اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حفاظت محیط زیست تایباد عنوان کرد

کشت محصولات زراعی در زیر پلاستیک مهمترین معضل زیست محیطی تایباد

رئیس حفاظت محیط زیست تایباد‌ کشت محصولات زراعی در زیر پلاستیک را مهمترین معضل زیست محیطی این شهرستان عنوان کرد.

کشت محصولات زراعی در زیر پلاستیک مهمترین معضل زیست محیطی تایباد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد مظلوم‌پناه در کارگروه آب و کشاورزی شهرستان تایباد که در محل جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت محیط زیست شهرستان و عملکرد ادارۀ مربوطه طی 9 ماهه اخیر، به تشریح یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی شهرستان پرداخت.

رئیس حفاظت محیط زیست تایباد در این خصوص گفت: هر ساله با شروع فصل کاشت محصولات جالیزی از قبیل خربزه و هندوانه، کشاورزان مبادرت به کشت محصولات به صورت گلخانه‌ای می‌کنند و در پایان فصل برداشت هیچ‌گونه اقدامی برای جمع‌آوری پلاستیک‌های مصرفی نمی‌کنند و این موضوع باعث پخش پلاستیک در اراضی کشاورزی و آلودگی شدید خاک و منابع آبی شهرستان شده است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که ماندگاری پلاستیک در طبیعت بالا بوده و تجزیه آن سال‌ها طول می‌کشد، بر اثر گرمی و تابش خورشید و سردی هوا مواد سازنده نایلون که مشتقات نفتی است وارد خاک شده و از طرفی در خاک آلوده چسبندگی ذرات خاک کمتر شده و نظر به اینکه شهرستان تایباد متأثر از وزش بادهای 120 روزه سیستان است بر میزان گردوغبار و ریزگردها افزوده می‌شود.

رئیس حفاظت محیط زیست تایباد در ادامه هشدار داد که هم‌اکنون نیازمند تصمیمات و اقدامات جدی از سوی مسئولان، متولیان و کشاورزان در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پلاستیک در کشاورزی از قبیل جلوگیری از تبخیر آب و صرفه‌جویی در مصرف آب و ورود زودهنگام محصول به بازار گفت: با آلودگی آب و خاک و نابودی منابع حیاتی صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌شود.

مظلوم‌پناه همچنین با تقدیر از اقدامات ارزنده جهاد کشاورزی در خصوص ترویج کشت‌های نشایی و استفاده از کودهای آلی و کمپوست بیان داشت: لازم است کشاورزان این رویه را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در این خصوص استفاده از پلاستیک و نایلون‌های تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط زیست را به حضار توصیه کرد.

انتهای پیام/2202/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول