین برخی از این دست‌نویس‌ها هستند.

محمدصادق زمانی بروجنی، در این دیدار، هدف از وقف این مجموعه به کتابخانه حضرت رضا(ع) را قرار گرفتن نامش در ردیف واقفان و اهداکنندگان به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) عنوان کرد و گفت: کتابخانه حضرت رضا(ع)، سلطان کتابخانه‌های جهان است؛ به طوری که در این کتابخانه، کتاب‌های بی‌همتایی از تمام جهان گردآوری شده است.

زمانی بروجنی خاطرنشان کرد: با توجه به این که نگهداری دست‌نویس‌های کهن در منازل، به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و این آثار به مرور از بین می‌روند، به کسانی که این‌گونه آثار را در اختیار دارند توصیه می‌کنم که آن‌ها را به کتابخانه حضرت رضا(ع) وقف کنند تا در این مکان مقدّس و معنوی، به شیوه کاملاً علمی حفاظت و نگهداری شوند.

گفتنی است که کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با در اختیار داشتن گنجینه‌ای بزرگ از دست‌نویس‌های کهن، آمادگی دارد تا در راستای حفاظت و نگهداری آثار فرهنگی، دست‌نویس‌های کهن (نسخه‌های خطی) و اسناد تاریخی را به صورت وقف، اهدا و خریداری جذب کند.

انتهای پیام/2202//چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول