اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ایران‌گشت/ مازندران

سرزمین سبز علویان با نگین سرخ امامزاده‌ها می‌درخشد

در بین اماکن مذهبی، امامزاده‌ها از جایگاه معنوی خاصی برخوردار‌‌ند و نگین اماکن مذهبی به شمار می‌روند.

سرزمین سبز علویان با نگین سرخ امامزاده‌ها می‌درخشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، اعتقادات ریشه‌دار و سرشار از معنویت و اخلاص مردم ایران به امامزاده‌ها، تکایا و قبور بزرگان دین باعث شده تا خیل عظیمی از مشتاقان، هرساله پای به این اماکن مذهبی بگذارند.

مکان‌های زیارتی، ترکیب زیبایی از تاریخ و معماری و فرهنگ ایرانی اسلامی هستند که محیطی امن و معنوی را به‌وجود آورده و گذر هر رهگذری که بر آن‌ها بیفتد، آرامش و نزدیکی به پروردگار، و خشوع و خضوع در برابر حضرتش که جلوه محبت را در پاکی بندگان مقربش به ودیعه گذاشته، می‌توان با تمام وجود احساس کرد.

ایران اسلامی افتخار حضور بیش از ده‌هزار امامزاده را در دامان پر مهرش دارد و از این منظر، مازندران سرزمین سبز علویان در جایگاه ویژه‌ای است.

به گفته حجت‌الاسلام ستار علی‌زاده مدیر کل اوقاف استان مازندران، این استان دارای یک‌هزار و 322 امام‌زاده و بقعه متبرکه است که پس از استان فارس با بیش از یک‌هزار و 400 امام‌زاده و بقعه متبرکه، در مقام دوم است.

وی درباره تعداد موقوفات مازندران، به فارس گفت: 13 هزار موقوفه و 160 هزار رقبه در استان ما به ثبت رسیده که از نظر موقوفات، مقام سوم کشور را داریم.

به گزارش فارس، امام‌زاده‌ها و تکایای مازندران در طول سال، گردشگران و مشتاقان زیادی را به حضور می‌طلبند که به عنوان مثال تکیه «پهنه‌کلای» ساری، سالانه بیش از یک میلیون زائر دارد.

به‌طور میانگین اگر برای هر کدام از امامزاده‌های مازندران حتی نیمی از این تعداد را در نظر بگیریم، به عدد 661 میلیون در سال می‌رسیم که بسیار حائز اهمیت است.

بازسازی و مرمت یا توسعه امام‌زاده‌ها، ساختار فعلی امامزاده‌ها، همچنین تعداد و آخرین وضعیت امامزاده‌ها و اماکن مذهبی، شناسنامه و شجره‌نامه آن‌ها در هر یک از شهرستان‌های مازندران، بحث جداگانه‌ای است که در نظر داریم، چهارشنبه هر هفته سفری مجازی به یکی از شهرستان‌ها داشته باشیم.

نخستین سفر ما به شرقی‌ترین شهرستان مازندران یعنی گلوگاه است که چهارشنبه هفته آینده می‌توانید همراه این بخش باشید.

انتهای پیام/86001/ع30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول