اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نماینده پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

آمریکا با ایجاد دفتر روابط استراتژیک دخالت‌های خود در افغانستان را گسترش می‌دهد

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به گشایش دفتر روابط استراتژیک افغانستان و پاکستان از سوی آمریکا، اظهار داشت: واشنگتن با ایجاد دفتر روابط استراتژیک کابل-اسلام‌آباد به دنبال گسترش دخالت‌های خود در امور افغانستان است.

آمریکا با ایجاد دفتر روابط استراتژیک دخالت‌های خود در افغانستان را گسترش می‌دهد

«سید جمال فکوری بهشتی»، عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل ، با اشاره به دفتر روابط استراتژیک افغانستان و پاکستان از سوی آمریکا اظهار داشت که واشنگتن با ایجاد این دفتر، بدون هماهنگی مقامات افغانستان و پاکستان قوانین بین‌المللی را نقض کرده و از این طریق به دنبال دخالت بیشتر در امور افغانستان است.

در جلسه روز گذشته شورای امنیت افغانستان، اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا برای تأسیس دفتر جدید مشارکت استراتیژیک بین آمریکا با افغانستان و پاکستان، سوال برانگیز و پر ابهام دانسته شد.

به گفته بهشتی، هیچ کشوری بدون هماهنگی دیگر کشورها، حق ایجاد دفتر برای آن‎ها را ندارد و بایستی پیش از انجام کار رضایت آن کشورها را بدست آورد.

وی افزود: آمریکا تصمیم ایجاد دفتر برای بهبود روابط استراتیژیک بین افغانستان و پاکستان را بدون هماهنگی با مقامات این کشورها اتخاذ کرده که نمایانگر خود خواهی آن کشور است.

عضو پارلمان افغانستان معتقد است که این نوع تصمیم‌ها از سوی دولت آمریکا نشاندهنده اهداف دیگری بغیر از افغانستان، پاکستان در منطقه است و این کشور قصد مداخله در امور کشورها را دارد.

ابهامات و سوالات مقامات افغان ناشی از عدم آگاهی آن‎ها است

بهشتی در ادامه اظهار داشت: مقامات دولت افغانستان از ایجاد دفتر روابط استراتیژیک افغانستان و پاکستان آگاهی نداشتند زیرا آمریکا برای ایجاد این دفتر با مقامات این کشورها هماهنگی نکرده بود.

این در حالی است که وقتی یک دفتر برای روابط افغانستان و پاکستان از سوی آمریکا ایجاد می‌شود، این پرسش مطرح می‌شود که دولت آمریکا در حقیقت از ایجاد این دفتر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

وی تصریح کرد: مقامات افغان بدلیل عدم هماهنگی آمریکا با آن‌ها، از گسترش مداخله این کشور در امور داخلی خود نگرانند.

عضو پارلمان افغانستان متعتقد است که ایجاد دفتر برای بهبود روابط استراتیژیک افغانستان و پاکستان بدون هماهنگی این کشورها غیر قانونی است و بایستی آمریکا در برابر چنین اقدامی به مردم و دولت افغانستان توضیح دهد.

سوء استفاده آمریکا از کمک‎های نظامی به افغانستان

بهشتی با اشاره به سوء استفاده آمریکا از کمک‌های نظامی به افغانستان، تاکید کرد که دولت آمریکا از کمک‎های نظامی به افغانستان سوء استفاده می‌کند و ایجاد دفتر روابط استراتژیک افغانستان و پاکستان نیز در نظارت بر خروج نظامیان آمریکایی موثر نیست.

به باور وی، اگر آمریکا می‎خواهد که دولت افغانستان از طریق این دفتر در روند خروج نظامیان آمریکایی همکاری کند بایستی مقامات واشنگتن پیش از انجام کار از تاسیس این دفتر اطلاع‌رسانی می‌کردند.

آمریکا به استقلال افغانستان احترام بگذارد

عضو پارلمان افغانستان در ادامه تصریح کرد که آمریکا بایستی در روابطش با دولت افغانستان به استقلال این کشور احترام بگذارد این در حالی است که در گذشته این کشور با بی‌اعتنایی استقلال افغانستان را بارها زیر سوال برده است.

یه اعتقاد وی، آمریکا با مطلع نکردن دولت افغانستان در رابطه با تصمیم ایجاد این دفتر، استقلال و حاکمیت این کشور را زیر سوال برده است.

وی تصریح کرد: آمریکا و دیگر کشورهای خارجی بایستی سیاست مشخصی در قبال افغانستان داشته باشند و همکاری‌های آن‌ها با دولت افغانستان هماهنگ شده باشد در غیر اینظورت دولت و ملت افغانستان آن را مداخله در امور خود می‌دانند.

اقدام اخیر آمریکا فشار دیگر برای تداوم سلطه‎گری در افغانستان است

بهشتی در ادامه تصریح کرد که با ایجاد دفتر روابط استراتیژیک افغانستان و پاکستان از سوی آمریکا، فشار این کشور بر دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن بیشتر خواهد شد.

وی افزود که با امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن سلطه آمریکا بر دولت افغانستان تداوم خواهد یافت و ایجاد دفتر برای بهبود روابط استراتیژیک افغانستان و پاکستان بهانه‌ای بیش نیست.

این در حالی است که دولت افغانستان تاکنون موضع مشخصی را در برابر ایجاد دفتر استراتژیک افغانستان و پاکستان اعلام نکرده و تنها شورای وزیران این کشور در آخرین نشست خود ضمن تقاضای بررسی، ایجاد آن را سوال برانگیز دانسته‌اند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول