اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هفته هوای پاک فقط در قالب کلمات و واژه‌ها هوای پاک دارد

نگرانی مردم بناب از آلایندگی نیروگاه حرارتی سهند و واحدهای صنعتی

29 دی ماه آغاز نخستین روز از هفته «هوای پاک» است؛ هفته‌ای که فقط و فقط در قالب کلمات و واژه‌ها هوای پاک دارد.

نگرانی مردم بناب از آلایندگی نیروگاه حرارتی سهند و واحدهای صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، شهرستان بناب، شهری که در آن زندگی می‌کنیم و زمانی برای هوای پاک آن افتخار می‌کردیم، اکنون با دست‌های خودمان آن را به سمت نابودی می‌کشانیم و حق تنفس«هوای پاک» را از همدیگر سلب می‌کنیم.

 آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل جدی تهدیدکننده سلامت مردم همچنان جولان می‌دهد و روز به روز سلامتی مردم منطقه به مخاطره می‌افتد. اگر چه در گذشته اعلام می‌شد که شواهد قطعی دال بر ارتباط بین سرطان و آلودگی هوا وجود ندارد، اما اکنون روز به روز بر یافته‌های پزشکان و محققان افزوده می‌شود و بر اساس همین یافته‌های جدید امروز آلودگی هوا به عنوان یکی از عاملان اصلی بروز سرطان معرفی می‌شود.

به گفته کارشناسان امر نمی‌توان آلودگی هوای شهری مثل بناب را در بروز و افزایش انواع مختلف سرطان نادیده گرفت. از این‌رو و بر اساس وضعیت موجود، شهرستان بناب در روزهای اخیر جزو شهرهای آلوده قلمداد می‌شود، اما رسانه ملی استان آذربایجان‌شرقی و مسئولان محیط زیست استان از هرگونه اظهار نظر در این‌باره و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف خودداری کرده‌اند و این در حالی است که بر اساس اظهارات خود مسئولان در روزهای اخیر میزان آلودگی هوای شهرستان بناب به مراتب بدتر و آلوده‌تر از هوای مرکز استان و سایر شهرهای آلوده کشور بوده و  مسئولان محیط زیست برای آگاهی‌دهی به مردم منطقه هیچ اقدامی نکرده‌اند.

از طرفی با توجه به اینکه ابتلاء به انواع بیماری سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده است، بیم آن می‌رود که با افزایش آلاینده‌های محیطی در هوای بناب آمار مبتلایان به این بیماری مرموز و خطرناک در سطح کشور و منطقه ارتقاء یابد.

بدیهی است که با ادامه آلودگی هوا و عدم کاهش آلاینده‌های محیطی در سال‌های آتی شاهد افزایش افراد مبتلا به بیماری باشیم.

این گزارش حاکی است، چندی است که بحث آلودگی هوا در کشورمان به خاطر شرایط حاکم و آلودگی وسیعی که در اغلب شهرها وجود دارد تبدیل به بحث داغ شده است و اغلب ارگانهای مرتبط در تلاش برای حل این بحران در کشور هستند.

اما چیزی که مشخص است این است که آلودگی محیط زیست و هوا تنها مختص شهرهای بزرگ کشور و فصل پاییز نیست و همیشه عدم مدیریت مناسب منابع آلاینده محیط زیست و عدم کنترل آن باعث ایجاد فجایع زیست محیطی و متضرر شدن مردم خواهد شد که بی‌شک صدمه دیدن محیط زیست سالم امری ناپسند و به‌دور از انسانیت است.

در این میان سهم شهرهایی که در کنار تأسیسات آلوده کننده هوا قرار گرفته‌اند به مراتب بیشتر است چون واحدهای صنعتی در آلودگی هوای شهرها دخالت مستقیم دارند. شهر بناب نیز از این معضل مستثنی نبوده و نیروگاه سهند بناب سهم بزرگی در آلودگی کردن محیط زیست آن دارد. آلودگی که ناشی از فرایند تولید در صنایع مختلف منبع اصلی و مهم مواد آلوده کننده منتشره در اتمسفر را تشکیل میدهد. منواکسید کربن co ، گازهای آلی، اکسید های نیتروژن (No2)، اکسید های سولفور (So2) و ذرات دیگر از جمله مواد آلاینده ای هستند که توسط نیروگاه حرارتی وارد اتمسفر شده و هوا را آلوده می‌سازد.

این نیروگاه همچنان به جای گاز از سوخت مازوت استفاده می‌کند که آلایندگی آن مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده است تا جایی که میزان و حجم بار آلودگی آن به مراتب بیشتر از آلودگی سایر عوامل ایجاد آلودگی در فصولی که از مازوت استفاده می‌کنند، بوده و از سایر عوامل آلودگی آلاینده‌تر است.

 نیروگاه حرارتی سهند بناب یکی از مراکز تولید آلاینده‌ها در این شهرستان است که به علت استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی مشکل آلودگی هوا دو چندان شده است.

بنا به گفته مسئولان نیروگاه حرارتی سهند بناب امسال 18 درصد تولید برق با گاز طبیعی و 82 درصد تولید برق با سوخت مازوت بوده است و این در حالی است که این نیروگاه باید حداقل هشت ماه از سال را با سوخت گاز طبیعی به تولید برق بپردازد.

این نیروگاه در کیلومتر هفت جاده بناب ـ تبریز در مجاورت روستای شورگل واقع شده و دارای 2 واحد بخار به ظرفیت 325*2 مگاوات است.

نیروگاه سهند مجهز به سیستم خنک‌کن خشک (هلر) بوده و سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان مازوت است اما بیشتر با مازوت کار می‌کند.

سهید برقی فرماندار بناب برقی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از نیروگاه سهند بناب، گفت: این نیروگاه همچنان به جای گاز از سوخت مازوت استفاده می‌کند که جا دارد مسئولان شرکت گاز نسبت به تأمین سوخت مورد نیاز آن اهتمام کنند. نیروگاه بناب را استثناء قرار دهند. چراکه از طرفی مشکلات دریاچه ارومیه و از طرف دیگر آلایندگی نیروگاه سهند مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

در پایان متذکر می‌شود مردم بناب با مراجعه به دفتر خبری بناب اعلام کره‌اند که شدیداً نسبت به سلامتی خود نگرانند و در روز هوای پاک از مسئولان امر انتظار دارند با تبدیل سوخت این نیروگاه از مازوت به گاز طبیعی در کاهش آلایندگی هوای این شهرستان گام‌های جدی‌تری بردارند.

انتهای پیام/60004/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول