اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/

نکوداشت ناصرالحق در مازندران

همایش نکوداشت ناصر کبیر با عنوان هم‌اندیشی صاحب‌نظران به بهانه تبیین و ترویج نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی در محمودآباد برگزار شد.

نکوداشت ناصرالحق در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از محمود‌آباد، همایش بین‌المللی بزرگداشت ناصر‌الحق با عنوان هم‌اندیشی صاحب‌نظران با تبیین و ترویج نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه از صبح روز گذشته در محل کمپ نفت محمود‌آباد آغاز به کار کرد.

در این همایش که اندیشمندان بزرگ جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی همچون یمن برگزار شد، تاکیدی دوباره بر جایگاه و ارزش بالای دو کتاب نورانی امام علی (ع) و امام سجاد(ع) داشت که سخنرانان این همایش به خوبی این موضوع را تبیین کردند.

در ابتدای این همایش پس از تلاوت قرآن مجید و سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران پیام تصویری آیت الله عبدالله جوادی آملی پخش شد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت که این پیام از طریق گوشی های مترجم برای میهمانان خارجی نیز ترجمه شد.

*ناصرکبیر جریان توحید،امامت و عدل را شکوفا کرد

آیت الله جوادی آملی حسن بن علی معروف به ناصر کبیر را از بزرگواران دودمان طه و یاسین و از نوادگان زین‌العابدین علی بن‌الحسین صلوات‌الله و سلامه علیه عنوان کرد و افزود:ناصر کبیر وقتی به طبرستان آمد مهم‌ترین کار او احیای معارف قرآن و عترت بود و اگر حکومتی، قدرتی، مدیریت و تدبیری داشت در خدمت معارف قرآن و عترت بود که برگرفته از سعی بلیغ این بزرگوار این بود.

مرجع عالیقدر جهان تشییع خاطرنشان کرد:همت اساسی‌ آن عالم بزرگوار این بود که جریان توحید،جریان امامت و جریان عدل را بیش از هر چیز شکوفا کرد تا نه سخن از الحاد ،نه سخن از شرک و نه سخن از شرک‌پنداری برخی از کوته‌نظران و مانند آن باشد.

جوادی آملی یادآور شد: در جریان خلافت دو عنصر محوری لازم است که از نظر تیز بین حسن بن علی معروف به ناصر کبیر مخفی نمانده آن حوزه خلافت است یعنی اگر کسی نتواند آیت خوبی برای خدا باشد اسمای الهی اوصاف را خوب نشناسد و در خود پیاده نکند از این منظر نمی‌تواند خلیفة‌الله باشد خلیفه باید یک پیوند ناگسستنی با مستخلف‌عنه داشته باشد و اگر نیازهای جامعه را نداند و قدرت برآوردن نیازهای اجتماعی را نداشته باشد مشکل جامعه همچنان مانده است.

جوادی آملی ابراز داشت: از خدای سبحان مسئلت داریم رنج و کوشش حسن بن علی معروف به ناصر کبیر که در منطقه طبرستان اولا و در سایر بلاد اسلامی ثانیا آثارش فروغ و نوری ایجاد کرد این را روح و ریحان بر مزارشان قرار بدهد.

مفسر بزرگ قرآن کریم متذکر شد: از مجمع جهانی اهل بیت و از اوقاف و از همه مسئولانی که در بزرگداشت این متکلم و فقیه امامی که حامی اهل بیت(ع) بود و وسیله تقریب پیروان اهل بیت را بیش از گذشته فراهم کرد سعی بلیغ داشته کوشش همه اینها مقبول باشد و سعی بکنند انشاءالله مقبره این بزرگوار با روان نورانی همراه با خدمات علمی انشاءالله جامعه را به پیروی از قرآن و عترت بیش از گذشته دعوت کند.

*شمال ایران مأمن امام زادگان عظیم الشان است

در ادامه آیت الله نورعلی طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران به عنوان سخنران بعدی این همایش ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش‌ها و استفاده از امکانات معنوی، فرهنگی و اقتصادی به خواست خدا و امام عصر(عج) جهان اسلام به یک امتی یکپارچه تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: طبرسی با اشاره به وجود یک‌هزار و 322 امامزاده در کشور یادآور شد: مازندران در استان‌های کشور در فراوانی امامزاده‌ها مقام اول را دارد و تمدن منطقه شمال ایران نشانگر این است که مأمن امامزادگان عظیم‌الشان بود و ناصر کبیر یکی از همان بزرگوارانی است که حکومت شیعی بر اساس صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در طبرستان تشکیل داد.

*پرچم زلال معارف اسلامی توسط ناصر الحق در آمل برافراشته شد

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری به عنوان دیگر سخنران همایش در سخنانی بیان داشت:در این همایش در سایه تکریم از شخصیتی که عالمی فقیه، متکلم، شجاع و مدیر و تمدن‌ساز بود، رویکردی به قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام محسن قمی با تاکید بر اینکه ناصرالحق در زمان حکومتش در منطقه طبرستان با حمایت های مردم کجور، کلار، آمل، ساری و بعدها منطقه گیلان، حکومت اسلامی را تشکیل داد، اظهار داشت: وی تلاش کرد رفتاری که امیرالمومنین در حکومت پنج ساله خود در پیش گرفته بود را پیاده سازد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سال 77 با حضور در آمل از ناصرالحق به نیکی یاد می کنند، ادامه داد: رهبری بیان داشتند منطقه آمل نقطه‌ای است که قدیمی‌ترین نقطه اسلامی در آن تشکیل شده است و با تکیه بر مردم این منطقه ناصرالحق پرچم زلال معارف اسلامی را بر افراشته کرد.

قمی تصریح کرد: مسلمانان باید با اتکا به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان میراث کهن و فقهی نسبت به انتشار بیشتر آنها اقدام کنند.

 معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه دعوت به بازگشت به دوران پر افتخار اسلامی در عصر جدید وظیفه علمای شیعه است، یادآور شد: همانطور که قرن بیستم را قرن علم و دانایی نامیده‌اند، قرن بیست و یکم نیز قرن علم و ایمان است.

سخنران بعدی همایش عالم برجسته کشور یمن بود که در سخنانی تصریح کرد:مسلمانان کشور یمن و دیگر کشورهای اسلامی ، ایران را بانی حکومت اسلامی می‌دانند.

*امام جعفر صادق(ع) همدلی و اتحاد را عامل از بین برنده تفرقه در بین مسلمین دانست

شرف‌الدین شمس‌الدین خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تفرقه میان مسلمین به وحدت نیاز است که امیدواریم این امر تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه تمسک به قرآن و اهل بیت نقطه عطف شیعیان است، گفت: اگر این مهم صورت گیرد مسلمین هیچ‌گاه گمراه و متفرق نمی‌شوند.

این عالم برجسته زیدی کشور یمن با بیان اینکه رئیس مذهب شیعه امام صادق (ع) عامل از بین برنده تفرقه را همدلی و اتحاد می‌دانستند، اذعان داشت: ایران اسلامی با رهبری امام خامنه‌ای می‌تواند ایجاد کننده اتحاد بین جهان اسلام باشد.

*همایش ناصرالحق زمینه آغاز خوبی برای ارتباط علمای اسلام با یکدیگر است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت نیز سخنران پایانی همایش بود که در سخنانی بود.

آیت الله محمدحسن اختری با اشاره به اینکه یکی از اهداف این همایش اجلال و تکریم از پیروان اهل بیت است اظهار داشت: پیشوایان معصوم و رهبرانی که در طول تاریخ اسلام موثر بوده‌اند باید به نحو شایسته تجلیل و یادشان گرامی داشته شود.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و حکومت اسلامی یکی از خواسته‌های اسلام و ائمه اطهار است یادآور شد: بسیاری از بزرگان و ائمه اطهار فرزندانی تربیت کردند که به جهاد و تلاش حکومت اسلامی را ادامه دادند.

اختری با اشاره به جایگاه ناصرالحق بر اشاعه و توسعه دین مبین اسلام خاطرنشان کرد: بقعه این حاکم و عالم دینی باید به زیارتگاه تبدیل شده و مردم توجه بیشتری به وی داشته باشند.

 دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اینکه همایش ناصرالحق زمینه آغاز خوبی برای ارتباط علمای اسلام با یکدیگر است یادآور شد: بزرگان دین اسلام در کشورهایی مانند یمن و بحرین در راه ترویج اسلام و قرآن به آیین پیامبر اسلام عمل می‌کنند و در این راه باید وظیفه خود را سنگین ببینیم.

این همایش با حضور مهمانان داخلی و خارجی در صحن ناصرالحق در آمل ادامه پیدا کرد.

حسن بن علی ملقب به ناصر کبیر جد مادری سید رضی و سید مرتضی از نخستین حاکمان شیعی طبرستان به شمار می رود که مقبره آن از 900 سال پیش زیارتگاه عاشقان اهل بیت به شمار می رود و از دهه 70 به بعد توسط مسئولین شهرستانی ساماندهی شده است.

در آیین افتتاح بقعه این عالم شهیر جهان تشییع کلیپی از فعالیت های عمرانی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران پخش شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه ناصر کبیر معروف به اطروش یکی از امامزادگان واجب التعظیم و مورد تکریم و احترام بزرگان و فقهاء عظیم الشأن به ویژه ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، افزود: بقعه ناصرالحق زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) از سراسر جهان اسلام به ویژه برادران ایرانی و یمنی است.

حجت الاسلام ستار علیزاده با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر ساخت و ساز این بقعه داشتند ، یادآور شد: این امر باعث می شود تا رابطه خویشاوندی بیشتری بین مردم ایران و یمن ایجاد شود.

علیزاده با اشاره به اینکه کلنگ ساخت این بقعه در بهمن سال 91 با حضور نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر زمین زده شد، افزود: بقعه ناصرالحق در زمینی به مساحت 510 متر مربع کلنگ‌ زده شد.

وی با بیان اینکه در این بقعه متبرکه ساخت شبستان بیش از 500 متر و احداث معبر سنگ فرش دور تا دور بنا به متراژ 340 متر و اجراء کاشی کاری و آجرکاری دور بقعه به متراژ 240 متر صورت گرفته است، افزود: با اجراء کاشی‌های گنبد با خشت هفت رنگ به متراژ 45 متر و ساخت کتیبه‌های قرآنی دور تا دور بنا به متراژ 78 متر مربع و ساخت ضریح و احداث معبر دسترسی بنا با سنگ واش بتن سبز به متراژ 400 متر مربع و ساخت سرویس بهداشتی 6 چشمه و بهسازی دیوارهای اطراف و محوطه و مفروش کردن فضای داخل بقعه و فضاسازی دور بنا با سنگ شکسته به متراژ 8 هزار متر مربع امروز افتتاح شد.

علیزاده اضافه کرد: نورپردازی بنای بقعه ناصرالحق بیش از 800 میلیون تومان هزینه داشته است.

این همایش امروز با ارائه مقاله توسط اندیشمندان ادامه می یابد.

به گزارش فارس ، در همایش امروز علاوه بر شخصیت های اندیشمند ایرانی و خارجی از کشورهایی همچون یمن و سوریه مقامات کشوری و استانی همچون حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت، آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران ، آیت الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ،ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران،یونسی معاون سیاسی،امنیتی استاندار ، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،حجت الاسلام ستار علیزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران ، مدیر کل روابط عمومی استانداری ، فرمانداران شهرهای آمل، محمودآباد و نوشهر نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/86013/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول