اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرت 35 درصد حق بیمه‌های پرداختی از سوی مردم و دولت

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه 35 درصد حق بیمه‌هایی پرداختی توسط مردم و دولت پرداخت می‌کنند پرت بوده و غیرضروری هزینه می‌شود.

پرت 35 درصد حق بیمه‌های پرداختی از سوی مردم و دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قاسم خازن ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس ماده 38 برنامه پنجم توسعه کشور با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمام مردم در قالب یک سازمان ارائه شود که همه جمعیت 75 میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان نخواهد بود.

وی افزود: بر همین اساس از اول مهر ماه 1391 سازمان بیمه سلامت ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرده و ماموریت یافت انجام اقدامات لازم را به منظور تمرکز تمام امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخش‌های بیمه‌های درمانی تمام صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه سازمان به انجام رساند.

خازن ادامه داد: تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم‌پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت، تامین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان‌سازی سیاست‌‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد، تشکیل پرونده سلامت، فعال‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و تحقق کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30 درصد را از اهداف تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد.

وی تصریح کرد: اداره بیمه سلامت آذربایجان شرقی از زمان تشکیل و به ویژه در سال‌های اخیر همگام با سیاست‌ها و در راستای خط مشی و اهداف کلان سازمان تلاش خود را بر آن معطوف داشته است تا ضمن ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان استان جایگاه خود را در میان دستگاه‌های اجرایی استان به شایستگی حفظ و ارتقا دهد.

53 درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش بیمه سلامت

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیمه سلامت آذربایجان شرقی در قالب 16 اداره شهرستانی و با مشارکت 41 نمایندگی و دفتر پیشخوان دولت به مرکز تبریز حدود 53 درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی را با همکاری بیش از 2 هزار و 420 پزشک و موسسه درمانی پوشش داده و خدمات خود را ارائه می‌دهد.

وی جمعیت تحت پوشش بیمه استان را یک میلیون و 850 هزار نفر اعلام کرد و گفت: یک میلیون و 360 هزار نفر از آنها عشایر و روستاییان هستند.

وجود 5 هزار بیمار خاص در آذربایجان شرقی

خازن تعداد بیماران خاص استان آذربایجان شرقی را حدود 5 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 60 درصد کل بیماران خاص استان به تعداد 2 هزار و 706 نفر تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند.

مدیر کل بیمه سلامت استان همچنین از صدور کارت هوشمند برای بیماران خاص خبر داد و گفت: 114 داروخانه برای خدمات‌دهی به آنان در استان در نظر گرفته شده که با این کارت نیازی به تایید دارو نداشته و تا پایان آبان امسال 54 میلیارد ریال به بیماران خاص پرداخت شده است.

متخصصان تمایلی به رفتن‌ به شهرستان‌ها را ندارند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پزشکان تمایلی برای رفتن به مناطق محروم ندارند برای اینکه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز هیچ تفاوتی بین پزشکانی که در تبریز فعالیت دارند با پزشکانی که به مناطق محروم می‌روند قائل نیست.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: طبیعی است که دیگر پزشکی نخواهد به مناطق دیگر استان برود و از بابت متخصص در این زمینه، کمبود زیادی داریم و برخی بیمارستان‌های استان به تعطیلی می‌روند.

خازن همچنین نظارت سازمان نظام پزشکی بر هزینه‌های دریافتی از سوی پزشکان را خیلی پایین اعلام کرد و گفت: چون نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه ذی‌نفع است نظارت در این رابطه ضعیف است.

از هر 10 مورد ارجاع پزشکان به ام.آر.آی 9 مورد نرمال تشخیص داده شده و ضروری نبوده

وی افزود: در دنیا رایج است که از هر 10 مورد ارجاعی توسط پزشک به ام. آر.آی 9 مورد آنورمال تشخیص داده می شود و این یعنی پزشک تایید نهایی را به ام. آر.آی موکول می‌کند، اما طبق بررسی‌ها در تبریز از هر 10 مورد، 9 مورد نرمال تشخیص داده می‌شود و این یعنی نیازی به ام. آر. آی نداشته است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی افزود: طبق آمارها و استانداردهای اعلام شده برای هر 1.8 میلیون نفر یک دستگاه ام. آر. آی کافی بوده و فعالیت 6 دستگاه در حال حاضر و  نصب دو دستگاه‌ها دیگر و ارجاع پزشکان به این بخش جای تعجب دارد و سئوال برانگیز است.

خازن اضافه کرد: طبق یک آمار اعلام شده تعداد دستگاه‌های ام.آر.آی تهران به اروپا برابر می‌کند.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی پزشکان از ناآگاهی بیماران گفت: متاسفانه بیمار بر اثر این بی‌اطلاعی در بوروکراسی‌های زاید و ارجاعات پزشک، آزمایشگاه، پاتوبیولوژیست درگیر می‌شود.

وی از تشکیل کمیته فنی علمی بر عملکرد پزشکان در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در این کمیته نماینده دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بیمه سلامت حضور و بر عملکرد پزشکان نظارت دارند.

خازن تغییر نگرش به مقوله سلامت در سطح حاکمیت را تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی درمان کشور اعلام کرد و گفت: مقوله سلامت باید در بودجه کشور جزو اولیت‌های اول محسوب شود چون مردم ناسالم هیچ وقت تولیدکننده سالم نخواهند بود.

وی با بیان اینکه برای کاهش یک درصد پرداختی مردم در بخش درمان 650 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: برای تحقق کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به زیر 30 درصد 13 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/60001/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول