اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

درآمد ارزی صادرات صنایع دستی سه میلیون دلار است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: درآمد ارزی ناشی از صادرات محصولات صنایع دستی صنعتگران و هنرمندان استان اردبیل در طول سال سه میلیون دلار است.

درآمد ارزی صادرات صنایع دستی سه میلیون دلار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا دباغ‌عبداللهی پیش از ظهر امروز در نشست مسئولان صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در سرعین اظهار داشت: یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذاری که می‌تواند بستر حضور و رونق گردشگری را فراهم کند صنایع دستی و هنرهای سنتی است که تنوع تولید در این باب قابل توجه است.

وی با بیان اینکه امروز صنایع دستی تولید شده در استان اردبیل از نظر اصالت و مرغوبیت در جایگاه مناسبی در سطح کشور قرار دارد، تصریح کرد: تولیدات این استان که اغلب کیفی و مرغوب است در سطح جهانی و حتی بین‌المللی مشتریان خاص خود را دارد به طوریکه بسیاری از محصولات تولیدی این استان از گمرکات سایر مناطق کشور صادر می‌شود.

دباغ‌عبداللهی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته براساس اطلاعاتی که از گمرک اردبیل گرفتیم میزان صادرات ما حدود سه میلیون دلار بوده که البته به نظر می‌رسد با توجه به صادرات بالاتر از این رقم از سایر گمرکات، میزان واقعی صادرات بیشتر از این است.

این مسئول اضافه کرد: در استان اردبیل بیش از 90 هزار نفر به صورت مشخص و ثبت شده به تولید صنایع دستی و آثار زیبای هنرهای سنتی مشغول هستند که البته در کنار آن آمار جمعیتی هنرمندانی را نیز می‌توان سراغ گرفت که به صورت مقطعی و گاه تفننی در این حوزه مشغول تولید محصولات متنوع صنایع دستی هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه‌های مختلف برای عرضه این محصولات و به نمایش گذاشتن این توانمندی‌ها بیان کرد: ما هم اکنون در شهر سرعین و تعدادی از شهرهای با ظرفیت بالای تولید صنایع دستی بازارچه‌هایی را راه‌اندازی کردیم که امیدواریم در این بازارچه‌ها محصولات متنوع و با کیفیت عرضه شده و خریداران بتوانند به عنوان سوغاتی از این بافته‌ها و هنرهای اصیل استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال بودن 50 هزار کارگاه در حوزه صنایع دستی را یادآور شد و گفت: بیش از دو سوم کارگاه‌ها در مناطق روستایی و مابقی نیز در مناطق شهری واقع شده که حمایت همه ‌جانبه از این مراکز و همچنین مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد تا تولیدات صنعتگران و هنرمندان به خوبی عرضه شود.

دباغ‌عبداللهی از جمله تولیدات ارزشمند این استان را ورنی، گلیم، جاجیم و بافته‌های روستایی در مناطق عشایری بیان کرد و افزود: بیش از 420 هزار متر مربع مجموع تولید ورنی و 480 هزار متر مربع تولید سالانه گلیم در این استان است که اغلب به سایر مناطق کشور و حتی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی حمایت همه‌جانبه از هنرمندان را اعم از پوشش بیمه‌ای، تأمین منابع اعتباری و تأمین برخی از نیازمندی آنها را بیان کرد و ادامه داد: ‌انتظار این است که با این حمایت‌ها که شامل پوشش بیمه‌ای اغلب هنرمندان و صنعتگران، صدور کارت شناسایی صنایع دستی برای 43 هزار نفر و همچنین پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای فعالان این بخش است، بتوانیم بیش از هر زمان دیگر حامی و پشتیبان تولیدکنندگان این عرصه باشیم.

دباغ‌عبداللهی ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های موقت و همچنین برون‌سپاری بخشی از آموزش‌های صنایع دستی را به بخش خصوصی یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه آنچه که مهم و اساسی به نظر می‌رسد توجه به ارتقای تولید و کیفیت بالای آن است که می‌تواند بستر تحول و تحرک خوبی را فراهم کرده و زمینه یک اقدام مطلوب و مفید را فراهم آورد.

انتهای پیام/62003/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول