اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجرای مرحله دوم یارانه‌ها از نظر صنعتگران آذربایجان‌شرقی

ما هنوز طعم شیرین هدفمندی را ندیده‌ایم/ 6 هزار لس آنجلس‌نشین یارانه می‌گیرند

کارگر «سخت کار» پیدا نمی‌شود، طعم شیرین هدفمندی را ندیده‌ایم‌، از جمله مواردی بود که صنعتگران و تولیدکنندگان و روسای تشکل‌های صنعتی و معدنی به رئیس کمیسیون صنایع و معادن عنوان کردند.

ما هنوز طعم شیرین هدفمندی را ندیده‌ایم/ 6 هزار لس آنجلس‌نشین یارانه می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکنون که زمزمه‌های اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت، مجلس و رسانه‌ها به گوش مردم می‌رسد، رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس که کرسی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، رؤسای تشکل‌های صنعتی و معدنی را به ساختمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی فرا خواند تا ارزیابی از اجرای مرحله اول و انتظاراتشان برای اجرای مرحله دوم و یا جلوگیری از اجرای مرحله دوم را یک‌بار دیگر جمع‌بندی و به رییس جمهور ارائه کند.

چرا به معتاد یارانه می‌دهند؟!

مقیمی‌اصل مدیرعامل شرکت مهر اصل به عنوان نخستین سخنران از بخش خصوصی در این جلسه با طرح دو سؤال که چرا دولت به معتادان یارانه می‌دهد؟ و چرا فرزند من که اتومبیل 500 میلیونی سوار می‌شود نباید بنزین 3 هزار تومانی بزند! از سیاست‌های غلط دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد و خواستار تدبیر دولت در مرحله دوم شد.

کارگر «سخت کار» پیدا نمی‌شود

رضا حسینی رئیس امور اقتصاد و دارایی استان آذربایجان‌شرقی که دبیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در استان را بر عهده دارد نظرش این است بعد از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، برای کارهای سخت و سنگین در استان کارگر پیدا نمی‌شود و پرداخت نقدی یارانه‌ها عده‌ای را سست کرده است.

وی معتقد است که پرداخت نقدی یارانه‌ها به شکل فعلی درست نیست و اگر می‌خواهیم هدفمندی یارانه‌ها در کشور به معنای واقعی خود اجرا و برای مردم مؤثر شود باید همه، چه دولت و چه مجلس از «رأی» و احتمال کاهش آن صرف نظر کنند.

حسینی با بیان اینکه بسته حمایتی تدوین شده در قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در مرحله اول اجرا نشده، معتقد است احتمال اینکه باز هم، چنین بسته‌هایی اجرایی نشود زیاد است.

وی می‌گوید اگر هدفمندی مرحله دوم اجرا شود در حوزه صنعت و معدن باز با چالش شدید مواجه خواهیم شد.

مرحله دوم را نباید اجرا کرد

یونس ژائله مدیرعامل شرکت شیرین عسل نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه به مشکلات و پیشنهادات ارائه شده توجهی نمی‌شود، معتقد است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول به شکست منجر شده است و مرحله دوم نباید به این شکل ادامه پیدا کند.

وی معتقد است که به جای ایجاد درآمد جدید برای دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌بایست برای دولت از جاهای دیگر درآمد ایجاد کرد و از این نظر به گفته ایشان، اتاق بازرگانی برای این راهکار، کارگروهی تشکیل داده است و تا دوشنبه گزارش کتبی خود را ارائه خواهد کرد.

این مسئول می‌گوید که این راهکار کلی و از نگاه دولت و هم از نگاه مردم و صنعتگران به آن توجه شده است.

آماده‌باش یا راحت‌باش؟!

زیدی، دیگر سخنران این جلسه هم‌اندیشی با بیان اینکه « سرباز صنعت به بازار نیست بلکه به مزار است و آماده باش او تا مزارستان، راحت باش ندارد» گفت: تولید کننده با سیاست‌های موجود همیشه در عذاب است و جهت برون رفت از این وضعیت پیش آمده بایستی با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی جزئیات مسائل و مشکلات، راهکاری عملی پیدا شود و همان راهکار تجویز شده بی‌کم و کاست اجرا شود.

انرژی اصلاح نشد تا مرحله دوم آغاز شود

سیدباقر شریف‌زاده رئیس انجمن مدیران صنایع استان یکی دیگر از سخنرانان جلسه، عدم اصلاح درست قیمت انرژی در مرحله اول را دلیلی محکم بر عدم اجرای مرحله دوم دانست و گفت: قرار بود قیمت انرژی اصلاح شود در صورتی که نه تنها منطقی اصلاح نشد که هیچ بلکه برای کشور مشکل‌زا هم شده است و یکی از علل کاهش بهره‌وری نیز شده است.

وی با انتقاد از بالا بودن آمار دریافت کنندگان یارانه از جمعیت کشور گفت: این نشان‌دهنده یک آشفتگی در سیاستگذاری طرح هدفمندی یارانه‌هاست.

شریف‌زاده با اعلام مخالفت خود از اجرای مرحله دوم گفت: اجرای هدفمندی موجب کاهش سرمایه‌گذاری شده است و به همین جهت پالایشگاه شهریار تبریز سالهاست سرش بی‌کلاه مانده است و کسی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن نیست.

باید استراتژی جدید نوشت

صدیقی یکی دیگر از تولیدکنندگان شهر تبریز بود که در این جلسه سخن گفت؛ وی با بیان اینکه «رحمانی همیشه شجاعانه از مردم ما و صنعتگران کشور دفاع کرده است» اقدام ایشان در جمع‌بندی نظرات تولیدکنندگان را قابل تقدیر دانست و پیشنهاد کرد که اگر می‌خواهیم در اجرای هدفمندی یارانه‌ها موفق شویم و هزینه‌ای سربار کشور نشود، بایستی برای این کار استراتژی جدیدی نوشت و نباید با سیاست و استراتژی قبلی آن را ادامه داد.

انبوه‌سازان هم با مشکل مواجه هستند

برزگر نیز تنها سخنران این جمع بود که از سیاست‌های دولت جدید در این راستا حمایت کرد و با بیان اینکه دولت جدید خوب پیش می‌رود و بایستی از آن حمایت کرد گفت: البته در سایه سیاست‌های دولت قبلی هم‌اکنون انبوه‌سازان هم با مشکل مواجه هستند و باید در سیاست و بسته‌های حمایتی این بخش نیز مدنظر قرار گیرد.

وضعیت صنعت بهبود نیافته است

پروینی یکی دیگر از سخنرانان جلسه با بیان اینکه وضعیت صنعت بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بهبود نیافته است و بلکه با هزاران مشکل مواجه گردیده است از رحمانی به عنوان دلسوزترین نماینده قشر تولید و حامی کارگر نام برد و خطاب به وی افزود: شما تنها نماینده دلسوزی هستید که تنگاتنگ با صنعت و تولید و تجارت در ارتباط هستید و انتظار داریم حمایت خود را از این بخش همچنان دریغ نکنید.

وی نیز مخالف اجرای مرحله دوم هدفمندی با سیاست‌های فعلی بود و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی را یکی از الزامات شرایط موجود دانست.

طعم شیرین هدفمندی را ندیده‌ایم

حسین‌پور مدیرعامل چینی ارس نیز در سخنان خود با مزاح از «هدفمندی» به عنوان «هدرمندی» یاد کرد و گفت: « ما هنوز طعم شیرین هدرمندی یارانه‌ها را ندیده‌ایم» تا مرحله دوم آن اجرا شود. وی مشکلات واحدهای تولیدی را بسیار زیاد دانست و گفت: تولیدکنندگان از پرداخت حقوق کارگر خود عاجز هستند و کسی کمکی برای آن نمی‌کند.

دکتر صبحی دیگر سخنران این جلسه نیز معتقد بود که پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های بالای جامعه بایستی حذف شود.

صدای «سیل» می‌آید

صلاحی یکی دیگر از سخنرانان این نشست با انتقاد شدید از عدم توجه دولت به مشکلات واحدهای تولیدی استان و با تاکید بر اینکه صدای «سیل» می‌آید، گفت: دولت سهم صنعت را نداد، سهم درمان را هم نداده است و بدهکار هم هست و نتیجه کارشناسی مرحله اول این است که ملت به سوی فقر و فلاکت رفته است و 500 هزار تومان هزینه کارگر را کفاف نمی‌کند پس چرا باید کارگر کار کند؟!

وی در عین حال بیمه بیکاری و وام ازدواج به شکل امروزی را نادرست دانست و آن را نشأت گرفته از سیاست‌های غلط دولت در توزیع فقر مابین مردم دانست.

وی خطاب به رحمانی گفت: دستور دهید CCU ها را در بیمارستان‌ها افزایش دهند چرا که تولید هم راهش با این وضع به آنجا می‌رسد.

هنوز سایه انگیزه سیاسی در هدفمندی وجود دارد

بنیانیان یکی از سخنرانان جلسه معتقد بود مشکلی که مردم از ناحیه هدفمندی آن را متحمل می‌شوند برخی‌ها با انگیزه سیاسی آن را به وجود آورده‌اند.

وی با انتقاد از سیاست غلط پرداخت یارانه نقدی گفت: جای تأسف است که هم بابک زنجانی‌ها یارانه می‌گیرند و هم 6 هزار لس آنجلس‌نشین خارجی، در صورتی که این چنین سیاستی به مردم ضربه می‌زند.

قاچاق درمان نشد

صمد حسن‌زاده رئیس خانه صنعت و معدن استان نیز به عنوان سخنران پایان بخش نشست هم‌اندیشی رؤسای انجمن تخصصی تولیدی با دکتر رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص چرایی و چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها جلوگیری از قاچاق کالا بود، گفت: متاسفانه این سیاست به جهت نوسانات نرخ ارز هیچ‌گونه تاثیری به درآمد دولت نگذاشت و قاچاق نیز کم نشد و از طرفی اموال کشور به این وسیله غارت شده است.

وی با طرح این سؤال که هدفمندی برای این بود که مردم به رفاه برسند ولی چنین نشد، افزود: به دلیل نرخ بالای تورم، یارانه دریافتی فقرا حتی هزینه گاز آنها را کفاف نمی‌دهد. بنابراین اجرای هدفمندی یارانه‌ها صحیح نبوده است.

حسن زاده همچنین توجه به پژوهش و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را مهم دانست و گفت: دنیا نگران امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ماست و این سیاست باید تعدیل شود.

نتیجه

این گزارش حاکی است مقرر شد نتایج این صحبت‌ها بعد از پالایش و جمع‌بندی از طریق کارگروه تخصصی چهار نفر، ژائله، دربندی، شریف‌زاده و زیدی تا پنجشنبه این هفته طی یک گزارش کتبی به کمیسیون صنایع و معادن ارسال شود.

شایان ذکر است در پایان این جلسه لوح تقدیری به مناسبت حمایت رحمانی از تولید ملی به ایشان اعطاء شد.

انتهای پیام/60001/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول