اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از چهل و دومین جلسه شورای شهر قم

لایحه جنجالی کمک به صبا تصویب شد / قرارداد ترکمنچای رای نیاورد

چهل و دومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با تصویب لایحه جنجالی کمک شهرداری قم به تیم صبا برگزار شد.

لایحه جنجالی کمک به صبا تصویب شد / قرارداد ترکمنچای رای نیاورد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چهل و دومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با حضور شهردار و بدون حضور رئیس شورای اسلامی شهر قم با دستور کاری که از قبل به اعضا داده شده بود آغاز و پیگیری شد.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورا در ابتدا به قرائت لایحه‌ شهرداری مبنی بر اخذ مجوز افزایش بهای پارک خودرو در پارکینگ زائر پرداخت و گفت: پس از بررسی‌های لازم، اعضای کمیسیون با بهای هزینه ورودی خودرو به ازای 2 ساعت اولیه یک‌هزار تومان و هر ساعت مازاد 500 تومان به جمع‌بندی رسید و این تصمیم به تصویب همه اعضا رسید.

در ادامه مصوبه کمیسیون خدمات شهری به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید و رسماً بهای پارک خودرو در پارکینگ زائر افزایش یافت.

درخواست موسسه پیام امام هادی (ع) واقع در ابتدای خیابان توحید مبنی بر نصب تابلو 33 در 80 بر سرکوچه این موسسه به صورت رایگان که در کمیسیون خدمات شهری به اتفاق آرا تصویب شده بود برای تصویب در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم قرائت شد.

این درخواست با توجه به توضیحات شهردار قم در جلسه شورا رای‌گیری نشد و قرار شد برای مساعدت به شهرداری ارسال شود.

در بخش دیگری از چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم درخواست یکی از شهروندان برای معافیت و یا پرداخت اندک مبلغ عوارض برای نمایشگاه عرضه گل و گیاه از سوی رئیس کمیسیون خدمات شهری قرائت شد.

ذاکریان در این خصوص گفت: با توجه به اینکه یکی از رویه‌های ما توسعه و گسترش اینگونه فضاها است در کمیسیون مصوب شد که بر مبنای نظر کارشناس رسمی دادگستری عمل شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با روال کارشناسی مخالفت کرد و ادامه داد: اگر فکر می‌کنیم رقمی که در نظر گرفته شده است بالا است رقم مصوب را تعدیل کنیم و بر آن مبنا عمل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: با توجه به اینکه خدماتی که اینگونه نمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند به شادابی شهر کمک می‌کند باید مساعدت لازم با اینگونه افراد صورت گیرد.

شهردار قم با تاکید بر تشویق علاقه‌مندان به افزایش ایستگاه‌های گل و گیاه‌فروشی سطح شهر در خصوص این طرح پیشنهاد کرد با توجه به اینکه موضوع فضای سبز است عوارضی در خصوص صدور مجوز موقت دریافت نکنیم.

محمد دلبری با بیان اینکه می‌توانیم شرایطی قرار دهیم که این افراد خدماتی را به فضای سبز شهرداری ارائه کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه اینگونه نمایشگاه‌های گل و گیاه درآمد چندانی برای متولیان ندارد اگر بخواهیم عوارض زیادی دریافت کنیم انگیزه این کار را از آن‌ها می‌گیرد.

در نهایت با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قم، کاهش مبلغ دریافت عوارض از نمایشگاه‌های فروش گل و گیاه به تصویب رسید.

پس از کمیسیون خدمات شهری نوبت به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه رسید که مصوبات این کمیسیون را برای تصویب در جلسه علنی قرائت کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به قرائت لایحه شهرداری مبنی بر اخذ مصوبه تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری و شرکت کارگزاری رضوی به منظور تامین اقلام مصرفی کارخانه آسفالت شهرداری تا سقف 20 میلیارد ریال پرداخت و ادامه داد: در کمیسیون با تاکید بر رعایت تشریفات قانونی انتخاب کارگزار با خرید قیر موافقت شد.

بیاتی نائب رئیس شورا سپس مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه را به رای گذاشت که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

بختیاری در ادامه لایحه‌ جنجالی‌ را که در یکی دیگر از جلسات شورا مصوب نشده بود را پس از بررسی بیشتر در کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی شورا آورد.

این لایحه همان تفاهم‌نامه شهرداری و استانداری بود که طی آن شهرداری قم از منابع داخلی خود 25 میلیارد ریال به باشگاه صبای قم کمک می‌کند و در مقابل آن، استانداری قم نیز 45 میلیارد ریال از منابع استان به پروژه‌های شهرداری اختصاص می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر گفت: پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون مقرر شد که با پرداخت 40 درصد مبلغ مذکور موافقت شود تا شهرداری به نسبت مبلغ دریافتی از استانداری پول را به حساب واریز کند یعنی هر چه قدر از استانداری بابت پروژه‌های شهرداری پول اختصاص داده شد شهرداری هم 40 درصد از منابع خود را به تیم صبا کمک کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین بار دیگر همانند جلسه گذشته با این لایحه مخالفت کرد و یادآور شد: این پول باید صرف عمران و آبادانی شهر قم شود و نباید صرف کارهای دیگر شود.

ذاکریان این نوع کمک به تیم صبا را دور زدن قانون و خلاف قانون دانست و گفت: به نظر من نهاد‌های بازرسی نیز به این موضوع ورود کنند.

در ادامه مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر اینکه استانداری 45 میلیارد ریال بابت پروژه‌های شهری به شهرداری قم پرداخت می‌کند و در عوض آن از منابع داخلی شهرداری 18 میلیارد ریال طی یک توافق‌نامه به صبا کمک می‌کند به رای گذاشته شد که با کسب 13 رای از 20 عضو حاضر به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

اخذ مجوز نحوه پاداش پایان خدمت افراد مشمول باز خرید لایحه دیگر شهرداری بود که در این جلسه از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد که پس از بیان دیدگاه‌های مخالفان با شرایط این لایحه و همچنین نظرات شهردار و معاون وی قرار شد این موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و در جلسه‌‌ای دیگر به صحن علنی شورا آورده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم لایحه‌ای دیگر از شهرداری مبنی بر «درخواست صدور مجوز ایجاد تسهیلات به متقاضیان پروانه ساختمان هتل و میهمان‌پذیر بالای 500 مترمربع عرصه که از ابتدای سال 93 به بعد نسبت به دریافت پروانه اقدام کنند را در این جلسه قرائت کرد.

محمود مسگری با بیان اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه ضمن تصویب کلیات لایحه موارد اصلاحی نیز صورت گرفت، به تشریح موارد اصلاحی پرداخت.

لایحه شهرداری با موارد اصلاحی کمیسیون برنامه و بودجه به رای گذاشته شد که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه چهل و دومین جلسه علنی شورا با اشاره به اصلاحات اساسنامه شورایاری‌ها اظهار کرد: این اساسنامه در سه فصل، 15 ماده، 11 تبصره و 34 بند تنظیم شده است.

اعضای شورای اسلامی شهر قم در ادامه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص این اساسنامه به ویژه نحوه انتخاب اعضای شورایاری‌ها پرداختند اما در نهایت این اساسنامه با توجه به ابهاماتی که در آن وجود داشت به رای گذاشته نشد به همین دلیل اعضای شورای شهر رای به رفتن این اساسنامه به کمیسیون تلفیق دادند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در ادامه به بیان طرح دوفوریتی شهرداری قم مبنی بر تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری و استانداری قم مشتمل بر 2 بند پرداخت و گفت: در بند نخست که مربوط به تعهدات استانداری می‌شود، آمده است؛ در راستای کمک به تسریع پروژه‌های عمرانی شهر قم علاوه بر کمک‌هایی که از سوی دولت در قالب پروژه‌های خاص، جداول بودجه وزارت کشور و ردیف‌های متفرقه به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد از محل اعتبارات عمرانی استانی نیز سهم مناسبی برای شهرداری قم منظور خواهد شد تا با رعایت قوانین و مقررات و بر اساس موافقت‌نامه هزینه شود.

مصطفی سعادت‌طلب تصریح کرد: بند دوم این تفاهم‌نامه مربوط به تعهدات شهرداری است که در آن تاکید شده است در راستای کمک به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و مذهبی در سطح استان قم نیز شهرداری به میزان 60 درصد اعتبارات ابلاغی استانی (بند یک) را از محل اعتبارات داخلی خود صرفاً با اعلام نظر استانداری قم در امور فوق هزینه خواهند کرد.

شهردار قم با اشاره به لایحه قبلی شهرداری مبنی بر تفاهم‌نامه با استانداری در خصوص کمک به تیم صبا اظهار کرد: با این لایحه مصوبه کلی از شورا گرفته می‌شود که دیگر مصداقی به موضوعات نپردازیم.

بختیاری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه ضمن انتقاد شدید به این لایحه از آن به عنوان «پیچاندن» شورا یاد کرد.

محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون زیربنایی شورا نیز از این تفاهم‌نامه به عنوان «قرارداد ترکمنچای» یاد کرد و ادامه داد: این مصوبه اگر علاوه بر آن مصوبه قبلی باشد یعنی شهرداری کاملاً مستعمره است و ما عملاً  قبول نداریم.

نائب رئیس شورا در ابتدا دو فوریت این لایحه را رای‌گیری کرد که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه برای بررسی بیشتر این لایحه 2 بار زمان جلسه با تصویب اعضای شورا تمدید شد.

شهردار قم در خصوص این لایحه و موضع‌گیری‌ برخی از اعضای شورا با آن گفت: با موضع‌گیری‌های خود رابطه بین شهرداری و استانداری را خدشه‌دار نکنید وگرنه اگر استانداری اراده کند می‌تواند ریالی به شهرداری ندهد و ما حقی نداریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته 2 میلیارد و 400 میلیون تومان از سهم شهرداری قم در تهران برای کتابخانه‌ها برداشت کردند، اظهار کرد: در این زمینه با وجود پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم به نتیجه‌ای دست نیافتیم و یک ریال هم به ما ندادند.

بختیاری در ادامه با بیان اینکه منشا این لایحه کاملاً مشخص است، خاطرنشان کرد: این لایحه فقط و فقط برای حذف شورا از چرخه تصمیم‌گیری در خصوص موارد این چنینی است.

پس از اعلام نظرات موافقان و مخالفان، لایحه دو فوریتی شهرداری قم به رأی گذاشته شد که این لایحه با مخالفت شورای اسلامی شهر قم مصوب نشد.

=============

گزارش از مهدی جعفری

=============

انتهای پیام/78010/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول