اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه در جمع ندبه خوانان جمکران:

ورود حضرت معصومه (س) موید شرافت و قداست قم شد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایات مختلف از پیامبر و ائمه اطهار (ع) درباره قداست قم گفت: شهر قم از ابتدا قداست داشته و ورود حضرت معصومه (س) مزید بر شرافت و قداست این شهر شد.

ورود حضرت معصومه (س) موید شرافت و قداست قم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیگدلی در مراسم دعای ندبه مسجد مقدس جمکران که همزمان با طلوع آفتاب امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در خصوص اینکه قم حرم اهل بیت (ع) و کوفه دیگری است، اظهار داشت: برخی روزها، شب‌ها، مکان‌ها و زمان‌ها ممتاز هستند و روز جمعه نسبت به روزهای دیگر ممتاز است، زیرا توقع ظهور حضرت مهدی (عج) در آن می‌رود و این روز متعلق به امام زمان (ع) است.

وی با بیان اینکه همان‌طور که روزها و شب‌ها با هم تفاوت دارند در بین مکان‌ها هم این‌گونه است، ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند، بدانید برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای رسول خدا (ص) حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمؤمنین (ع) حرمی است و آن کوفه است و برای من و اولاد من حرمی است و آن قم است و بعد در روایت دارد که قم عش آل محمد (ص) یعنی آشیانه و خانه اهل بیت (ع) است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شهر قم از ابتدا قداست خاصی داشته و این قداست در روایات مختلف از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ذکر شده است، در روایتی آمده است که قم را به این دلیل قم نام‌گذاری کرده‌اند که پیامبر اکرم (ص) شیطان و شیاطین را از این مکان دور کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی قیام مردم قم با قائم آل محمد (ص) را از دیگر دلائل نام‌گذاری این شهر ذکر کرد و ابراز داشت: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند «قم نامیده شده است‏ برای اینکه اهل آن با قائم آل محمد صلی الله علیه و آله همراه می‏شوند و با او قیام کرده و بر او استقامت می‏ورزند و او را یاری می‏رسانند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم مزید بر قداست و شرافت این شهر است، بیان داشت: ورود این حضرت به شهر قم به حسب تاریخ مصادف است با 23 ربیع‌الاول در سال 201 بعد از هجرت. بنا بر نقلی حضرت معصومه (س) بعد از یک سال از ورود حضرت رضا (ع) به سرزمین خراسان به قصد زیارت و دیدار با برادر خود از مدینه به قصد خراسان حرکت کردند.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین سفر حضرت و چگونگی رسیدن ایشان به قم پرداخت و ادامه داد: ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی بزرگوار در این شهر، آثار و برکات فراوانی به همراه داشته است و از آن زمان این شهر پیوسته از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگدلی با تاکید بر اینکه برکات حضرت معصومه (س) در شهر قم و تأثیر این شهر بر کل ایران آنچنان مهم بوده و هست که سال‏ها دل و دیده میلیون‏ها زائر و مجاور را به خود مشغول داشته است، بیان داشت: این تأثیر نه تنها برای زائران مشتاقی که از راه‏های دور به عشق زیارت مرقد مطهر ایشان ملموس است‏، بلکه حتی برای کسانی که با انگیزه‏های غیرمذهبی وارد این مکان شده‏اند و یا از این دیار عبور کرده‏اند، پرجاذبه و شگفت‏انگیز بوده است.

وی ادامه داد: امروز به برکت وجود معنوی و روحانی حضرت فاطمه معصومه (س) مراجع، آیات عظام و فقیهان در این شهر نورانی و ملکوتی جمع شده‌اند، هم‌اکنون خیل عظیمی از طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامی در حوزه علمیه قم به تحصیل و تدریس اشتغال دارند که چشم دنیا را به خود معطوف کرده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طبق روایات زمانی فرا می‏رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر می‏شود، تا جایی که این شهر اسوه و الگوی شهرهای دیگر خواهد شد و هیچ کس در روی زمین باقی نمی‏ماند که از قم به او بهره‏های علمی و دینی نرسد تا آنکه زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) فرا رسد.

انتهای پیام/78009/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول