اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رشد قارچ‌گونه مؤسسات مالی در کرمان / سرگردانی مشتریان و بیکاری کارمندان

رشد قارچ‌گونه موسسات مالی و اعتباری در استان کرمان و ناکارآمدی برخی از این مجموعه‌ها موجب سرگردانی مشتریان و همچنین بیکاری کارمندان موسسات مذکور شده است.

رشد قارچ‌گونه مؤسسات مالی در کرمان / سرگردانی مشتریان و بیکاری کارمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، راه‌اندازی تعداد زیادی از مؤسسات مالی و اعتباری در استان کرمان طی سال‌های اخیر بدون توجه به برخی از مسائل از جمله سوابق مدیران این مجموعه‌ها موجب شده تا بعضی از این مؤسسات نتوانند کارآیی لازم را داشته باشند و این امر سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در جامعه شده است.

موسسات مالی ناکارآمد موجب بدنامی همتایان کارآمد خود میشوند

راه‌اندازی موسسات مالی و اعتباری در استان کرمان با توجه به پول‌های موجود در این خطه، متقاضیان زیادی دارد، هرچند که برخی از این موسسات طی سال‌های اخیر توانسته‌اند، خدمات مطلوبی را به مردم ارائه دهند و اعتماد مشتریان خود را جلب کنند و حتی یکی از این صندوق‌ها هم طی سال‌های اخیر موفق به دریافت مجوز بانک شده است، اما رشد قارچ‌گونه این موسسات بدون توجه به سابقه کاری متقاضیان و در نتیجه سوءمدیریت‌ها موجب شده تا مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم استان کرمان شود.

این در حالی است که موسسات مالی و اعتباری ناکارآمد در استان کرمان علاوه بر بدنامی موسساتی که خدمات مطلوبی را به مردم ارائه می‌دهند، سرگردانی مشتریان و همچنین بیکاری تعداد بسیاری از کارمندان موسسات مذکور را هم در پی داشته‌اند.

وقتی اعصاب مردم به بازی گرفته می‌شود

مشکلات ایجاد شده توسط برخی از موسسات مالی و اعتباری که در ادامه این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌شود، این زنگ خطر را به صدا درآورده است که چنانچه این روند ادامه داشته باشد، مشکلات اجتماعی و اقتصادی پیچیده‌ای را می‌تواند برای استان کرمان و مردم این خطه ایجاد کند.

به طور معمول ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری اعتراضاتی را به دنبال دارد و گاهی دامنه این اعتراضات به خیابان هم می‌رسد، نمونه این اعتراضات را طی ماه‌های اخیر در مورد موسسه مالی و اعتباری پشتیبان آینده در کرمان شاهد بودیم.

بعد از بروز مشکل در موسسه مالی و اعتباری پشتیبان آینده تعداد زیادی از مردم در جلوی این موسسه تجمع کردند، تعدادی از مشتریان بانک روی سطح آسفالت خیابان نشستند و مسیر اتومبیل‌ها را بستند و خواستار حضور مسئولان ارشد شدند.

یکی از رانندگان هم که خیلی عجله داشت برای باز کردن راه ناگهان پایش را روی پدال گاز گذاشت و سرعتش را بالا برد که شاید مردم بترسند و راه را باز کنند، اما این طور نشد و اتومبیلش به یکی از مشتریان بداقبال برخورد کرد و او را نقش بر زمین کرد و از ناحیه زانو مجروح شد و وی را به اورژانس بردند.

در بین تجمع‌کنندگان افراد مختلفی حضور داشتند از جوانی که هدایا و وام ازدواجش را به این موسسه مالی و اعتباری سپرده بود تا بتواند تسهیلات دریافت کند تا مرد میانسالِ بازاری که برای رونق کسب و کارش به این موسسه اعتماد کرده بود و تمام سرمایه زندگی‌اش را در اختیار این موسسه قرار داده بود.

هرچند که مردم با پادرمیانی نیروی انتظامی حاضر به ترک محل شدند، اما باز هم جمعی از مشتریان صندوق مالی پشتیبان آینده با برگزاری تجمعی در محل صدا و سیمای مرکز کرمان نسبت به عملکرد این نهاد در تبلیغ این موسسه اعتراض کردند.

این اعتراضات بی‌شک آثار اجتماعی نامطلوبی را در جامعه بر جای می‌گذارد و انرژی زیادی را از نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی می‌گیرد.

ماجرای صندوق پشتیبان آینده از کجا آغاز شد؟

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در مورد وضعیت صندوق پشتیبان آینده به خبرنگار فارس گفت: این صندوق از مرداد ماه سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی و مراجعات سپرده‌گذاران این صندوق برای وصول مطالبات خود با مشکلاتی مواجه شده بود و فعالیتش متوقف شد.

یدالله موحد ابراز داشت: به دنبال غیرفعال شدن صندوق پشتیبان آینده این موسسه مجبور شد، برای پاسخگویی به مراجعان و سپرده‌گذاران خود چک‌هایی را صادر کند که بیشتر آنها بی‌محل بودند و وجهی به مشتریان پرداخت نشد.

پای دادستان کرمان هم به ماجرای صندوق پشتیبان آینده باز شد

وی تصریح کرد: در نتیجه این افراد و سایر سپرده‌گذاران صندوق به دادسرا مراجعه کرده و شاکی شدند که با توجه به حجم مراجعات به دادسرا این دستگاه دخالت کرد و موضوع را با بانک مرکزی در میان گذاشت.

دادستان کرمان عنوان کرد: با پیگیری‌های دادسرای کرمان و انجام مکاتبات با بانک مرکزی و جلسه با مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده توافق اولیه‌ای در تهران انجام شد.

موحد افزود: در نهایت مقرر شد در فرآیند زمانی 15 روزه‌ای کار حسابرسی این صندوق صورت گیرد و منابع و مصارف صندوق و کسری‌های احتمالی آن مشخص شود تا بر اساس نتیجه حسابرسی، توافق نهایی صورت گیرد.

وی گفت: در این فرجه با توجه به آشفتگی کارکرد صندوق پشتیبان آینده در سه ماه اخیر‌ در مهلت مقرر حسابرسی به نتیجه نهایی نرسید و در این فرآیند اختلافاتی بین مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده ایجاد می‌شد که با جلسات و مذاکراتی که صورت می‌گرفت، این موضوعات رفع می‌شد و کار در روال طبیعی خود قرار می‌گرفت.

بانک رسالت گره‌گشای مشکلات شد

‌این مقام قضایی ادامه داد: مقرر شد، طی مدت حداکثر دو ماه سپرده‌گذاران عادی صندوق پشتیبان آینده به بانک رسالت مراجعه کرده و وجوه آنها تعیین تکلیف شود.

موحد بیان داشت: صندوق پشتیبان آینده دارای 18 هزار سپرده‌گذار بود و مجموع وجوه سپرده‌گذاری شده در این صندوق پشتیبان آینده حدود 30 میلیارد تومان بوده است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر اتهام مطرح شده در این پرونده، سوء‌مدیریت است و تا زمانی که حسابرسی تمام نشود، نمی‌توان گفت که سوء‌استفاده مالی بوده یا خیر.

موحد بیان داشت: در فرآیند بررسی صندوق پشتیبان آینده‌ دو تیم از سوی بانک قرض‌الحسنه رسالت و صندوق پشتیبان آینده تشکیل شد که نماینده دادسرا که یکی از کارشناسان رسمی دادگستری بود بر آنها نظارت می‌کرد.

به نظر می‌رسد، بانک مرکزی باید در اعطای مجوز به موسسات مالی و اعتباری حساسیت بیشتری به خرج دهد و مردم هم برای سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات دقت بیشتری در انتخاب موسسه مورد نظر خود داشته باشند.

....................................

گزارش از: مهسا حقانیت

...................................

انتهای پیام/80019/صا40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول