اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از آغاز سال جاری تاکنون صورت گرفت

صدور 358 مجوز برای طرح‌های کشاورزی در خراسان ‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از آغاز سال جاری تاکنون 358 مورد مجوز تبصره چهار ماده یک برای طرح‌های وابسته به کشاورزی در خراسان جنوبی صادر شده است.

صدور 358 مجوز برای طرح‌های کشاورزی در خراسان ‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا هادربادی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشاورزی از گذشته بسیار دور مورد توجه بوده و به عنوان نخستین و تنها راه تهیه مواد غذایی بشر محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که خداوند در قرآن در آیات بسیاری با تاکید بر نزول باران و رویش انواع گیاهان بر روی زمین برای معاش و کشاورزی انسان را به شکرگزاری و پاس داشتن این نعمت‌ها فرا می‌خواند، تصریح کرد: در روایات بسیاری نیز زراعت و باغبانی به عنوان شغل پیامبران و انبیای الهی مورد تحسین قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: به طور معمول در اکثر جوامع، اقتصاد اکوسیستم‌های کشاورزی را به شدت متاثر کرده به همین سبب مالکان و صاحبان اراضی مستعد زراعی و باغی به طور معمول با انگیزه‌های اقتصادی قوی به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی و استفاده از سایر کاربری‌های رقیب برای چنین فضاهایی هستند.

هادربادی ادامه داد: این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی متعدد نظیر از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز، کاهش تنوع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری و گیاهی، آثار اجتماعی و اقتصادی متعددی از قبیل حاشیه‌نشینی، وابستگی غذایی، کاهش تولید محصولات زراعی و باغی و سوداگری زمین‌های کشاورزی را به دنبال داشته و زمینه‌ساز گسترش پدیده‌ زمین‌خواری شده است.

وی با بیان این‌که در این راستا قانون‌گذاران در سرتاسر جهان برای حمایت و حفاظت از این سرمایه ملی در مسیر توسعه پایدار دست به تدوین قواعد و قوانینی زده‌ تا از تخریب بی‌رویه این میراث گذشتگان جلوگیری کنند، یادآور شد: در ایران اسلامی برای تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی موضوع قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 31 خرداد‌ماه 1374 با الحاقات و اصلاحات مورخ یکم‌ آبان‌ماه 1385 مجلس شورای اسلامی در این راستا پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تخریب و تبدیل اراضی کشاورزی یعنی فراهم کردن زمینه بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی، بی‌عدالتی، گرسنگی و غیره و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

هادربادی اضافه کرد: برای جلوگیری از این عاقبت هولناک رعایت قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی برای عموم افراد ضروری و حیاتی بوده و نیاز به عزم عمومی و همکاری تمامی آحاد جامعه و دستگاه‌های دولتی دارد.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه حفظ کاربری اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی اشاره کرد و متذکر شد: نظارت و شناسایی مرتکبان به تغییر کاربری غیرمجاز، نشان از کاهش تغییر کاربری غیرمجاز داشته و در حوزه فعالیت‌های حقوقی و قضایی نیز عزم لازم در برخورد با پرونده‌های تغییر کاربری غیرمجاز وجود دارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: روند افزایش صدور مجوزهای موضوع تبصره چهار ماده یک قانون حفظ کاربری نشان از هدایت مالکان اراضی کشاورزی در بهینه‌سازی تولید داشته به نحوی که با انجام این مهم سالانه از تغییر کاربری غیرمجاز عرصه‌های تولید کشاورزی مقادیر قابل ملاحظه‌ای جلوگیری شده و بستر فعالیت‌های کشاورزی به صورت بهینه و متناسب با استعدادهای منطقه‌ای فراهم شده است.

هادربادی یادآور شد: در این رابطه از ابتدای سال جاری تاکنون 358 مورد مجوز تبصره چهار ماده یک در سطح 123 هکتار به منظور اجرای طرح‌های تولیدی دام، طیور، آبزیان، گلخانه و سایر فعالیت‌های تکمیلی و تبدیلی وابسته به کشاورزی در خراسان جنوبی صادر شده است.

وی اذعان داشت: طی این مدت تعداد 24 فقره مجوز تبصره یک ماده یک قانون مذکور برای طرح‌های غیرمجاز در مجموع به مساحت 6 هزار و 900 متر مربع و نیز 9 مورد قلع و قمع بناهای غیرمجاز ساخته شده برابر رای مراجع قضایی اقدام و در مجموع 400 مورد نظارت بر مجوزهای صادره تبصره چهار ماده یک و مصوبات کمیسیون تبصره یک قانون مذکور انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که حفظ و صیانت از عرصه‌های تولید در بخش کشاورزی یک وظیفه ملی و از اهداف عالیه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور است، خاطرنشان کرد: تحقق این امر مستلزم همکاری و هماهنگی تمامی احاد جامعه به ویژه قشر شاغل در بخش کشاورزی و نیز دستگاه‌های دولتی مرتبط است.

انتهای پیام/22481/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول