به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیاصغر فانی پیش از ظهر امروز در جمع رؤسای ادارات آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: در آموزش و پرورش به دنبال رهبری آموزشی هستیم تا با کسب قدرت نفوذ در دیگران، زیرمجموعه با میل و رغبت کار کند.
وی بیان داشت: با توجه به شناختی که از مجموعه آموزش و پرورش دارم و مشکلاتی که از سالهای دور در این حوزه وجود دارد، چارهای غیر از اتخاذ رهبری آموزشی وجود ندارد.
فانی ابراز داشت: ما باید بتوانیم در دانشآموزان، معلمان، مدیران مدارس و مردم نفوذ پیدا کنیم تا مشکلات این مجموعه رفع شود.
همه راهکارها نباید تنها توسط وزارتخانه ارائه شود
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اینکه تصور کنیم همه نسخهها و راهکارها باید توسط وزارتخانه ابلاغ شود، اشتباه است، به هیچوجه نباید منتظر بود تا برای ادارات راهکار ارائه، تدوین و ابلاغ شود.
فانی اذعان کرد: توانمندسازی مدیران آموزش و پرورش در سطوح و ردههای مختلف، معلمان و مربیان و ... میتواند متضمن حل مسائل مزمن آموزش و پرورش باشد.
وی تصریح کرد: بحث تمرکز در آموزش و پرورش باید از طریق توانمندسازی مدیران، معلمان و کارکنان این نهاد شکسته شود تا با توانایی آنها بتوان مسائل را حل کرد.
فانی عنوان کرد: مسائل صرفا با تزریق بودجه کامل نمیشوند، توانمندی نیروها اصل مهمتری در این زمینه است.
وی اظهار داشت: امروز ما دچار خلأهایی هستیم که مدیر و معلم باید متناسب با مسئله، مخاطب خود، راه حل را ارائه دهند.
فانی افزود: رؤسای آموزش و پرورش، معلمان و مدیران باید تشویق شوند تا خودشان برای مسائل راه حل ارائه دهند.
مقبولیت کلیدیترین راه حل در آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: مقبولیت و محبوبیت میان مدیران مدارس و آموزش و پرورش کلیدیترین راه حل برای مسائل آموزش و پرورش است.
وی عنوان کرد: صرف مدیریت خشک اداری که به لحاظ ابلاغهای دریافتی باشد، جوابگو نیست.
فانی ابراز داشت: لازمه نفوذ در رهبری آموزشی، جلب اعتماد زیردستان است، لذا تلاش کنیم در برخورد با مردم این درک را در آنها ایجاد کنیم که ما شایستگی، تقوا، تواضع و تخصص بهتری نسبت به آنها داریم.
وی خاطر نشان کرد: باید ادراک دیگران را نسبت به خودمان اصلاح کنیم که زمینههای تعامل، همدلی، همفکری و در نتیجه مدیریت همافزا فراهم شود.
سیاست آموزش و پرورش ایجاد امنیت فرهنگی است
فانی سیاست آموزش و پرورش را ایجاد امنیت فرهنگی عنوان کرد و گفت: باید برای زیرمجموعه آموزش و پرورش در هر ردهای یک حاشیه امنیتی ایجاد کنیم، نه اینکه امنیتی بر آموزش و پرورش حاکم باشد.
وی ابراز داشت: فرهنگیان باید آزادانه اظهارنظر کنند و انتقاد داشته باشند تا دانشآموزان نیز روحیه پرسشگری و تحلیلگری را در خود به وجود آورند.
هویت از دست رفته را به معلمان بازگردانیم
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معلم باید در نظام تعلیم و تربیت یک هویت داشته و عزتمند باشد و جایگاه اجتماعی مناسبی را برای خود احساس کند.
فانی عنوان کرد: باید هویت از دست رفته را به معلمان بازگردانیم، زمینهای فراهم کنیم که احساس غرور در فرهنگیان ما وجود داشته باشد.
وی ساماندهی نیروی انسانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، توسعه مشارکتها و عملیاتی کردن و افزایش بهرهوری در بودجه آموزش و پرورش را چهار سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش دانست.
اتاقهای فکر در آموزش و پرورش تشکیل میشود
فانی خاطر نشان کرد: اتاقهای فکر در آموزش و پرورش در حال شکلگیری است تا از این طریق و انجام پژوهشهای بنیادی، نظریههای مناسبی داشته باشیم.
وی ابراز داشت: هوشمندسازی مدارس باید باز تعریف شود و مراحل اجرای آن در هر مدرسه مورد بررسی قرار گیرد.
فانی افزود: مهمترین و نخستین مطلب در هوشمندسازی مدارس این است که معلمان ما توانمندی لازم برای استفاده از سختافزارها و نرمافزارها را پیدا کنند.
سیاست آموزش و پرورش استخدام نیروهای بوم است
وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش استخدام نیروهایی از بوم برای بوم است، یعنی کشور را به مناطق متعدد تقسیم کنیم و پذیرش نیروها از هر منطقه صورت گیرد.
فانی تصریح کرد: در بودجه سال 93 لایحهای در نظر گرفته شده تا با واگذاری و فروش واحدهای آموزشی دارای موقعیت تجاری، واحدهای آموزشی جدید ایجاد کنیم.
انتهای پیام/80017/ق40/د1000