اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حوزه‌های علمیه خبر داد

ارسال 778 اثر به پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: ‌در مجموع 778 اثر به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش داشته است.

ارسال 778 اثر به پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علی عماد پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: همایش کتاب سال حوزه نهاد علمی فعال در زمینه اطلاع‌رسانی، ارزیابی، رتبه‌بندی و معرفی آثار برتر به جامعه مخاطبان است.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه علمی ایران کتاب دارای جایگاه ویژه در مبادلات اطلاعات علمی، نشر و گسترش مفاهیم فرهنگی و دانشی است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: بر اساس آمار و آثار علمی در کشور سالانه نزدیک به 65 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت کتاب به عنوان منبع اصلی در استنادات علمی محسوب می‌شود و در عرصه علوم انسانی بیشترین استنادها و ارجاع‌ها به کتاب صورت می‌گیرد.

عماد یادآور شد: بر اساس آخرین آمار، صاحب‌نظران و محققان عرصه اطلاع‌رسانی در حوزه علوم انسانی و دین بین 60 تا 70 درصد استناد به کتاب دارند و استناد به نشریات علمی و مقالات در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: جا دارد در عرصه کتاب با فعالیت‌های علمی به سمت هر چه استانداردتر شدن کتاب حرکت کنیم، بنابراین نظام طبقه‌بندی کتاب از بایسته‌های مهم است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ابراز امیدواری کرد که همایش کتاب سال حوزه با کمک معاونت پژوهش حوزه و نهادهای غیر حوزوی با همفکری به تدوین یک سند مبنایی در زمینه استانداردسازی کتاب برسند.

وی عنوان داشت: کتاب سال حوزه در حال بررسی عوامل ناکامی در عرصه بهبود کتاب و رشد و موقیعت کنونی کتاب‌ها است که در این زمینه وضعیت کتاب سال حوزه در هشت سال گذشته در قالب 14 گروه علمی منتشر می‌شود.

عماد ادامه داد:‌ خلاصه گزارشی در ابتدای این کتاب وجود دارد که برای کسانی که در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند، مفید خواهد بود.

وی عنوان داشت: این گزارش ناظر به وضعیت کتاب سال حوزه در حوزه‌های دانشی است که مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تدوین استانداردهای کتاب از جمله مواردی است که کتاب سال حوزه دنبال می‌کند، گفت:‌ دستگاه‌های علمی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های همکار و همفکر باید در این زمینه مشارکت کنند تا به سند بالادستی برسند که در سال آینده امیدواریم سامان پیدا کند.

وی عنوان داشت:‌ اگر نظام طبقه‌‌بندی و تقسیم کتاب به عناوین مختلف صورت گیرد، جامعه مخاطب بهتر می‌تواند از نتایج استفاده کند.

عماد با بیان اینکه در مجموع 778 اثر به دبیرخانه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است، گفت: از این تعداد 72 عنوان پایان‌نامه و 704 عنوان کتاب بوده است.

عماد با بیان اینکه تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه کتاب سال حوزه نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش داشته است، گفت: یکی از علت‌های این کاهش آثار ارسالی این است که برخی از مؤلفان و نویسندگان تصور می‌کنند که آثار آنها به مرحله بعدی راه پیدا نمی‌کند بنابراین از ارسال اثر خود منصرف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه نشر و چاپ کتاب از دیگر عواملی است که در کاهش آثار ارسالی به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه تاثیر داشته است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: حامیان فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بدانند که عرصه فرهنگ کشور و فرهنگ دینی در چارچوب مهندسی نیازمند حمایت بیشتری است، بنابراین باید حمایت بیشتری از پژوهشگران صورت گیرد تا کار استاندارد تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تولید و نشر را مخاطبان و آحاد جامعه به عهده نمی‌گیرند، بلکه حمایت از تولید و نشر وظیفه حاکمیتی است که باید به عهده بگیرند، البته با‌ شانه خالی کردن انتظار تولید و نشر علم ممکن نیست.

انتهای پیام/78003/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول