اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهروند قانون‌مدار حامی امنیت پایدار شهری

استان قزوین با روندی به نام توسعه شهرها روبه‌روست که این مهم ابعادی خوشایند و ناخوشایند را در پی دارد، اما با همت و قانون‌مداری شهروندان، معضلات این پدیده از بین می‌رود.

شهروند قانون‌مدار حامی امنیت پایدار شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، رعایت حقوق شهروندی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نکات در باب مسایل مطرح حوزه اجتماعی و شهری در استان قزوین است.

در حال حاضر گسترش محدوده‌های شهری و عدم رعایت برخی از قوانین وضعی از سوی مسئولان توسط برخی از شهروندان در شهرهای 25 گانه استان قزوین به رشد معضلات شهری دامن زده است.

نیاز شهروندان به استفاده از امکانات، رفاه و آسایش اجتماعی و فرهنگی توسط مسئولان باید تأمین شده و البته حقوق شهروندی نه شامل تأمین امکانات بلکه شامل چگونگی و نحوه برخورد کارکنان یک نهاد با اقشار شهروندان و بلعکس شهروند با شهروند نیز می‌شود.

امام جمعه شهر بویین زهرا در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با بیان اینکه حقوق شهروندی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارتقای جامعه اسلامی است، اظهار داشت: تلاش برای رعایت حقوق یکدیگر بارها و بارها در روایات و احادیث سفارش شده است.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه افزود: توجه به مسایل فردی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین اصول در دین مبین اسلام است که باید مورد وثوق و اهتمام جدی تمام شهروندان قرار گیرد.

زرینه با تأکید بر اینکه جایگاه کمک و یاری‌رسانی به هم‌نوعان در دین اسلام مورد سفارش ویژه قرار گرفته یادآور شد: از همین رو انتظار این است تا افراد ضمن تعامل و مشارکت شهروندی در فکر اصلاح و بهبود بوده و از بروز آسیب‌ها و آفت‌ها در جامعه جلوگیری کنند.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه با توجه به عدم رعایت کامل برخی از قوانین شهروندی بسیاری از ناهنجاری‌ها در سطوح شهرها و حتی روستاها بروز یافته است.

زرینه عنوان کرد: بنابر این رعایت حدود و حقوق دیگران به عنوان اصول اساسی و مورد توجه باید مورد پذیرش تمام افراد عضو در یک جامعه قرار گرفته و دنبال شود.

امام جمعه شهر بویین زهرا اضافه کرد: مسئولان باید ضمن تدوین مناسب قوانین و چارچوب‌ها برای اصول شهروندی به کمک شهرداری‌ها از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی ابراز داشت: تلاش برای رساندن جامعه اسلامی به مرحله رشد و قله‌های سعادت نیز با تقویت بنیه‌های اجتماعی که شامل حقوق شهروندی است امکان پذیر می‌شود.

زرینه با اشاره به گسترش نفوذ انواع بی اخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها در شبکه اجتماعی غربی افزود: در حال حاضر شهروندان غربی به علت عدم رعایت و تخصیص حقوق شهروندی خود از سوی مسئولان به شدت معترض بوده و روزانه شاهد تظاهرات و اعتراض‌های خیابانی در اینگونه کشورها هستیم.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: رصد دقیق مسایل اجتماعی و فرهنگی در یک شهر و بدنه آن می‌تواند آثار سودمندی را داشته و به شناسایی تناقض‌ها و موانع کمک کند.

زرینه خاطرنشان کرد: از همین رو با توجه به گسترش فضای شهرها نیاز است تا ضمن اتخاذ تدابیر مناسب زمینه را برای رضایت‌مندی شهروندان مهیا کرد.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این خصوص اظهار داشت: برای توصیف مسایل اجتماعی و فرهنگی، شاخص‌های کمی حوزه اجتماعی و فرهنگی که می‌توان در استان تولید کرد و قابل دسترسی است را باید احصا و طبقه‌بندی کنیم.

حسن کاشی افزود: در خصوص تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی نیز یکی از پایه‌های این امر به دست آوردن اطلاعات مربوط به شاخص‌های کمی در جامعه است.

کاشی عنوان کرد: در این راستا یکی از مواردی که مورد توجه قرار می‌گیرد بررسی مسئله محور در حوزه اجتماعی است یعنی مسایلی که به طور جدی در استان مطرح هستند و به نوعی دغدغه مدیران شده است نیز به صورت موضوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری اطلاعات مرتبط به شاخص‌های دستگاه‌های اجرایی استان نیز سامانه‌ای در اداره کل آمار و اطلاعات استانداری وجود دارد که در صورت امکان اطلاعات هر دستگاه در این سامانه ثبت و سطح دسترسی دستگاه‌ها نیز به این اطلاعات مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ادامه داد: برای دستیابی به علل بروز مسائل اجتماعی بر اساس داده‌های کمی تحقیقات میدانی باید صورت گیرد و این امر در مراحل بعدی باید قرار گیرد و بررسی شود، ولی در حال حاضر ما به دنبال توصیف مسایل اجتماعی و فرهنگی هستیم.

کاشی ضمن تأکید بر تشکیل ستاد صیانت در دستگاه‌های اجرایی استان بیان داشت: دستگاه‌های اجرایی استان باید در اسرع وقت نسبت به تشکیل ستاد صیانت دستگاه اقدام کرده و تمهیدات لازم را برای اجرای برنامه‌های مذکور به عمل آورند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بازنگری فرآیندهای انجام خدمت و انجام اصلاحات لازم برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمت را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اضافه کرد: هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای آگاهی از نتایج و دستاوردهای ناشی از اجرای برنامه‌های مذکور در حفظ و رعایت حقوق شهروندی، ساز و کار مناسبی برای نظارت بر اجرای برنامه‌ها و ارزیابی آنها پیش‌بینی کرده و گزارش تحلیلی نتایج ارزیابی را در پایان سال جاری به دبیرخانه ستاد صیانت استان ارسال کنند.

کاشی گفت: برای فراهم کردن امکان ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه و استفاده از تجربیات موفق آنها، هر یک از دستگاه‌ها باید نسبت به مستندسازی فعالیت‌ها اقدام کنند.

دبیر ستاد صیانت استان قزوین متذکر شد: همچنین برای آگاهی از نقایص و ضعف‌های احتمالی برنامه‌های 12‌ گانه بر اساس اهداف حقوق شهروندی، هر یک از دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال جاری باید اشکالات احتمالی را به دبیرخانه ستاد صیانت استان ارسال کنند.

این مسئول عنوان کرد: انتظار می‌رود تا مسئولان نسبت به رعایت حقوق شهروندی اهتمام جدی داشته و این مسئله در سرلوحه کارها قرار گیرد.

نظارت دقیق بر حسن اجرای قوانین و حقوق شهروندی از سیاست‌های مطرح شده در راستای کنترل اجتماعی است.

احساس رضایت‌مندی از سوی شهروندان تنها در هنگامی روند رو به رشد پیدا می‌کند که حقوق برخورداری از مزایا و رعایت حریم‌ها و محدوده‌ها به طور دقیق سیر صعودی گرفته و افراد نسبت به یکدیگر و مسئولان نسبت به اربابان رجوع احساس احترام داشته و مراعات این قوانین را نیز داشته باشند.

بی‌تردید با روند رو به رشدی که توسعه شهرها در استان قزوین دارد، پایه‌ریزی این مهم می‌تواند راه‌گشای باز کردن گره‌های آینده باشد، گره‌هایی که امروز هم وجود دارد و دیروز برای آن تدبیری نشده است.

انتهای پیام/77005/ن40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول