اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از وجوحات «ملا فاضل سکرانی»

ملافاضل؛ امیرشعرای خوزستان با اشعاری فراملی

«ملا فاضل سکرانی» که چندی پیش چشم از دنیا فرو بست، لقب امیرشعرای خوزستان را دارد و به وضوح وسعت و عمق اشعارش مرزها را در نوردید و شاعری ملی ـ ذهبی نام گرفت.

ملافاضل؛ امیرشعرای خوزستان با اشعاری فراملی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ابونواس اهوازی، ابن سکیت دورقی اهوازی و حاج هاشم کعبی دورقی، دعبل خزاعی و بسیاری از شعرای دیگر ارکان اصلی شعر خوزستان را تشکیل می‌دهند. سال‌های پیش نیز قیصر امین‌پور چشم از روزگار بست و تنها شعرهای نابش برایمان به یادگار ماند. هفته گذشته نیز یکی دیگر از برجستگان ادبیات و شعر محلی خوزستان به جرگه مسافران آخرت پیوست. "ملا فاضل سکرانی" که بسیاری او را با اشعار ابوذیه‌اش می‌شناسند و به او لقب امیر شعرای خوزستان را داده‌اند.

پس از مرگش، هر مجموعه‌ای از دوستدارانش سعی در تقدیر و تجلیل شعرهای این شخصیت کردند. گروهی مراسم تشیع این شاعر را به بهترین شکل برگزار کردند، برخی برایش در شهرستان‌های مختلف همایش تجلیل گذاشتند و اخیرا نیز همایش گسترده‌ای با حضور عضو شورای خبرگان رهبری در اهواز برگزار شد.

سکرانی، چهره‌ای محبوب و فراملی است. اشعارش مرزها را در نوردیدند و بر دل محبان شعر محلی نشستند.

وی در مدت کوتاهی بدل به چهره‌ای مردمی و صاحب نظر در ادبیات شد. به طوری که پس از مرگش تاثیری بر تجمعات شعری منطقه گذاشت. چفیه آبی رنگش نمادی از شعر و ادبیات شد و بسیاری در همایش اخیری که برای ایشان برگزار کرده بودند از جمله مجری برنامه به جای شیله از چفیه آبی که نام سکرانیه نیز به خود گرفت را استفاده کردند.

تاثیرگذاری این چهره مردمی تا جایی پیش رفت که حتی آیت‌الله کعبی، عضو خبرگان رهبری و دیگر مسئولان محلی خواستار نامگذاری میدان یا خیابانی در اهواز به نام سکرانی شدند. همچنین دوستداران شعر و ادبیات خواستار برگزاری جایزه سالانه "ملافاضل سکرانی" هستند.

در همایشی هم که به مناسبت یادبود ملافاضل سکرانی در تالار آفتاب برگزار شد، عضو مجلس شورای خبرگان رهبری، برخی اعضای شورای شهر و معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان محلی شرکت کردند.

در این همایش بسیاری از شعرای خوزستانی اشعاری را در وصف سکرانی خواندند.

*شعر عربی خوزستان در برزخ مانده است

سرپرست گروه فرهنگی هنری میسان گفت: شعر عربی خوزستان در برزخ مانده است.

باسم حمادی توضیح داد: این شعر نه از سوی جهان عرب به صورت برجسته مورد توجه قرار گرفته و نه در کشورمان.

وی افزود: درخواست می‌کنم که از اشعار محلی و فصیح خوزستانی نیز در کتب دانشگاهی رشته ادبیات عرب استفاده شود.

*رهبر انقلاب، حامی شعر خوزستان

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرد: مسابقات جایزه شعر عربی «ملافاضل السکرانی» باید در سطح جهانی برگزار شود چراکه ایشان لقب امیر شعرای خوزستان را دارد.

آیت‌الله عباس کعبی به مناسبت بزرگداشت «ملافاضل السکرانی» شاعر عرب خوزستان تصریح کرد: احیا و زنده کردن فرهنگ، تاریخ و کرامت عربی مردم خوزستان که در مدرسه شعر عربی خوزستان وجود دارد و ترویج می‌شود باید به همه شناسانده شود.

وی درباره تقاضای مردم و دوستداران ادبیات در برگزاری مسابقات شعری با نام «جایزه ملافاضل السکرانی» عنوان کرد: ضمن اینکه این فکر را تحسین می‌کنم به سهم خود این جایزه را نه در سطح استانی و بومی بلکه در سطح جهانی آن حمایت کرده و تمام سعی خود را برای جا دادن آن خواهیم کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: «مقام معظم رهبری» در یکی از سالگردهای شهادت حضرت فاطمه زهرا که خدمت ایشان رسیده بودیم به شعرا و ادبا وصیت کردند و فرمودند که شعرا در جامعه نقش بسیار مهم و کلیدی دارند، آنان به صورت اجتماعی فعالیت کرده و مشکلات جامعه را بازگو و باعث ترقی و پیشرفت جامعه می‌شوند و نباید صرفا در راستای تحریک عواطف و احساسات مردم باشند.

وی همچنین خبر از تاسیس مجتمع دینی و فرهنگی به نام امام حسین در شهر اهواز داد و گفت: این مجتمع زیر نظر حوزه علمیه قم شروع به فعالیت می‌کند.

کعبی خاطرنشان کرد: همچنین ساخت کتابخانه بزرگ فرهنگی و دینی همراه با یک سالن بزرگ اجتماعات در حال برنامه‌ریزی و ساخت است.

وی در پایان با بیان اینکه خوزستان مهد فرهنگ و شعر فصیح عربی است عنوان کرد: اگر به تاریخچه شعر عربی مراجعه کنیم، حکمت‌های بسیاری را می‌توان در آن یافت و می‌تواند اساسی برای تغییر جامعه و فضیلت‌های اخلاقی باشد.

*چفیه آبی رنگ نماد شعر و ادب

در همایش یادبود، همه شعرا و مجری برنامه با چفیه آبی رنگ که "سکرانی" همواره از این رنگ استفاده می‌کرد، به صورت نمادین استفاده شد و این نوع چفیه نماد شعر شعبی (محلی) مردم عرب نشان داده شد. برخی دوستداران ادبیات و شعر محلی گفتند که علاقمند هستیم این رنگ چفیه را به عنوان نماد ادبیات و شعر محلی خوزستان معرفی کنیم.

چفیه رنگ آبی در میان اهالی شادگان مرسوم است. "ملا فاضل سکرانی"، شاعر نامدار خوزستانی از این نوع چفیه بسیار استفاده می‌کرد.

علاقه سکرانی به این چفیه باعث شد تا در مراسم سوگواری او که بیش از 100 هزار نفر حضور داشتند بسیاری با چفیه آبی به نشانه علاقه به این شاعر شرکت کنند. همچنین در مراسم یادبودی که از این شاعر در اهواز برگزار شد همه شعرای دعوت شده و از جمله مجری برنامه از چفیه آبی رنگ استفاده کردند. سکرانی شاعری بود که جایگاه و محبوبیت مردمی داشت به طوری که شعرهایش در کشورهای عربی همسایه نیز مشهور هستند.

پس از مرگ این شاعر، چفیه آبی (سکرانیة) که تا پیش از آن تنها به عنوان سربند بود، کارکرد جدیدی به خود می‌گیرد و به عنوان نماد شعر و ادبیات عرب مورد استفاده فعالان اجتماعی قرار گرفت. این کارکرد جدید باعث ارج نهادن به این سربند می‌شود و از آن به بعد در بسیاری از مجالس شعری از این چفیه به عنوان نشانه ادبیات استفاده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ملافاضل سکرانی از شاعران عرب اهل بیت‌(ع) است. ملافاضل سکرانی در سال 1340 هجری قمری برابر با 1302 خورشیدی در شادگان (فلاحیه - دورق) چشم به جهان گشود. شادگان از توابع خوزستان زادگاه بزرگانی چون ابن سکیت دورقی اهوازی و حاج هاشم کعبی دورقی نیز بوده است.

ملافاضل سکرانی در سن هشت سالگی در اولین مدرسه شادگان که در سال 1315 شمسی افتتاح شد نام‌نویسی کرد و تا کلاس ششم ابتدایی که آن زمان از بالاترین مدارک تحصیلی به شمار می‌آمد ادامه تحصیل داد.

چند سال پیش از مرگش در اهواز موفق به کسب جایزه دو سالانه "عیلام" توسط موسسه فرهنگی هنری "المعلم" شد. استاد وی مرحوم حاج سیدرضا ابراهیمی فرزند سید صالح که از بزرگان و دانشمندان علوم قرآنی و خط و نثر عربی است، وی خواندن و نوشتن را نزد این استاد وارسته آموخت علاوه بر این دو، رسم الخط و طریقه خواندن شعر و حفظ آن را نیز فرا گرفت و باید گفت سید رضا در شکل‌گیری شخصیت ملافاضل سکرانی تاثیر به‌سزایی داشته است. ملافاضل سکرانی دارای دو فرزند شاعر به نام‌های مهدی و عادل سکرانی است.

انتهای پیام/72001/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول