اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آشتی مردم با هنر هفتم با اجرای طرح ملی «سلام سینما»

کم‌رنگ شدن علاقه مردم به سینما شرایط را برای سینماداران بسیار دشوار کرد تا جایی که مسئولان سینمایی برای آشتی مردم با هنر هفتم روزی را برای میهمانی سینماها از مخاطبان تدوین و برنامه‌ریزی کردند.

آشتی مردم با هنر هفتم با اجرای طرح ملی «سلام سینما»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چند سالی است که مردم ایران از رفتن به سینما خودداری کرده و کمتر زمانی پیش می‌آید که یک خانواده ساعتی را برای رفتن به سینما و دیدن یک فیلم صرف کند و صندلی سینماها در بیشتر اوقات خالی از مخاطب هستند و برخی از سینماها با تغییر کاربری و یا اجاره سالن برای برگزاری همایش‌ها، پرنده نشاط هنر هفتم در آن پر نمی‌زند.

رخ دادن چنین رویدادی، سینماگران و مسئولان فرهنگی کشور را نگران کرد تا جایی که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی چندی پیش در شورای مدیران سازمان سینمایی پیشنهاد داد دو روز در سال به آشتی مردم و سینما اختصاص داده شود.

«سینما سلام» یا روز «آشتی مردم با سینما» برای حضور رایگان مخاطبان در سینماها اقدامی است که برای ارتقای فرهنگ رفتن به سینما اندیشیده شده است که شاید بنا به تصمیم شورای مدیران سازمان سینمایی، این رویداد می‌تواند زمینه‌ای را برای آشتی مردم با سینما فراهم کند و بدین‌سان مردم به دعوت سازمان سینمایی میهمان همه سینماهای کشور می‌شوند.

قرار گرفتن روزهای 21 شهریور و 10 بهمن ماه هر سال در تقویم فرهنگی کشور با عنوان «سلام سینما» یا «روز آشتی مردم با سینما» برای حضور رایگان مخاطبان در سینماها تبیین شده است که این اقدام برای ارتقای فرهنگ حضور در سینما در نظر گرفته شده است.

ولی آشتی مردم با سینما را نباید تنها با این دید که سینما در یک روز خاص به رایگان برای مخاطبان فیلم پخش می‌کند نگریست، بلکه باید به این آگاهی رسید که سینماهای کشور به پاس قدردانی و احترام به علاقه‌مندان هنر هفتم در این روزها از ایشان میزبانی می‌کنند.

میزبانی سینماها از مردم با هدف آشتی مخاطبان با هنر هفتم در حالی برنامه‌ریزی شده است که فاصله گرفتن مردم از سینماها در جای خود نیاز به بحث و بررسی دارد و باید با آگاهی از چرایی این مسئله، این مشکل را برطرف کرد.

نبود جذابیت و محتوا مهمترین علل دوری مردم از سینما

سعید نجاتی مدرس انجمن سینمای جوان قم، با تاکید بر اینکه نبودن برخی ساختارها در تولیدات سینمایی شرایط را برای قهر مردم با سینما در سال‌های اخیر فراهم کرده است، گفت: شاید تولید آثار سفارشی و بدون انگیزه موجب شده است که مردم از سینما روی‌گردان شوند.

این هنرمند، آشتی مردم با سینما را در گرو تولید آثار ارزشمند و پرمحتوا ذکر کرد و بیان داشت: زمانی یک اثر خوب به تولید می‌رسد که تهیه‌کننده برای بازگشت سرمایه خود به درستی اندیشه کند.

وی نبود جذابیت در برخی از فیلم‌های سینمایی را نکته‌ای اساسی عنوان و تصریح کرد: علم و آگاهی لازم برای تولید یک فیلم حرف نخست را می‌زند که برخی از فیلمسازان به این اصول پایبند نیستند و تا زمانی که این خلأها در سینما برطرف نشود، نمی‌توانیم مردم را با سینما آشتی دهیم.

برای خالی نبودن سالن‌های سینما و حسرت به دل نماندن علاقه‌مندان به هنر هفتم برای دیدن یک فیلم خوب در سینما باید به صورت جدی اندیشید و مسئولان فرهنگی سینمایی کشور باید به این باور برسند که نباید بدون در نظر گرفتن ذائقه‌های گوناگون مخاطبان برای آنان تصمیم گرفت.

آشتی با سینما در گرو محک ذائقه مخاطبان

رضا ابوذر معاون انجمن سینمای جوان قم با ابراز نگرانی از خالی بودن سینماها از مخاطب و کم‌رنگ شدن علاقه مردم برای سینما رفتن گفت: مردم زمانی با سینما آشتی می‌کنند که فیلم‌های روی پرده، دارای قابلیت ارزشی باشند و بتوانند با توجه به ذائقه مردم پاسخگوی نیازهای فرهنگی اجتماعی آنان باشند.

وی با اشاره به فروش و استقبال فراوان از برخی فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر گفت: باید بررسی کرد چه نکته‌ای موجب شده است که مخاطبان به سمت این فیلم‌ها جذب شوند.

کارگردان فیلم «زمین از آن دیوانگان است» بیان داشت: شناخت ذائقه مخاطبان یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌توان با تکیه بر آن مردم را با سینما آشتی داد.

معاون انجمن سینمای جوان قم، تخصیص دو روز در سال برای میهمانی سینما از مخاطبان گفت: این رویداد بسیار شایسته و پسندیده است، ولی اگر قرار باشد با این دید که به وسیله اکران رایگان فیلم در سینما می‌توان مردم را با هنر هفتم آشتی داد؛ چیزی جز شکست به دنبال نخواهد داشت.

کارگردان فیلم سکینه خاتون قرار دادن فیلم‌های سینمایی جذاب و پرمخاطب در سبد فرهنگی خانوارها را راهکاری مناسب برای آشتی مردم با سینما ذکر کرد و گفت: می‌توان شروع این برنامه را در روزهایی که آشتی مردم با سینما نام گرفته است، قرار داد.

وی با بیان اینکه مردم از فیلم‌هایی که در غم و غصه و مشکلات اجتماعی ریشه دارد، خسته شده‌اند، ابراز داشت: فیلم‌های شعاری و کلیشه‌ای مردم را از سینما دور کرده است، شاید استقبال گسترده از فیلم اخراجی‌ها را باید در ساختار طنزگونه آن جست‌وجو کرد.

ابوذر، گذشت زمان را با سرعتی وصف‌ناپذیر مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: این روز نیز مانند روز‌های دیگر می‌گذرد ولی باید روز آشتی مردم با سینما کلیدی باشد که درب آشتی مردم را با سینما برای همیشه بگشاید.

سینماهای قم برای روز «آشتی با سینما» یا «سینما سلام» خانه تکانی کرده و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را برای میزبانی مخاطبان هنر هفتم آماده کرده و برای فرا رسیدن این روز لحظه‌شماری می‌کنند.

آمادگی سینماهای قم در میزبانی از مخاطبان «سینما سلام»

سید رسول موسوی‌نژادیان معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ضمن مناسب عنوان کردن تخصیص روزهایی در سال برای میهمانی مردم در سینما بیان داشت: حضور حداکثری مردم برای دیدن فیلم در سینما به امکانات و شرایطی ویژه نیازمند است که فضای فیزیکی و کیفیت لازم از جمله آنها به شمار می‌رود.

وی گفت: برای آشتی مردم با سینما باید شرایط به گونه‌ای باشد که علاقه مردم به سینما بیشتر شده و انگیزه آنها برای دیدن فیلم‌ها افزایش یابد.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تاکید کرد: در گام‌های نخستین «آشتی مردم با سینما» باید با شناخت ذائقه مخاطبان، در روز میهمانی ملی سینما، فیلم‌هایی مناسب اکران کرد.

وی قرار دادن سالن سینماهای خوب برای این روز را از شرایط اساسی آشتی مردم با سینما ذکر کرد و گفت: استان قم در سینما وتوس که بهترین سینمای قم به شمار می‌رود در کنار سینما تربیت از مخاطبان استقبال می‌کند.

وی افزود: 10 بهمن ماه سال جاری سینماهای قم با اکران فیلم‌های پرمخاطبی مانند بوی گندم، جیب‌بر خیابان جنوبی و ... میزبان علاقه‌مندان به این فیلم‌های پرمخاطب هستند.

تا کنون برنامه‌های گوناگونی برای آشتی مردم با سینما اجرا شده است ولی این قهر همچنان ادامه دارد اما آنچه به گوش می‌رسد حاکی از آن است که مسئولان فرهنگی هنری کشور با برنامه‌ریزی مدون به زودی جشن ملی آشتی مردم با سینما را توام با امید و موفقیت برگزار کنند و امید است که به اهداف خود در این طرح دست یابند.

----------------------------------------------

گزارش از: سمانه سادات فقیه سبزواری

----------------------------------------------

انتهای پیام/7800/ب40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول