اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روند تغییرات مدیران در مازندران

موج تغییرات به فرهنگ و ارشاد رسید/گزینه‌های احتمالی مدیرکلی ارشاد مازندران

زمزمه تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مازندران قوت گرفت با این وجود باید منتظر بود و دید که آیا حجت‌الاسلام ابراهیمی ماندنی است یا رفتنی.

موج تغییرات به فرهنگ و ارشاد رسید/گزینه‌های احتمالی مدیرکلی ارشاد مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پس از انتخابات 24خرداد امسال و روی کار آمدن دولت یازدهم مازندران یکی از نخستین استان‌ها پس از پایتخت کشور بود که استاندار خود را شناخت و این آغاز راه تغییرات عمده در سطح مدیران بود.

نخستین تغییرات در سطح معاونان و مشاوران استاندار انجام شد و پس از مدتی خزان مدیریتی به فرمانداران و حتی بخشداران رسید اما تغییر مدیران کل نیز به تدریج شروع شد تا پس از شناسایی مدیر کل جدید آموزش و پرورش مازندران در روزهای گذشته این بار نوبت به تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد شود.

شاید قوی‌ترین زمزمه تغییر مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران نخستین بار مهرماه گذشته شنیده شد اگرچه در آن زمان از گزینه‌هایی چون علی کشوری، لطف‌الله آجدانی، حسین برزگر ولیکچالی، غلامرضا رمضانی‌پور و دلاور بزرگ‌نیا نامبرده می‌شد اما با گذشت زمان از تعداد گزینه‌های مدیرکلی ارشاد مازندران کاسته شد و شتاب تغییر مدیریت آن کندتر شد.

برگزاری کنگره ابن شهرآشوب اگرچه آهنگ تغییر مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران را ملایم‌تر کرد اما سبب شد توجه و نگاه نخبگان استان به این نهاد تاثیرگذار فرهنگی بیشتر شود.

در حاشیه برگزاری کنگره ابن شهرآشوب برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از عدم تغییر مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران  دادند اما رسانه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ‌ گاه این خبر را تایید نکرد و حتی در خروجی خویش به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد آورد: «اگر ضعفی در عملکرد مدیران کل فرهنگی وجود داشته باشد، مطمئنا لزوم تغییرات محرز خواهد بود».

افزایش انتقادها

پایان کنگره بین‎المللی ابن شهرآشوب، آغاز اظهارنظرها پیرامون این کنگره و عملکرد مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران بود به نحوی که برخی آن را در حد کنگره‌ای منطقه‌ای و نه بین‎المللی خواندند و برخی دیگر آن را سندی از موفقیت مدیریت فعلی فرهنگ و ارشاد استان دانستند.

انتقادات اخیر سید محمد آقا‎میری عضو شورای شهر ساری در حضور ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران در جلسه این شورا از وی نیز آتش این خاکستر را نمایان ساخت تا جایی که پس از آن گزینه‌های احتمالی برای مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران را مشخص‎تر شد.

کنار رفتن کاندیداهای مدیر کلی ارشاد

لطف‎الله آجدانی یکی دیگر از مردان مطرح شده برای این پست بود که به جای راه یافتن به ساختمان عریض و طویل میدان امام (ره)ساری به ساختمان سفید راه یافت اما این نیز دیر نپایید و ترجیح داد تا به امور رسانه‌ای بپردازد و از سمت مشاور فرهنگی و رسانه‌ای استاندار مازندران استعفا دهد تا با توجه به درگیری‌های وی با برخی نمایندگان و مدیران حتی رسانه‌ها شانسی برای مدیر کلی نیز نداشته باشد.

مدیرکل سابق به میراث بازگشت

دلاور بزرگ‌نیا که از وی به عنوان یکی از مدیران موفق مازندران نام برده‌اند و چندی پیش نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مدیرکلی فرهنگ و ارشاد مازندران نیز مطرح شده بود اما طی حکمی از سوی  محمدعلی نجفی، به مدت دو سال به سمت مدیرعاملی شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی منصوب شد.

وی که عملکردی موفق در مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیرکلی میراث فرهنگی و گردشگری استان، داشت با حکم محمدعلی نجفی به میراث فرهنگی و گردشگری بازگشت.

واگذاری مدیریت فرهنگ مازندران به اهل فرهنگ

پس از جدا شدن لطف‌الله آجدانی از بدنه استانداری و انتخاب شرایطی که بتواند نقادانه مدیران استان را نقد نماید و از سویی با انتصاب دلاور بزرگ‌نیا برای مدیرعاملی شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی گویی مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران مدیر آینده خود را شناخته است.

این روزها گمانه زنی‌ها مبنی بر توزیع مدیریت‌های استان در میان گستره جغرافیایی نخبگان مازندران که مورد نظر بسیاری از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز است،قوت گرفته است چه اینکه محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس که به عنوان سخنران موافق انتخاب علی جنتی بر وزارت فرهنگ و ارشاد در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور بر استفاده از مدیر کلی ساروی بر مدیریت مازندران تاکید کرده است.

در میان گزینه‌های مطرح برای مدیرکلی فرهنگ و ارشاد مازندران، غلامرضا رمضانی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه با تخصص در حوزه فرهنگ و ملل اسلامی می‎تواند هم دغدغه بهره‎گیری از مدیران ساروی را برطرف سازد و هم نگاهی متفاوت به عرصه فرهنگ را عرضه کند.

رمضانی‌پور که از اعضای فعال ستاد روحانی در شهر ساری بوده است توانست با مشی اعتدال‌گرایانه و نگاه تخصصی به حوزه فرهنگ در جلساتی مجزا برنامه‎های خود را به بزرگان استان ارائه کند.

رمضانی‌پور به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول گزینش علمی، تخصصی و اجرایی مدیران عامل موسسات قرآن و عترت استان مازندران با سابقه فعالیت در حوزه تئاتر و نمایش‎نامه نویسی و انجام پژوهش‎های تخصصی در زمینه «نقش مازندران در اعتلای فرهنگ و تمدن شیعی»و مشاوره فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات در مازندران به خوبی توانست نظر موافق چهره‌های استان را جلب کند.

مقاله ارائه شده توسط رمضانی‌پور در کنگره ابن شهرآشوب نیز پس از قرارگیری در بین 30 مقاله برگزیده شده به عنوان یکی از چهار مقاله برتر انتخاب و شایسته تقدیر قلمداد شد که وی یکی از دو ایرانی منتخب و تنها مازندرانی انتخاب شده در جمع این چهار پژوهشگر بود.

وی تنها پژوهشگر برگزیده استان مازندران بود که پس از ارائه مقاله خود در همایش علامه ابن شهرآشوب پس از آنکه سوی شخص وزیر فرهنگ و ارشاد مورد تقدیر قرار گرفت شائبه مدیریت وی بر فرهنگ و ارشاد مازندران نیز دو چندان شد.

محقق منتخب وزارت علوم و بنیاد بین المللی غدیر در حوزه عاشورا شناسی و مطالعات امور خاورمیانه با تألیف سند «راهبردی هندسه فرهنگی مازندران مبتنی بر دکترین دانش‎بنیان تدبیر و امید» چندی پیش پس از ارائه سند راهبری خود به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مدیرکلی فرهنگ و ارشاد مازندران مطرح شده بود.

سوابق پژوهش‌ها و تالیفات

غلامرضا رمضانی‌پور متولد 1357 متاهل دارای دو فرزند، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، دانش آموخته تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی و مدیر گروه قرآن و حدیث این دانشگاه است.

حوزه تخصصی پژوهشی وی شامل: نقش مازندران در اعتلای فرهنگ و تمدن شیعی، مطالعات امور خاورمیانه و امامت پژوهی است که موفق به کسب درجه محقق منتخب وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری و بنیاد بین‎المللی غدیر در عرصه غدیرپژوهی، مهدویت(عج) و عاشورا شناسی در سال‌های 90 و 91 شده است.

وی تالیفاتی مشتمل بر: سند راهبردی هندسه فرهنگی مازندران مبتنی بر دکترین دانش بنیان«تدبیر و امید»، فرآیند پردازش«رنسانس فرهنگی» در دکترین «دولت تدبیر و امید»، تئوری پردازی جایگاه نسل نوظهور نواندیشان دینی در دکترین دانش بنیان «تدبیر و امید»، دولت تدبیر و امید دولت فرهنگی آری! فرهنگ دولتی نه!، از اخلاق فرهنگی تا فرهنگ اخلاق محور در سایه سار دولت امید و تدبیر،فرآیند تئوری‎پردازی جهانی‎سازی توحیدی فرهنگ از منظر فرهنگ توحیدی همچنین کالبد شکافی عناصر هندسی در الگوی زیست مسلمانی مبتنی بر دکترین «تدبیر و امید» است.

مهم‌ترین سوابق فرهنگی و اجرایی این پژوهشگر مازندرانی شامل موارد زیر است: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول گزینش علمی، تخصصی و اجرایی مدیران عامل موسسات قرآن و عترت استان مازندران، عضو شورای فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز مربوطه، عضو انجمن تئاتر و هنرهای نمایشی، مدیر پژوهشکده احیای مورایث اهل بیت(ع)، عضو کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، مشاور معاونت فرهنگی و پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات، مشاور بنیاد فرهنگی خاتم، مدرس و مشاور علمی و پژوهشی حوزه‎های علمیه، دارای گواهینامه فعالیت علمی- پژوهشی از معاونت امور اساتید گروه معارف اسلامی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‎ها در زمینه های تاریخ امامت، فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخ اسلام، مدرس و مشاور معاونت اساتید گروه معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎های سراسرکشور در « طرح ضیافت اندیشه » دانشجویی.

به گزارش فارس، در هفته‌های گذشته رایزنی‌هایی در این مورد در سطح کلی و استانی همچنین دیدارهایی با برخی علمای استان در زمینه دورنمای فرهنگ و هنر مازندران برگزار شده و با این همه باید منتظر ماند تا در آینده نزدیک تغییر مدیریت فرهنگ و ارشاد استان به طور رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام شود.

انتهای پیام/86021/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول