اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تمرکز روزنامه‌های امروز چاپ کابل بر سخنان جنجالی «کرزی»

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در ستون اصلی خود سخنان اخیر رئیس‎جمهور افغانستان درباره اینکه زندان بگرام کارخانه طالب‌سازی است و تأکید وی بر شرط‌های امضای قرارداد امنیتی با آمریکا را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

تمرکز روزنامه‌های امروز چاپ کابل بر سخنان جنجالی «کرزی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و تیترهای اصلی خود به سخنان دیروز رئیس‏‎جمهور افغانستان در مورد زندان بگرام و قرارداد امنیتی با آمریکا واکنش نشان داده‎اند که بخش‎هایی از آن در ذیل آمده است:

روزنامه «انصاف»، در سرمقاله خود با اشاره به این که رئیس‎جمهور افغانستان، زندان «بگرام» را کارخانه طالب‎سازی خوانده نوشته است: سخنان کرزی، بر تاریکی‎ها و ابهامات اهداف و ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان روشنی می‎اندازد و نشان می‎دهد که آن‎ها نسبت به مردم افغانستان چه نگاهی دارند و برای چه منظوری در این کشور پایگاه می‎زنند، تاسیسات بزرگ ایجاد می‎کنند و عملیات‎های نظامی مرگبار راه‎اندازی می‎کنند.

روزنامه در ادامه افزوده است: کرزی در سال 2008 بایستی به مردم اعلام می‎کرد که آمریکا در پی چه اهدافی در زندان بگرام و در کل از ماموریت نظامی خویش در افغانستان‎ است و مردم این کشور در چارچوب این ماموریت، چه سرنوشتی پیدا می‎کنند. کرزی در آن زمان باید مردم را آگاه می‎کرد که آن‎ها اهداف و آماج سلطه‎جویی‎های نظامی آمریکا هستند و آمریکا با ایجاد تاسیسات بزرگ در پی زندانی کردن افراد بیش‎تری از میان مردم افغانستان و شکنجه و آزار آنها است.

روزنامه «ماندگار»، در سرمقاله خود از آنچه «طالب‎نوازی آشکار» رئیس‎جمهور افغانستان خوانده، انتقاد کرده و نوشته است: دفاع آقای کرزی از زندانیان طالب، در نیت او برای تقویت پایگاه قومی‌اش ریشه دارد که تصور می‌کند با پایان دوره مأموریتش، ناگزیر به بازگشت به سمت قوم و قبیله‌اش خواهد بود و باید برای ادامه حیات سیاسی خود، چنین توشه‌‌هایی را برگزیند.

به نوشته سرمقاله‎نویس ماندگار، به نظر می‌رسد که کرزی هیچ برنامه‌ای برای تحویل مسالمت‌آمیز قدرت به تیم برنده پس از انتخابات ندارد و او با این رفتار و سخنانش سعی دارد که یک افغانستان منزوی و ضعیف را همراه با یک نیروی قوی متخاصم (طالبان)، به تیم رهبری آینده تحویل دهد و در کنار آن، خود بتواند با پایگاه قومی‌ که آرزوی دست‌یابی به آن را دارد، در نظام آینده شریک شود و یا حتی آن را بچرخاند.

روزنامه «سخن جدید»، دیدگاه رسمی خود را ویژه سخنان اخیر رئیس‎جمهور افغانستان در خصوص اینکه زندان بگرام کارگاه طالب‎سازی است، آورده و نگاشته است: جای تأمل این است که چرا رئیس‎جمهور پس از گذشت سال‎ها، اکنون لب به سخن گشوده و به فاش کردن اسرار تلخ روابط با بزرگ‎ترین متحد جهانی‎اش می‎پردازد؟ جا داشت که رئیس‎جمهورکرزی در زمان مناسب در برابر این لحن زورگویانه مقاومت نشان داده و از صلاحیت و مسئولیت ملی‎اش استفاده می‎کرد.

روزنامه افزوده است: افشاگری‎های دیرهنگام رئیس‎جمهور مردم را به تردید واداشته و منجر به این حدس و گمانه‎هایی شده که گویا رئیس‎جمهور می‎خواهد با در آوردن ادای‌های ملی و بازی کردن نقش یک قهرمان در آخر عمر زمامداری، پرده فراموشی بر ناکارآمدی حکومت تحت اختیار در عرصه‎های سیاست، اداره، اقتصاد و روابط سیاسی در عرصه داخلی و خارجی بکشد.

روزنامه «سروش ملت»، در تیتر نخست خود با اشاره به این که رئیس‎جمهور کرزی در سخنانی اعلام کرد که در ازای امضای پیمان امنیتی با امریکا صلح می‌خواهد و در غیر آن صورت بهتر است که آمریکا این کشور را ترک کند، نوشته است: در صداقت رئیس‎جمهور نباید تردید کرد، اما مهمترین مسئله در طرح این شرط از جانب ایشان، امکان سنجی صلح در افغانستان است؛ به این معنا که به راستی چنین صلحی که رئیس‎جمهور از آمریکا و پاکستان می‎خواهد تا چه میزان امکانپذیر است.

نویسنده در ادامه افزوده است: رئیسجمهور می‎گوید اگر آمریکا و پاکستان در روند صلح صادقانه عمل کنند امنیت در کشور برقرار می‌شود، ولی هنوز در مورد عملکرد صادقانه آمریکا در روند صلح افغانستان ادله‌ای وجود ندارد؛ پس بنابراین مهم‎ترین شرط او برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا، آغاز روند صلح با طالبان است، به دلیل اینکه می‌خواهد مطمئن شود بعد از امضای این پیمان افغانستان دچار حالت ملوک‎الطوایفی نمی‌شود.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه اصلی خود نوشته است: سخنان اخیر رئیس‎جمهور از سوی بسیاری به گونه‌ای تفسیر شده که گویا وی به مواضع خود پافشاری می‎کند و به خواسته‎های بسیاری از حلقات سیاسی و بخش‎های عظیمی از مردم افغانستان توجه ندارد.

روزنامه افزوده است: مردم افغانستان تجربه ده ها ساله جنگ، ناامنی، بی‎ثباتی، دولت‎های متعدد و نظام‎های سیاسی گوناگون، بی‎توجهی و فراموشی جهانی را دارند و بدین خاطر نمی‎خواهند که تجربه‎های ناخوشایند گذشته را تکرار کنند، به همین جهت آن گونه که سیاستمداران سخن می‎گویند و تفاوت عالم واقع و سخن را از بین می‎برند، نمی‎خواهند سخن بگویند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول