اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده سرمقاله روزنامه‌های امروز چاپ کابل

مشکلات پیش‌روی انتخابات سال 2014 افغانستان قابل حل است

روزنامه‌های امروز چاپ کابل در سرمقاله‌های خود به بررسی مسائل روز این کشور و چالش‌های پیش روی انتخابات آتی افغانستان پرداختند.

مشکلات پیش‌روی انتخابات سال 2014 افغانستان قابل حل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، تروریسم تهدید مشترک افغانستان و پاکستان، آغاز تعطیلی‎های پارلمان، چالش‎های آموزش عالی در افغانستان از موارد کلیدی هستند که روزنامه‎های امروز چاپ کابل به آن پرداخته‎اند که در ذیل بخش‎هایی از آن بازتاب یافته است.

روزنامه «8صبح»، در سرمقاله خود با اشاره به حمله روز گذشته به پایگاه نظامیان خارجی در جنوب افغانستان و کشته شدن شماری از نظامیان پاکستانی در انفجار مین، نوشته است: طالبان افغانی و پاکستانی مسئولیت این حملات تروریستی را به‌ عهده گرفتند.

سردبیر 8 صبح افزوده است: ژنرال‌های پاکستانی باید از حمایت طالبان افغان دست بردارند، شبکه‌های حمایتی آنان را برچینند و رهبران آن را وادار به مذاکره با کابل کنند و هم‌چنین آنان باید حضور یک افغانستان آرام و آباد را در کنار خود بپذیرند.

این روزنامه در انتها نگاشته است: این اقدام پاکستان سبب می‌شود که شورش طالبان پاکستانی نیز آهسته‌آهسته، فروکش کند.

روزنامه «افغانستان»، به بهانه آغاز تعطیلی‎های پارلمان و مجلس سنای افغانستان از اول بهمن، نوشته است: پارلمان بر عملکرد دولت نظارت چندان موفقیت‌آمیزی نداشته و شاید براساس اشاره برخی وزیران دولت کرزی نمایندگان مجلس در مواردی در کار دولت مداخله کرده و زمینه‎ساز گماشتن افرادی در پست‎های دولتی شده‎اند.

به نوشته افغانستان: اکنون مسائل زیادی باقی مانده‎اند که برای سال‎ها در دست دولت قرار دارد و پیشرفتی نیز در آن‎ها دیده نمی‎شود.

به اعتقاد نویسنده این سرمقاله، مصالحه و مذاکره با طالبان برای چند سال است که در دستور کار دولت قرار دارد ولی هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است، پارلمان می‎تواند دولت را تحت فشار دهد تا راه درست را در این گونه موارد در پیش بگیرد.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود نیمه پر سال 2014 را برگزاری انتخابات سالم ریاست‎جمهوری عنوان کرده و نوشته است: به نظر می‌رسد که از میان نگرانی‌های مطرح درخصوص سال 2014 اگر به نیمه پر لیوان نگاه کرد، چالش‌های انتخابات پیش رو قابل حل است.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود به این مسئله پرداخته که طالبان هیچ گاه به صلح نمی‎اندیشند و آنان برای برپایی امارت خویش می‎جنگند و تصور این که می‎توان با آن‎ها برای برقراری صلح در کشور کار کرد، یک اشتباه محض است.

آرمان ملی در ادامه افزوده است: رئیس‎جمهور افغانستان معتقد است که: «بدون آغاز عملی و علنی روند صلح، امضای پیمان امنیتی با آمریکا باعث تقویت بهانه جنگ و ایجاد حکومت ملوک‎الطوایفی در کشور خواهد شد.»

به اعتقاد این روزنامه، این تلقی نیز اشتباه است زیرا افغانستان دیگر از مرحله ایجاد حکومت ملوک‎الطوایفی گذشته است.

روزنامه «جامعه باز»، در دیدگاه رسمی خود بر وقوع حملات تروریستی در کابل و قندهار تمرکز کرده و نگاشته است: نخستین رویداد آزادی گروهی و بدون محاکمه کسانی است که به اتهام حمله‌های انتحاری و عضویت در گروه‌های برانداز، در زندان بگرام، به سر می‌بردند.

این روزنامه افزوده است: کم‌ترین پیامد این‌گونه ‌اقدام‌ها این است که نیروهای امنیتی کشور را در تنگنا قرار دهند.

آنان از یک‌سو با کوشش‌ها و پی‌گیری‌های فراوان و پرداخت هزینه‌های زیاد، افرادی را گرفتار می‌کنند که برای امنیت کشور تهدید به شمار می‌روند، اما نظام قضایی کشور با مماشات و سهل‌انگاری، یکی از علت‌های اصلی خنثی‌سازی این کوشش‌ها‌ است.

روزنامه «سروش ملت»، در سرمقاله خود به مشکلات آموزش عالی در کشور پرداخته و نوشته است: اکثر دانشگاههای افغانستان هماکنون به جای محیطی برای تولید تبدیل به محیطی برای تفریح تبدیل شده‌اند و فرهنگ آکادمیک و علمی در این محیط جای خود را به فرهنگ کوچه و بازار داده و تحقیقات و پژوهشهای علمی که نماد برجسته محیطهای علمی است، جای خود را به بی کفایتیها در این زمینه داده است و در یک کلام جای خالی اندیشه، تفکر، تولید و ابداع که از الزمات یک مؤسسه و نهاد علمی است، متأسفانه در نهاد تحصیلات عالی افغانستان محسوس و مشهود است.

به نوشته سروش ملت، گمان میرود تنها راه حل اصلی این نهاد نیز در گرو تخصصگرایی و شایستهسالاری در این نهاد باشد که با جذب افراد و نیروی ماهر کار در این نهاد از یک سو و تصفیه این نهاد از افراد ناشایسته و نالایق از سوی دیگر، ممکن میشود.

در نتیجه آوردن تغییرات ساختاری در این نهاد که بر اساس آن یک جایگزینی اساسی در عناصر موجود در نظام صورت میگیرد، میتواند اساسیترین، سادهترین، کاراترین و مؤثرترین راهبرد حل بحران تحصیلات عالی در افغانستان باشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول