اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران خبر داد

اجرای طرح‌های عمرانی با پشتوانه تحقیق و پژوهش در جنوب تهران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران از اجرای طرح‌های عمرانی با پشتوانه تحقیق و پژوهش در جنوب تهران خبر داد.

اجرای طرح‌های عمرانی با پشتوانه تحقیق و پژوهش در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت شهرداری تهران در طول چند سال اخیر اجرای پروژه‌های شهری با پشتوانه تحقیق و پژوهش است و به‌کارگیری این تدابیر موجب شده تا هر یک از طرح‌های به اجرا درآمده در پایتخت از ساخت یک نهر کوچک تا بزرگراهی بزرگ با بیشترین بازده و کمترین مشکل و معضل شهری و حتی اجتماعی به اجرا دربیاید.

معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی و تأثیرگذار شهرداری منطقه 20 بخش قابل توجهی از این رسالت را برعهده دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس به وظایف اصلی و شاخص این معاونت اشاره کرد و گفت: فعالیت این معاونت در قالب سه زیرمجموعه به اجرا درمی‌آید که بخش اول واحد برنامه و بودجه را شامل می‌شود که برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی پروژه‌های منطقه را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بخش دوم به آموزش اختصاص دارد که مهم‌ترین آن ارائه دوره‌‌های آموزشی برای کارکنان در راستای ارتقای دانش و مهارت کاری و اداری آن‌ها است. بخش سوم نیز واحد کنترل پروژه و فن‌آوری اطلاعات است که واحد کنترل پروژه، نظارت مستمر بر اجرا و پیشرفت پروژه‌ها و ثبت مستند اطلاعات را برعهده دارد و تامین سیستم‌های سخت‌افزاری و نگهداری آن‌ها در شهرداری منطقه نیز از وظایف واحد فن‌آوری اطلاعات به‌شمار می‌رود. البته ناگفته نماند واحد تحقیق و توسعه شهری است که واحدی مستقل به‌شمار می‌رود که مهم‌ترین رسالت آن پژوهش در ارتباط با اجرای پروژه‌های شهری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران در ادامه به سه طرح مهم پژوهشی که از سوی واحد تحقیق و توسعه به اجرا درآمده است، اشاره کرد و گفت: مطالعه و مکان‌یابی برای تجهیز یکی از بوستان‌های منطقه 20 به‌عنوان پارک انرژی، بررسی روشنایی و به کارگیری سیستم‌های نوین روشنایی در سه بوستان جامع ری،‌گل‌مهر و ایثار و در نهایت بررسی عملکرد و سنجش اثربخشی سه سرای محله منطقه مورد بررسی و تحقیق کارشناسان طرح و توسعه قرار گرفته است که هرکدام از این پروژه‌ها با هدفی مشخص و نتایج مطلوبی به اجرا درآمده است.

پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرا

عظیمی به تعدادی از پروژه‌های در حال اجرا در این معاونت اشاره کرد و یادآور شد: اکنون مطالعه و امکان سنجی توانمندی‌ها و قابلیت‌های منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و آسیب‌شناسی عدم رضایت شهروندان از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک و ارائه راهکار برای ارتقای آن در شهر به‌عنوان دو پروژه تحقیقاتی و پژوهشی مهم در دستور کار کارشناسان این معاونت قرار دارد که پروسه آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهری منطقه 20 گفت: ری به دلیل داشتن بافت تاریخی، مذهبی و اقتصادی نیاز شدیدی به سرمایه گذاری دارد به همین منظور برای شناسایی نیازهای منطقه یک تیم تحقیقاتی تشکیل داده‌ایم که آن‌ها ابتدا نیاز و خواسته شهروندان را در محلات مختلف منطقه شناسایی کرده و متناسب با این مطالبات برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد عمل شده‌اند و در حال حاضر چهار صنوف برای سرمایه گذاری در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند که شهرداری نیز تسهیلات خاصی به آن‌ها ارائه خواهد داد که بی‌شک این مشارکت، توسعه چشمگیر اقتصادی را در جنوبی‌ترین منطقه شهر تهران به‌همراه دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران با اشاره به جزئیات این طرح پژوهشی افزود: بسیاری از طرح‌های پژوهشی فقط در قالب کتاب و مقاله تهیه شده است و خیلی قابلیت اجرا نداشته‌اند اما پژوهشگران این معاونت فقط تحقیقات تئوری ارائه نداده‌اند بلکه این طرح کاملاً کاربردی، تاثیرگذار تقابل اجرا است که درصد قابل توجهی از پروسه سرمایه‌گذاری در منطقه را تسریع خواهد بخشید.

عظیمی به فلسفه و اهمیت راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک اشاره کرد و متذکر شد: این دفاتر در طول چند سال اخیر با هدف کاهش تصدی‌گری شهرداری و افزایش خدمات مطلوب‌تر به شهروندان در راستای تحقق شعار شهروندمداری تشکیل شده است که شهروندان، شهرسازی و کارشناسان دفاتر خدمات سه وجه اصلی این هرم هستند.

وی تأکید کرد: به همین منظور برای کاهش مشکلات و معضلات موجود در دفاتر برای ارائه خدمات بهتر به مراجعان، یک تیم پژوهشی تشکیل شده است که کارشناسان این تیم‌ با هر سه بخش مرتبط با دفاتر گفت‌وگو داشته و مشکلات مطرح شده از دیدگاه‌های مختلف را بررسی و برای رفع و کاهش معضلات را کارهای مناسبی را ارائه داده‌اند که این طرح را نیز می‌توان یکی از پروژه‌های پژوهشی کاربردی و تاثیرگذار معاونت برشمرد.

سنجش ضرورت اجرای پروژه‌ها و کاهش ضریب مشکلات

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه گفت: گاهی اوقات اجرای برخی از طرح‌ها انکار ناپذیر است و با توجه به مطالعات و مطالبات موجود باید اجرا شود به همین منظور کارشناسان طرح و توسعه برنامه‌ریزی این رسالت را برعهده دارند تا بررسی موضوعی و موضعی طرح تا حد امکان مشکلات آن را کاهش دهند.

عظیمی ابراز داشت: برای مثال در طول دو سال اخیر اجرای پروژه عمرانی زیرگذر شهید کریمی به‌عنوان یک طرح مهم ترافیکی مورد بررسی و طراحی مشاوران قرار گرفته است. اجرای این طرح ممکن است به‌طور کوتاه مدت در زمان اجرای پروژه برای اهالی مشکل ساز باشد یا به هر دلیلی پیامدهای اجتماعی را به‌همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اما از نظر ترافیکی یک طرح کاملاً ضروری است که باید به اجرا دربیاید، بنابراین کارشناسان تیم با بررسی میدانی و اطلاع از نظرات شهروندان طراحی را پیشنهاد می‌دهد که کمترین ضریب نارضایتی شهروندان را به‌همراه خواهد داشت و این فعالیت به‌معنای کابردی پژوهش است.

طرح عمرانی با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه 20 تهران عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین تدابیر و وعده‌های شهردار منطقه 20 اتمام پروژه‌های نیمه تمام منطقه تا پایان سال 92 بوده است.

عظیمی به پروژه‌های شاخص که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اشاره کرد و افزود: مسجد ساجدین یکی از طرح‌های در دست اجرا است که تمام هزینه‌های ساخت و تجهیز آن از سوی شهرداری تامین شده است.

وی افزود: این مسجد با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی رو به اتمام است و تا 22 بهمن ساخت آن و تجهیز آن به اتمام می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری منطقه 20 در ادامه به مجموعه استخر و سونی شهید مدرس اشاره کرد و بیان داشت: کمتر از دو درصد از ساخت فیزیکی این پروژه باقی مانده است که به‌زودی این طرح تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

عظیمی خاطرنشان کرد: سرای محلات عباس‌آباد و بهشتی نیز در فهرست پروژه‌های آماده بهره‌برداری است که پس از تجهیز به مدیران محلات تحویل داده می‌شود.

وی، مجموعه فرهنگی طغرل را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در دست اجرای شهرداری منطقه 20 معرفی کرد و افزود: با درخواست 5 میلیارد تومان اعتبارات مازاد از شهرداری تهران، تسریع ساخت این پروژه در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

مجموعه فرهنگی طغرل به‌ عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی ـ هنری پهنه جنوب تهران حدود سه سال پیش کلید خورد و طولانی شدن زمان بهره‌برداری این پروژه برای برخی از شهروندان به‌ویژه اهالی محلات ابن بابویه و ظهیرآباد به‌عنوان همسایگان این مجموعه جای سئوال است که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری منطقه 20 در پاسخ به این سئوال، عنوان کرد: مجموعه فرهنگی طغرل در مرحله اول در 18 هزار متر مربع جانمایی و طراحی شده بود که اعتبارات و زمان خاصی نیز برای ساخت و تکمیل آن پیش‌بینی شده بود اما در مراحل ثانوی مطالعات پروژه، فضاهای جدیدی بر اساس درخواست شهروندان و پیوست اجتماعی منطقه به پروژه افزوده شد.

وی ادامه داد: مساحت پروژه به 32 هزار متر مربع افزایش یافت که این تغییر و تحولات علاوه بر جذب اعتبارات دید نیازمند تملک بیشتری در محله بود که جلب توافق شهروندان به تنهایی یکی از عوامل کاهش دهنده سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه بود.

انتهای پیام/2462/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول