اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران:

مسئولان با تدابیر خاصی گمرک زنجان را به گمرک فعال تبدیل کنند

معاون برنامه ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: مسئولان استانی و مدیر گمرک زنجان با تدابیر خاصی گمرک استان را به گمرک فعال تبدیل کنند.

مسئولان با تدابیر خاصی گمرک زنجان را به گمرک فعال تبدیل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسن بقائی امشب در مراسم تودیع و معارفه مدیران گمرک استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به پنجره واحد گمرک، اظهار داشت: پنجره واحد یکی از برنامه‌هایی بود که در نظام عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از گمرکات مهم و فعال کشورمان از پنجره واحد تجاری استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این پنجره واحد با حضور همکاران سازمان به صورت فیزیکی فعالیت کرده خدمات مختلفی به ذینفعان و مشتریان گمرک ارائه می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تقویت روند پنجره واحد تجاری اشاره کرد و افزود: باید تلاش شود این پنجره واحد از حالت فیزیکی خارج شده و به صورت مجازی فعالیت کند.

این مسئول با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان مجازی سازی پنجره واحد است که امید است با همکاری سازمان‌های همجوار در فرآیند ترخیص کالا و گمرکات کشورمان همکاری نزدیک ایجاد شود و پنجره واحد مجازی در سطح کشورمان عملیاتی شود، گفت: این امر قطعا تسریع در روان سازی در ترخیص کالا را در پی خواهد داشت و می‌تواند هزینه‌های زائد برای حضور و جابجایی افراد در گرفتن مجوزها را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

بقائی ادامه داد: با راه‌اندازی پنجره واحد مجازی قیمت تمام شده کالا قیمت مناسبی شده و این امر امکان رقابت در فضای کسب و کار را تقویت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات یکی از رویه‌هایی است که در گمرک و سیاست‌های دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای شده است، اضافه کرد: در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته به بحث صادرات و وارد شدن ارز به کشورمان توجه ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران به ایجاد انبارهای اختصاصی برای صادرکنندگان و حضور در واحدها و مراکز تولیدی برای صادرکنندگان اشاره کرد و متذکر شد: زمان صادرات باید به حداقل زمان ممکن تبدیل شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: فعالیت‌های انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد فعالیت‌ها به درستی در حال انجام است و تقریبا برای رسیدن به هدف مطلوب حرکتی درستی انجام می‌شود.

بقائی با اشاره به اینکه واردات و صادرات کشورمان به صورت نزدیک بهم در حال حرکت است، اظهار داشت: این امر نقطه مثبتی برای هر کشوری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تزار بازرگانی به صورت خوبی نشان داده می‌شود، افزود: بحث صادرات به اشتغالزایی نیز کمک می کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تحقق این امر یکی از سیاست‌های دولت است و گمرک همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار می گیرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌ها در بحث تجارت اثر محسوسی داشته است، گفت: با برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و تعامل با دنیا گمرک کشورمان تلاش می‌کند یک گمرک کارآمد و به روز در سطح منطقه و در سطح دنیا شود.

بقائی با اشاره به اینکه گمرک کشورمان در سال‌های 83 تا 84 جزو پنج گمرک نخست دنیا محسوب می‌شد، افزود: تلاش می‌شود امکانات بالقوه در این زمینه به بالفعل رسانده شود و از همه ظرفیت‌‌ها و امکانات گمرک در کسب مجدد این جایگاه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه گمرک کشورمان برای واردات به 32 روز و برای صادرات به 23 روز زمان نیاز دارد و این مقدار رقم خوبی نیست، بیان داشت: این روزها مدت زمانی است که طول می‌کشد تا کالا به کشورمان وارد شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی برای کاهش این ارقام در گمرک کشورمان صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به ازای هر روزی که کالا در گمرک متوقف می‌شود یک درصد به ارزش و تعرفه کالا اضافه می‌شود، یادآور شد: اگر برای واردات کالا مدت 32 روز به طول می‌انجامد یعنی 32 درصد تعرفه کالا و قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد.

بقائی خاطرنشان کرد: گمرک کشورمان نیاز دارد که همه سازمان‌ها با همدلی و اتحاد گمرک را از نظر موقعیت تجاری به رتبه خوبی برسانند.

وی در ادامه به وضعیت گمرک استان زنجان اشاره کرد و متذکر شد: استان زنجان با هفت استان دیگر همجوار بوده و شاهراه ارتباط ترانزیتی در مسیر استان زنجان قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه با این امکان گمرک استان زنجان ارتقا یافته و فعالیت آن افزایش می‌یابد، اظهار داشت: با محقق شدن برنامه‌های گمرک فضای کسب و کار خوبی در استان ایجاد می‌شود.

این مسئول اذعان داشت: مسئولان استانی و مدیر گمرک زنجان باید با تدابیر خاصی گمرک استان را به گمرک فعال تبدیل کنند.

بقائی با اشاره به اینکه گمرک استان زنجان جزو ردیف گمرک‌های فعال کشورمان محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: 10 گمرک اصلی در کشورمان فعالیت می‌کند که 90 درصد واردات و صادرات و حجم تجارت کشورمان در این 10 گمرک اصلی انجام می‌شود.

انتهای پیام/73008/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول