اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق بازی‌های بومی محلی در ریگان

بازی‌های بومی محلی بخشی از هویت ریگان بوده و همچنان از رونق خاصی در این شهرستان برخوردار است.

رونق بازی‌های بومی محلی در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با توجه به فصل سرما تعدادی از بازی‌های بومی محلی در این شهرستان از رونق خاصی برخوردار است و هنوز بعد از گذشت سال‌ها در برخی روستاهای شهرستان برگزار می‌شود.

هر منطقه و شهری برای خود بازی و سرگرمی دارد، بازی‌های بومی محلی به عنوان گنجینه‌ای از هویت و فرهنگ تاریخ ورزش ایرانیان است و به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور در زمینه ورزش به شمار می‌رود که علاوه بر جنبه‌های نشاط و شادابی، پیوستگی عمیقی با شیوه زندگی و معیشت مردم در دوره‌های گذشته داشته است.

در گذشته بازی‌های محلی بسیاری در شهرستان ریگان انجام می‌شد که از جمله آن اشتناروک «بازی با سنگ و طناب»، بازی هفت‌سنگ، کشتی محلی بر روی شن، چاری‌بازی، طناب‌کشی افراد مسن با شیوه قدیمی و پرش از روی اسب و قاطر بوده است.

با گذشت زمان تعدادی از بازی‌ها به فراموشی سپرده شد، اما هنوز بازی‌هایی در این شهرستان رونق دارند و باید آنها را سازماندهی کرد چرا که نسل امروز با این بازی‌های بومی و محلی که موجب نشاط و شادابی بوده و از طرفی میراث به‌جامانده از گذشتگان است، آشنایی چندانی ندارند.

رونق لتوک‌بازی در بین مردان و چاری‌بازی در بین زنان

یکی از بازی‌های سنتی که نشاط‌آور و دارای شادابی خاصی است و هنوز در بین جوانان ریگانی در حال برگزاری است، بازی سنتی لتوک‌بازی است که در این بازی دو نفر حضور دارند و با چوب‌های یک متری و 20 سانتی‌متر این بازی را انجام می‌دهند.

این بازی در بین مردان انجام می‌شود که چوب‌ها را به یکدیگر می‌زنند و طرف مقابل دنبال چوب کوچکتر می‌دود و آن را به سمت چوب بزرگتر می‌زند و اگر به آن برخورد کرد، طرف دیگر این کار را تکرار می‌کند که هنوز از رونق خاصی در این شهرستان برخوردار است.

بازی محلی که در بین بانوان این شهرستان رونق دارد، چاری‌بازی است که توسط پنج سنگ انجام می‌شود و با توجه به اینکه فقط با چهار انگشت باید پنج سنگ بازی در آنها انجام شود به آن چاری‌بازی یا چهاربازی با سنگ می‌گویند.

برگزاری جشنواره بزرگ بازی‌های بومی محلی در ریگان

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ریگان درباره چگونگی ترویج این بازی‌ها در شهرستان گفت: به زودی این بازی‌های محلی شناسایی و برای ثبت به اداره میراث فرهنگی شهرستان معرفی می‌شوند.

محمدجواد قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی گنجینه‌هایی از فرهنگ و هویت به شمار می‌آیند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای شناسایی این بازی‌های بومی محلی 13 بهمن ماه جشنواره بزرگ بازی‌های بومی محلی در ریگان برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها مسابقه بزرگ شترسواری با حضور 100 شترسوار است که در کنار آن مسابقات طناب‌کشی نیز انجام می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان ریگان ابراز داشت: احیای بازی‌های بومی محلی و آشنا شدن قشر نوجوان و جوان امروز با این نوع بازی‌ها علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین آنها اوقات فراغت آنها را به نحو مطلوبی پر می‌کند.

قربانی خاطر نشان کرد: به زودی مسابقه بزرگ کشتی روی شن برای نخستین‌بار در کشور در بلندترین تپه‌های شنی این شهرستان برگزار می‌شود.

رونق بازی سنتی چوچاب در ایام نزدیک نوروز

وی گفت: بازی‌های محلی که در ریگان وجود دارد شامل قصاب‌بازی، هفت‌سنگ، گوله‌بازی، لتوک‌بازی، چوب‌بازی و چوچاب است و بازی بالشتک در این شهرستان که بازی بومی محلی خاص این منطقه است، اجرا نمی‌شود.

قربانی تصریح کرد: اما یکی از بازی‌های بومی محلی شهرستان که در قالب چوب‌بازی است در مراسم سنتی چوچاپ همراه با آهنگ سنتی دلنشین اجرا می‌شود که این بازی هنوز با گذشت چند قرن در این شهرستان از رونق خاصی برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ریگان گفت: این مراسم سنتی چوچاب از قدمت زیادی در این شهرستان برخوردار است و افراد مسن اشتیاق زیادی به این مراسم و بازی دارند.

امیر ابراهیمی عنوان کرد: رونق این بازی هرچه قدر به ایام نوروز نزدیک می‌شویم در بین جوانان بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/80014/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول