اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

گره‌های کور مسئولان بر سردر یک دانشگاه بین‌المللی

عنوان «بین‌المللی» دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین با اینکه در آرم و سردر دانشگاه با قرار گرفتن قلم به نشانه دانش و کره به نشانه بین‌المللی بودن، بیش از هر چیز چشم‌ها را به سمت خود جلب می‌کند، آن گونه که باید توفیق نداشته و گویا این مشکل با گذشت 22 سال از تأسیس دانشگاه به گره‌ای کور تبدیل کرده است.

گره‌های کور مسئولان بر سردر یک دانشگاه بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دیار قزوین از دیرباز علاوه بر اینکه با داشتن آثار مهمی از تمدن، با پیشینه عمیق علمی، فرهنگی و مذهبی خود شناخته می‌شود، در زمینه بهره‌مندی از چهره‌ها و نخبگان علمی هم سرآمد است.

این استان امروزه نیز با داشتن بیش از 50 واحد دانشگاهی و 120 هزار دانشجو به عنوان یک شهر دانشگاهی مطرح می‌شود؛ به طوری که نه تنها علی‌اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی که خود نیز زاده همین شهر و از چهره‌های علمی کشور است؛ بلکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر اخیر خود به این استان در دیدار با دانشگاهیان قزوین بر این ویژگی تأکید می‌کند.

اما این استان علاوه بر مسئولیتی که برای تداوم افتخار آفرینی‌های مفاخر گذشته و فعالیت‌های علمی آنان دارد، رسالت سنگینی را در زمینه تولید و گسترش علم در سطح فراملی پذیرفته و میزبان دانشگاه بین‌المللی و مزین به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی شده است.

لایحه تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی در دی ماه 62 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و این دانشگاه مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت با نام دانشگاه بین‌المللی قدس؛ فعالیت رسمی خود را در سال 70 با نام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به صورت یک دانشگاه جامع آغاز کرد.

بدون شک این جمله از مقام معظم رهبری که «دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آبروی نظام است»، به تنهایی اهمیت این دانشگاه را نمایان می‌کند و صد البته رسالت مسئولان آن را سنگین‌تر؛ دانشگاهی که مهر بین‌المللی بر پیشانی آن خورده و این نماد در آرم و سردر دانشگاه با قرار گرفتن قلم به نشانه دانش و کره به نشانه بین‌المللی بودن، بیش از هر چیز چشم‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

بر اساس نوشته‌های پایگاه اطلاع رسانی این دانشگاه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که به عنوان تنها دانشگاه بین‌المللی در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیرایرانی فعالیت دارد، احداث شده است تا ضمن کمک به گسترش تحصیلات آموزش عالی در ایران، به تربیت متخصصان متعهد برای خودکفایی علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی و جهان پرعظمت اسلام بپردازد و بر پایه یک رسالت جهانی به موازات نشر علوم، فنون و ترویج معارف اصیل اسلامی در سطح بین‌المللی، زمینه‌های لازم را برای توسعه تحقیقات و نوآوری در ایران و انتقال آن به کشورهای اسلامی فراهم کند.

بیش از دو دهه از فعالیت رسمی دانشگاهی که مسئولیت گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی را در کشورهای جهان عهده‌دار شده، می‌گذرد و باید دید که این نهاد تا چه میزان در تحقق رسالت خود موفق بوده است.

*میزان موفقیت در ابعاد جهانی

اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت اصلاح می‌شود»، فقط مختص ایران اسلامی نیست و اینکه اعلام کردند انقلاب اسلامی ایران باید به همه دنیا صادر شود، تکلیف را برای همه مسئولان روشن می‌کند؛ به ویژه آنان که مسئولیت اداره نهادی را عهده‌دار هستند که می‌تواند جامعه‌ای را فراتر از سطح استانی و کشوری اصلاح کند.

در این گفتار می‌توان انقلاب‌هایی را مورد توجه قرار داد که بر موج بیداری اسلامی سوار شدند؛ اما در میانه‌های راه، انحراف پیشه کردند و نبود رهبرانی آگاه علت اصلی این انحراف‌ها بود.

به راستی اگر دانشگاه بین‌المللی در طول عمر 22 ساله خود با جذب و تربیت دانشجویانی از کشورهای مختلف جهان، رسالت معین گسترش معارف اصیل اسلامی را در سطح جهانی به درستی به انجام می‌رساند، آیا نمی‌توانست نیروهای انقلابی و پرورش یافته با تعالیم ناب انقلاب اسلامی ایران را به کشورهایی همچون مصر، بحرین و دیگر سرزمین‌هایی تحویل دهد که قیام کرده و خواهان برقراری یک نظام اسلامی در کشور خود هستند؟

*رتبه علمی آبروی نظام

آنچه در این میان قابل تأمل است رتبه دانشگاهی است که می‌خواهد «بر پایه یک رسالت جهانی به موازات نشر علوم، فنون و ترویج معارف اصیل اسلامی در سطح بین‌المللی، زمینه‌های لازم را برای توسعه تحقیقات و نوآوری در ایران و انتقال آن به کشورهای اسلامی فراهم کند»؛ دانشگاهی که گذشته از رتبه آن در بین دانشگاه‌های جهان اسلام، بر اساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در میان 51 دانشگاه جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور نیز در جایگاه سی‌ام قرار گرفته است.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که در بخش دیگری از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بر مسئولیت فراملی این دانشگاه و توجه ویژه آن به اهمیت ارتقای علمی کشور در سطح بین‌المللی و نیز پژوهش به عنوان اساس تولید علم تأکید شده است.

از آنجا که این رتبه‌بندی‌ها با توجه به ویژگی‌هایی همچون پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، امکانات و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی دانشگاه‌ها تعیین و اعلام می‌شود، به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت دانشجویانی از دیگر کشورهای دنیا تنها با استناد به برچسب «بین‌المللی» حاضر به تحصیل در این دانشگاه شوند.

باید توجه داشت در شرایطی که کشور در ابتدای انقلاب اسلامی به طور مشترک با عراق فقط سه صدم درصد از تولید علم دنیا را به خود اختصاص می‌داد، امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی آمار تولید علم ایران به 1.6 درصد رسیده؛ در حالی که نرخ رشد و میانگین علم دنیا یک درصد است و همین امر در سطح جهان از ایران یک مرجعیت و قدرت ساخته است.

اما چنانچه در این حال دانشگاه‌های دیگر دولت‌ها از نظر رتبه بالاتر از این دانشگاه قرار بگیرند، بدیهی است که دولت یاد شده از دانشجویانش بخواهد در صورت امکان با این دانشگاه تسویه حساب کنند و در دانشگاه‌های کشور خود به تحصیل بپردازند.

*تدریس تنها 5 استادتمام در دانشگاه

و در این میان وجود تنها پنج مدرس با درجه علمی استادتمام در این دانشگاه عامل دیگری برای کاهش تعداد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی قزوین است که این دانشجویان در کنار مشکلات موجود در خوابگاه‌ها ناچارند با آن نیز دست و پنجه نرم کنند.

از بین این استادان سه تن در رشته ریاضی، یک تن در رشته مهندسی برق و دیگری در رشته شیمی مشغول تدریس هستند و جالب است که از تعداد 11 مدرس مرکز آموزش زبان فارسی، سه نفر در درجه علمی استادیار و بقیه دارای درجه مربی هستند.

زمانی که سخن از 10 استاد پر استناد جهان اسلام به میان می‌آید، نام پروفسور سعید عباسبندی یکی از سه استادتمام رشته ریاضی این دانشگاه که قرار گرفتن در دسته دانشمندان یک درصد برتر جهان را در کارنامه دارد و به راستی از مفاخر قزوین به شمار می‌رود، به عنوان هشتمین استاد پر استناد ایران می‌درخشد.

هرچند ماندگاری چنین چهره‌هایی در شرایط حال حاضر این دانشگاه نشان از علاقه آنان به حضور دارد؛ اما منطق حکم می‌کند که مسائل به صورت همه جانبه بررسی و این امکان هم در نظر گرفته شود که بیم آن می‌رود با تداوم این شرایط، دانشگاه از حضور همین چند نقطه قوت و فخر نیز محروم شود.

*مشکلات دانشجویان غیرایرانی/ساس‌هایی که معضل شده است

تمام آنچه تاکنون ذکر شد یک سو و معضل دانشجویان غیرایرانی مقیم خوابگاه سوی دیگر؛ معضلی به نام ساس!

تعدادی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین که حاضر به ذکر نام خود نیستند، با انتقاد از مشکلات بهداشتی موجود در خوابگاه‌ها می‌گویند: مشکلات بهداشتی در خوابگاه‌ها تا آنجا پیش رفته که سوسک‌ها و ساس‌های موجود به معضلی در مسیر تحصیل دانشجویان خارجی تبدیل شده است.

*راه‌اندازی مرکز زبان فارسی در هفتمین دانشگاه وزارت علوم

حدود پنج ماه پیش بود که عبدالعلی آل‌بویه رئیس سابق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در بازدید از خوابگاه‌های این دانشگاه و مرکز آموزش زبان فارسی ضمن مطلوب ارزیابی کردن وضعیت کلی خوابگاه‌ها، اعلام کرده بود که بر اساس آماری که امروز از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود دارد، حدود یک هزار و 500 نفر دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و 50 درصد آنان در بخش آموزش زبان فارسی مشغول تحصیل هستند.

البته پس از آن انصراف 100 دانشجوی افغان این دانشگاه به دلیل افزایش دو برابری شهریه که البته همچنان ادامه دارد، انتشار نامه‌های متعدد آنان در دانشگاه و رسانه‌ها خطاب به آل بویه و حضور هیئتی سه نفره از ناظران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی عملکرد ریاست دانشگاه بین‌المللی، تنش‌هایی را به همراه داشت که در نهایت روز 13 آذرماه سال جاری به انتشار نامه سرگشاده از سوی عبدالعلی آل بویه لنگرودی خطاب به وزیر علوم مبنی بر استعفای لنگرودی منجر شد.

این در حالی بود که افکار عمومی دانشگاه از جمع‌بندی نتایج بررسی‌های هیئت ناظران و عزل آل بویه در بعد از ظهر روز یکشنبه 10 آذرماه حکایت می‌کرد

به هر حال آل بویه رفت و تا آخرین روز دوره مسئولیت خود با وجود پیگیری‌های متعدد خبرنگاران رسانه‌های جمعی و خبرنگار فارس حاضر به مصاحبه نشد؛ اما کاش دست کم پیش از رفتن به نمایندگان افکار عمومی پاسخ می‌داد که در دوره مدیریت خود از 22 اردیبهشت ماه 88 تاکنون چه خدماتی ارائه کرده و چه گره‌هایی از گره‌های این دانشگاه گشوده است.

آل بویه کنار نشست و سیدابوالحسن نائینی از روز 23 دی ماه 92 با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین منصوب شد.

هرچند راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه اصفهان به عنوان هفتمین دانشگاه جامع وزارت علوم و پیوستن خیل عظیمی از دانشجویان غیرایرانی به این مرکز، کار را برای مدیر جدید دشوارتر می‌کند؛ اما امید است با انتصاب مدیر جدید دانشگاه امام خمینی در صورت تکیه زدن وی یا دیگر گزینه‌ها بر کرسی ریاست دانشگاه، رئیس جدید هر کس که باشد، اگر نتوانست کوه مشکلات، قصور مسئولان مرتبط و کاستی‌های دانشگاه را از مسیر رسیدن آن به اهداف تعیین شده بردارد، دست کم تا از این دیرتر نشده، برای رفع مشکلات در کمترین زمان برنامه‌ریزی و تلاش کند.

==============

گزارش از میترا بهرامی

==============

انتهای پیام/77011/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول