اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) تاکید کرد

لزوم بازخوانی اندیشه‌های سیاسی اسلام و امام در شرایط کنونی

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: بازخوانی، بازآفرینی و بازاندیشی اندیشه‌های سیاسی اسلام و امام راحل امری ضروری در شرایط کنونی است تا همه جهانیان به ویژه مسلمانان با آنها آشنا شوند.

لزوم بازخوانی اندیشه‌های سیاسی اسلام و امام در شرایط کنونی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد سیدباقری امروز در نخستین جشنواره بین‌‌المللی امام خمینی که با عنوان اندیشه سیاسی اسلام که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء برگزار شد با تاکید بر تلاش این جشنواره برای نشان دادن تلاش جامعه علمی کشور در حوزه اندیشه سیاسی اسلام اظهار کرد: اهداف و سیاست‌های جشنواره هم در همین راستا تعیین شده‌اند.

وی افزود: عمق‌بخشی به مبانی اندیشه‌ای نظام اسلامی و نیز توجه به دغدغه‌های رهبری در مورد فقه و سیاست موجب شد انجمن مطالعات سیاسی حوزه با همکاری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و نهادهای مختلف دینی نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی را با عنوان اندیشه سیاسی اسلام تدارک ببیند.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی با بیان اینکه رصد و ارزیابی کتاب‌ها و مقالات پژوهشی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و امام راحل جزو اقدامات دبیرخانه بوده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل تمام آثاری که در این عرصه از سال 1385 به رشته تحریر درآمده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: شناسایی و تشویق محققان و اندیشه‌ورزان حوزه مطالعات سیاسی اسلام، زمینه‌سازی و ایجاد فرصت برای ارتقا، تقویت و توسعه اندیشه سیاسی اسلام، کمک به تبیین اهمیت، کارکرد و نقش علوم انسانی و بومی در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها، عمق‌بخشی به تأملات حوزه علمیه و پژوهشگاه‌های مختلف در حوزه تمدن‌سازی، معرفی توانمندی‌های علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در عرصه علوم انسانی اسلامی، کمک به بازخوانی میراث فکری و علمی دانش سیاسی اسلام، تقویت روحیه و انگیزه تحقیق و پژوهش در میان پژوهشگران دانش سیاسی اسلام، ترویج فرهنگ پژوهش در میان حوزویان و گسترش فرهنگ نگارش و تولید دانش در عرصه اندیشه سیاسی اسلام از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) هستند.

سید باقری با بیان اینکه شاهد هجمه اندیشه‌های مختلف غربی به حوزه تمدن اسلامی هستیم، گفت: انواع رسانه‌ها در دنیای غرب علیه اسلام و تشیع به شبهه‌افکنی مشغولند.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی جریان تکفیری را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: این گروه دارای تفکری خطرناک و چالش‌برانگیز برای جهان اسلام بوده و به نام اسلام و قرآن دست به کشتارهای وسیع می‌زند.

وی بیان داشت: بازخوانی، بازآفرینی و بازاندیشی اندیشه‌های سیاسی اسلام و امام راحل امری ضروری در شرایط کنونی است تا همه جهانیان به ویژه مسلمانان با آنها آشنا شوند.

سید باقری با تاکید بر نشان دادن گوشه‌هایی از ابعاد وسیع اندیشه‌های سیاسی اسلام به مردم دنیا خاطرنشان کرد: در افق‌های در نظر گرفته شده به دنبال همین هدف هستیم و اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه نیز تمام برنامه‌ریزی‌ها را در همین راستا انجام می‌دهند.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی ادامه داد: تقویت فرهنگ رقابت سالم در میان پژوهشگران اندیشه سیاسی اسلام و تعامل با مراکز تحقیقاتی یکی از محورهای کاری جشنواره بین‌المللی امام خمینی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه است.

وی از دریافت 250 اثر پژوهشی توسط دبیرخانه این همایش طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: داوری آثار در سه مرحله و برخی از آنها در چهار مرحله صورت گرفت و در نهایت 10 اثر به عنوان آثار برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

سید باقری ضمن تشکر از آیات عظام جوادی آملی، سبحانی و علوی گرگانی به دلیل رهنمودهای گرانقدرشان در زمینه برگزاری جشنواره بین‌المللی امام خمینی تصریح کرد: حضرات آیات حسینی بوشهری، مقتدایی و شهرستانی نیز کمک‌های بسیاری به ما کردند.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی ابراز داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهش حوزه، جامعه المصطفی العالمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، صدا و سیما، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان سمت، استانداری و شهرداری قم و بسیاری مراکز دیگر هم انجمن مطالعات سیاسی حوزه را برای برپایی جشنواره بین‌المللی حوزه یاری رساندند.

وی با اشاره به تنظیم گزارشی علمی در حوزه کشورهای ایران، آلمان، مصر و ترکیه در مورد مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های مطالعاتی اندیشه سیاسی گفت: پژوهشگران ما برای تهیه این گزارش چند ماه وقت صرف کردند و توانستند به تحقیقی جامع دست یابند.

انتهای پیام/78004/ع40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول