اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

اظهارات «کرزی» درباره زندان بگرام رسالت تاریخی وی بود

کارشناس افغان با اشاره به اهمیت سخنان «حامد کرزی» درباره زندان بگرام گفت: این‎ اظهارات رسالت تاریخی وی بود که بالاخره به سرانجام رسید و خود می‌تواند سرآغازی برای تصمیم‎گیری عقلانی در افغانستان باشد.

اظهارات «کرزی» درباره زندان بگرام رسالت تاریخی وی بود

«عبدالطیف نظری»، کارشناس سیاسی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل تصریح کرد که اظهارات اخیر کرزی می‎تواند سرآغاز یک تصمیم‎گیری عقلانی در افغانستان باشد و سبب بیداری بیشتر نخبگان فکری و روشنفکران افغانستان واقع شود تا بتوانند چشم انداز مناسبی برای آینده این کشور ترسیم کنند.

طالب‎پروری در زندان «بگرام» افغانستان، بخشی از فعالیت‎های‎ آمریکا بوده است

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت سخنان روز گذشته کرزی، ابراز داشت، طالب‎پروری در زندان بگرام، بخشی از جنایاتی است که آمریکایی‎ها در افغانستان انجام داده‎اند.

وی در ارتباط با انتقادات تند کرزی از مواضع آمریکایی‎ها در افغانستان گفت: گرایش پیوستن زندانیان رها شده از زندان بگرام به صفوف طالبان، بخشی از واکنش‎های طبیعی این افراد نسبت به بد رفتاری‎ها، آزار و اذیت زندانیان بگرام توسط آمریکایی‎ها بوده است.

به گفته وی، افرادی که حتی طالب هم نیستند زمانیکه از زندان رها می‎شوند، به اردوگاه طالبان می‎پیوندد، زیرا از آمریکایی‎ها به خاطر شکنجه‎های وحشتناک‎ آن‎ها خاطره بد و نفرت عمیقی دارند و دولت افغانستان را نیز دولت مورد حمایت آمریکا می‎دانند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: همان‎گونه که آمریکایی‎ها با سوزاندن نسخه‎های قرآن کریم خشم عمومی مردم افغانستان را برانگیختند، با این گونه پنهان‎کاری‎ها نیز به حساسیت‎ها و بی‎اعتمادی مردم این کشور نسبت به آمریکا خواهد افزود.

این کارشناس سیاسی افغان افزود: البته پیش از این برخی اخبار حاکی از رفتار نامناسب آمریکایی‎ها با زندانیان بگرام، در نشریات غربی نیز درز کرده بود، اما آمریکایی‎ها تلاش کردند تا از افشای این راز پیش‎گیری کنند و نگذارند که این موضوعات، رسانه‎ای شود.

افشاگری کرزی نگرش تازه‌ای نسبت به سیاست‎خارجی آمریکا ایجاد کرد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بخشی از افشاگری‎های کرزی مربوط به جدال‎های لفظی او و سناتورهای آمریکایی‎ در سال 2008 می‎باشد، آیا این صحبت‌های کرزی خیلی دیرهنگام و بی‎موقع نیست؟ اظهار داشت: هر چند مناسب بود که این افشاگری‎ها در همان زمان مناسب‎ انجام شود تا مردم افغانستان می‎دانستند که آمریکایی‎ها چه نیت‎ شومی در سطح افغانستان و منطقه در سر دارند و به دنبال وابسته‎ ساختن افغانستان می‎باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: بازهم من این اظهارات رئیس جمهور را به فال نیک می‎گیرم؛ زیرا این‎گونه اظهارات یک رسالت تاریخی وی بود که با اظهارات کرزی، به فرجام رسید و می‎تواند سرآغاز یک تصمیم‎گیری عقلانی در افغانستان باشد و سبب بیداری بیشتری نخبگان فکری و روشنفکران افغانستان واقع شود تا بتوانند یک چشم انداز مناسب سیاسی را ترسیم کنند.

وی همچنین افزود: این‎گونه افشاگری‎ها، می‌تواند سرآغاز نگرشی تازه نسبت به سیاست خارجی آمریکا در سطح منطقه ایجاد کند.

افغانستان نمونه مبارزه با استعمار و گورستان قدرت‎های سلطه‎جو

نظری، در رابطه با جدال لفظی کرزی و سناتورهای آمریکایی در مورد زندان بگرام، ابراز داشت: امیدوارم مردم افغانستان مبتنی بر منافع ملی خویش تصمیم بگیرند و دیگر این اجازه را به آمریکایی‎ها ندهند که یک‎مقام آمریکایی به رییس جمهور  کشورشان بگوید که تو یک فرد هستی و نمی‎توانی جلوی تصمیمات ما را بگیری و ما هر شهروند افغانستان را بخواهیم، زندانی خواهیم کرد.

وی، افزود: آمریکایی‎ها باید بدانند که افغانستان همواره پیش‎قراول مبارزه با استعمار و گورستان امپراتورها و قدرت‎های سلطه‎جو بوده است و اگر خشم عمومی در افغانستان برانگیخته شود، آن‎گاه آمریکایی‎ها برای یک روز هم نمی‎توانند در افغانستان بمانند.

بزرگ‎نمایی پیامد آزادی زندانیان/ فشار رسانه‎ای برای امضای پیمان امنیتی

به اعتقاد نظری، نگرانی‎هایی که در این اواخر به دنبال آزادی 650 نفر از زندانیان بگرام بوجود آمد، بیشتر ناشی از سر ‎و صداهای رسانه‎های همسو با آمریکا در افغانستان بود و این بزرگنمایی‎ها از تبعات آزادی این زندانیان، در حقیقت فشاری به دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا بود.

مردم افغانستان اجازه زندانی کردن شهروندانش را به آمریکا ندهند

کارشناس افغان در ادامه اظهار داشت که در زندان بگرام بایستی زندانی‎های مجرم از غیرمجرم تفکیک شوند، زندانیان بی‎گناهی که توسط آمریکایی‎ها زندانی شده‌اند و زندانیان‎ مجرمی که توسط افراد امنیت ملی افغانستان و پلیس این کشور دستگیر شده‌اند و دارای پرونده‎های جرمی-حقوقی هستند که بایستی از مجاری قضایی افغانستان با آن‌ها برخورد شود.

وی تاکید کرد: چنانچه این تفکیک صورت گیرد مطمئن هستم که بخشی از نگرانی‎های امنیتی رفع خواهد شد و امیدوارم که مردم افغانستان از این پس اجازه ندهند تا شهروندان بی‌گناه این کشور توسط آمریکایی‎ها زندانی شوند زیرا این مسئله به حاکمیت و اقتدار ملی افغانستان آسیب می‎رساند.

نظری معتقد است که نه تنها رئیس‎جمهور افغانستان، مواضع متفاوت‎تر از گذشته در برابر آمریکا اتخاذ کرده، بلکه انزجار عمومی نیز علیه آمریکا در افغانستان در حال افزایش است زیرا مردم این کشور می‎دانند که واشنگتن به دنبال استفاده از افغانستان برای دستیابی به اهداف منطقه‎ای خویش است و این موضوع می‎تواند روابط افغانستان با کشورهای منطقه را تنش‎آلود کند.

به باور این استاد دانشگاه، مردم افغانستان می‎دانند که آمریکا در مبارزه با تروریسم صداقت ندارد و حتی حامیان تروریست‌ها و طالبان را مورد تفقد و مهربانی قرار می‎دهد.

اعتدال سیاسی و موازنه منطقه‎ای، به جای همسویی با آمریکا

به گفته این آگاه سیاسی، مردم افغانستان به این درک رسیده‌اند که آمریکا علاوه بر دیگر اهداف شومی که دارد؛ به دنبال غارت منابع زیرزمینی افغانستان است و همچنین این کشور با پیشروی به سمت آسیای مرکزی، قصد دارد تا انرژی و سیاست این منطقه را نیز در اختیار گیرد.

نظری، در ادامه افزود: رئیس جمهور افغانستان علاوه بر اظهارات روز گذشته خود در عمل نیز نشان داد که به جای همسویی با آمریکا، به دنبال اتخاذ سیاست متوازنی در سطح منطقه است.

به نظر وی، احتمال امضای سند جامع دوستی دراز مدت افغانستان و ایران، روابط استراتژیکی که بین افغانستان و هند شکل گرفته و سفرهای مقامات ارشد پاکستان به افغانستان، نشاندهنده گرایش به سوی اعتدال سیاسی در دستگاه دیپلماسی افغانستان و پیش‎گرفتن سیاست متوازن منطقه‎ای – به جای همسویی با آمریکا است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول