اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مدیر مسئول «هفته‎نامه اقتدار ملی» در گفت‎وگو با فارس:

تداوم حملات تروریستی در افغانستان «مشروعیت» انتخابات را زیر سوال می‌برد

مدیر مسئول «هفته‎نامه اقتدارملی» با اشاره به اهمیت زمانی سوء ‎قصد به جان «اسماعیل‎خان»، اظهار داشت: ادامه این‎گونه حملات تروریستی، به عمومیت و در نتیجه شفافیت انتخابات آسیبی جدی خواهد رساند.

تداوم حملات تروریستی در افغانستان «مشروعیت» انتخابات را زیر سوال می‌برد

«محمدعلی رضوانی» مدیر مسئول هفته‎نامه اقتدار ملی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت: حذف فیزیکی شخصیت‎هایی که نقش و نفوذ قابل ملاحظه‎ای در قضایای افغانستان دارند و از محبوبیت مردمی برخوردار می‎باشند، یکی از برنامه‎های طالبان در سال‎های پیش بوده و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: سوء‎قصد به جان اسماعیل‎خان، به عنوان یکی از شخصیت‎های اثرگذار سیاسی در افغانستان، ادامه قتل‎های زنجیره‎ای است که از سال‎ها به این طرف از سوی طالبان به راه  افتاده و تاکنون جان بسیاری از شخصیت‎های نقش‎آفرین در صحنه سیاسی افغانستان را گرفته است.

تاثیرگذاری سوءقصد‌ها بر نتیجه انتخابات  

این روزنامه‎نگار افغانستان افزود: تاثیری که این‎گونه حملات بر روند انتخابات می‎تواند داشته باشد این ‎است که فضای رعب و وحشت ایجاد کرده و تحت تاثیر چنین فضایی، شور و علاقه‎مندی مردم برای مشارکت در انتخابات پیش رو، به شدت آسیب می‎بیند.

رضوانی یادآور شد: هرچند مردم افغانستان به اهمیت انتخابات به عنوان یک روند مسالمت‎آمیز انتقال قدرت، پی‎برده‌اند، اما در صورتی‎که ناآرامی و ناامنی تشدید شود و احساس خطر، سایه سنگینی خود را بر اذهان عمومی بیفکند در آن صورت قطعا میزان مشارکت مردم پایین خواهد آمد.

وی اظهار امیدواری کرد که نیروهای امنیتی با توجه به مسئولیت ملی و میهنی خویش، در راستای تامین انتخابات، آمادگی و انگیزه بیشتری از خود نشان دهند و نگذارند این روند ملی مخدوش شود و سلامت و شفافیت آن آسیب ببیند.

این نویسنده افغان گفت: هرچند پیشگیری از حملات انتحاری، امری دشوار است اما نیروهای اطلاعاتی افغانستان باید بیش از پیش تلاش کنند تا عوامل اینگونه حملات را قبل از حادث شدن آن شناسایی و با توجه به حساسیت زمانی مسئله انتخابات، ظرفیت جلوگیری از این‎گونه حملات را به بالاترین میزان ممکن آن ارتقا دهند.

وی در ادامه افزود: نفس حادث شدن این‎گونه حملات یک تهدید جدی امنیتی به حساب می‎آید که امنیت عمومی افغانستان را به طور کل و به گونه‌ای خاص امنیت انتخابات پیش رو را به شدت صدمه می‎رساند و بر ترس و تشویش مردمی، می‎افزاید.

چیرگی ماهیت سیاسی بر ماهیت نظامی

این پژوهشگر سیاسی معتقد است که اینگونه حملات بیش از آن که ماهیت و مقاصد نظامی داشته باشد، بیشتر ماهیت و اهداف سیاسی دارد، زیرا گروه‎های سازمان‎دهنده این گونه حملات، می‎خواهند از این طریق، حضورشان را در افغانستان تثبیت کنند و توا‎نشان را در راستای اخلال امنیت در این کشور به نمایش بگذارند تا در آینده افغانستان همچنان نقش آفرینی کنند.

به باور رضوانی پافشاری گرو‎ه‎های افراط، بر این‎گونه حملات در این برهه زمانی، از جهت دیگری نیز برای آنان اهمیت دارد، زیرا نیروهای خارجی به تدریج از کشور خارج شده و فعلا بخش قابل ملاحظه‎ای از وظایف و مسئولیت‎های امنیتی به دوش نیروهای داخلی افتاده است و اکنون تروریست‌ها می‎خواهند اراده و توان نیروهای داخلی را در راستای مقابله با این گونه حملات، محک بزنند.

هیچ گزینه‌ای جز انتخابات وجود ندارد

به اعتقاد رضوانی، اینگونه حملات ممکن است با هدف پیشگیری از برگزاری انتخابات پیش‎رو، سازماندهی و اجرا گردد، اما مردم افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ‎گزینه‎ای به جز برگزاری انتخابات وجود ندارد زیرا در گذشته افغانستان انتقال قدرت به شکل خونین و خشونت‎بار آن، هزینه‌های سنگینی را بر مردم افغانستان تحمیل کرده است.

به باور رضوانی، ادامه این‎گونه حملات می‎تواند آسیبی جدی بر «مشروعیت انتخابات» برساند زیرا «عمومی بودن» انتخابات و فراگیربودن آن یک‎ رکن مشروعیت انتخابات را می‎سازد و در صورتی که مشارکت‎ مردمی کاهش یابد و بخش‎‎هایی از مردم از شرکت در انتخابات باز مانند، طبیعی است که مشروعیت انتخابات زیر سوال می‎رود.

در همین حال «حامد کرزی»، رئیس جمهور افغانستان، روز گذشته در اطلاعیه‎ای ضمن محکوم کردن وقوع حمله تروریستی در ولایت «لغمان» و قتل پنج جوان افغان را محکوم کرد و گفت: در این اواخر حملاتی مرموز تروریستى در افغانستان صورت می‌گیرد.

در این اطلاعیه با اشاره به حمله تروریستی مشابه علیه بازیکنان تیم فوتبال «میوند» ولایت «قندهار» به نقل از رئیس جمهور افغانستان آمده است: در این اواخر حملات مرموز تروریستی توسط دشمنان صلح و آرامش افغانستان علیه مردم بی‌گناه و غیرنظامی صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور افغانستان افزوده است: این گونه حملات مرموز و فشارهای ناشی از آن نمی‌تواند افغان‌ها را از راهی که برای پیشرفت، ترقی و منفعت افغانستان انتخاب کرده‌اند، باز دارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول