اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شعر آیینی:

ارزش شعر فارسی به بهره‌گیری از مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه است

دبیر شعر آیینی گفت: محتوا و ارزش والای شعر فارسی وامدار مفاهیم و منابعی از جمله قرآن کریم و نهج‌البلاغه است.

ارزش شعر فارسی به بهره‌گیری از مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدعلی مجاهدی پنجشنبه شب در نخستین جشنواره شعر پیامبر مهربانی که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، اظهار کرد: شعر آیینی در فارسی دارای گستره بسیاری بوده و مقوله‌های مختلفی از جمله شعر نیایشی، توحیدی، اخلاقی، پندی، حماسی، حکمی و ... را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه بخش‌های شعر فارسی در این سیطره ارزشمند قرار می‌گیرد، بیان کرد: اگر مفاهیم کلیدی را از شعر فارسی حذف کنیم، جز معدود آثار عاطفی، عاشقانه و تغزل‌آمیز در شعر فارسی چیز دیگری باقی نمی‌ماند.

دبیر شعر آیینی کشور اضافه کرد: مفاهیم بلند و ارزشمند در شعر فارسی متاثر از تعالیم اسلامی است و محتوا و ارزش والای شعر فارسی وامدار مفاهیم و منابعی از جمله قرآن کریم و نهج‌البلاغه است.

وی با اشاره به اینکه اگر منبع قرآن و نهج‌البلاغه را از شعر فارسی بگیریم چیز دیگری باقی نمی‌ماند، بیان کرد:‌ در شعر توحیدی شاهد توجه به مقوله‌هایی آسمانی هستیم و در این شعر حکمت و بینش مورد توجه قرار دارد.

مجاهدی در ادامه با اشاره به شعر رهایی که در دو بخش انفرادی و جمعی تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: در قرآن کریم بر عدم پیروی از شعرا تاکید شده است چرا که در عصر جاهلیت اشعار بی‌محتوا بوده است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام به شعر توجه داشتند، ولی ایشان شعری نمی‌سرود و البته برخی اشعار به ایشان نسبت داده شده است که به دلیل کوتاه بودن در ادبیات کهن عرب به آن شعر گفته نمی‌شود.

دبیر شعر آیینی کشور اظهار کرد: پیامبر(ص) اگر هم شعری می‌خواندند به تغییر برخی از ابیات اهتمام داشتند تا جنبه نصیحت و اندرز داشته باشد.

وی اضافه کرد: در ادبیات کهن شعر به سه دسته شعر حذفی، شعر تنزیهی و شعر تشویقی تقسیم می‌شد؛ شعر حذفی که دربرگیرنده اشعار بی‌محتوا بوده و شعر تشویقی نیز از جمله گونه‌هایی بود که مورد توجه پیامبر(ص) قرار داشت.

انتهای پیام/2258/ب30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول