اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی مطرح کرد

پرهیز ناشران از انتشار کتاب‌های تکراری

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اکنون متاسفانه کتاب‌ها تکراری شده است و تنها اسامی کتاب‌ها را جابه‌جا می‌کنند در صورتی که آثار منتشر شده باید با نوآوری همراه باشد.

پرهیز ناشران از انتشار کتاب‌های تکراری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا احمدی‌دانا امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تاسیس انتشارات اسلامی در سال 58 با فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: این انتشارات با انتخاب اعضای هیئت مدیره به فعالیت پرداخت و با حکم مقام معظم رهبری به جامعه مدرسین منتقل شد.

وی ادامه داد: این انتشارات در طول سه دهه که از پیروزی انقلاب می‌گذرد بیش از یک‌هزار عنوان کتاب عربی و فارسی حوزوی و دینی منتشر کرده است.

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی عنوان کرد: انتشارات اسلامی به صورت ماهیانه در نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی شرکت می‌کند و کتاب‌های این انتشارات در داخل کشور توزیع شده و به کشورهای عربی صادر می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون انتشارات اسلامی در قالب یکی از بزرگترین واحدها در نمایشگاه کتاب استان حضور دارد و کتاب‌های خود را در معرض بازدید عموم قرار می‌دهد.

احمدی‌دانا ادامه داد: سال گذشته 900 عنوان کتاب انتشارات اسلامی در نمایشگاه ارائه شد ولی امسال بیش از یک‌هزار عنوان کتاب از انتشارات اسلامی در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: کتاب‌های ارائه شده این انتشارات در نمایشگاه بیشتر در زمینه حوزوی و دینی بوده و مباحثی در زمینه فقه، اصول، کلام و ... به 2 زبان فارسی و عربی را در برمی‌گیرد.

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی خاطرنشان کرد: در یک یا 2 سال اخیر متاسفانه به دلیل گرانی کاغذ و ملزومات چاپ خرید کتاب به ویژه کتاب‌های دینی کاهش پیدا کرده ولی نمایشگاه‌ها زمینه مناسبی را برای خرید کتاب فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه باید در نظر داشت به دلیل گرانی کتاب خرید مردم کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرداخت یارانه به مردم و تخفیف در زمینه فروش کتاب در نمایشگاه‌ها در افزایش خرید کتاب موثر است.

احمدی‌دانا خاطرنشان کرد: امسال در مجتمع تازه تاسیس ناشران نمایشگاه کتاب را برپا می‌کنند که امیدواریم با تخفیف‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال خوبی از این نمایشگاه به عمل آید.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کتاب‌ها تکراری شده است، گفت: برخی ناشران اسامی کتاب‌ها را جابه‌جا می‌کنند و به عناوین مختلف به مردم می‌فروشند در حالی که آثار منتشر شده باید با نوآوری همراه باشد.

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی خاطرنشان کرد: انتشارات اسلامی کتاب‌های شاخصی در اختیار مردم قرار می‌دهد که در این آثار از کتب علما استفاده شده است؛ باید در نظر داشت که کتاب‌های سطحی مطلوب نیست و علاوه بر افزایش کیفیت آثار، قیمت‌ها باید کاهش پیدا کند تا استقبال بیشتر شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های این انتشارات در داخل کشور به فروش می‌رسد و در خارج کشور در کشورهایی مانند عراق، لبنان و حاشیه خلیج فارس از کتاب‌های این انتشارات استقبال خوبی به عمل آمده است.

احمدی‌دانا یادآور شد: انتشارات اسلامی در حوزه نشر موفق بوده و کتاب‌های این انتشارات در کل خاورمیانه شناخته شده است و حتی کتابخانه‌های مذهبی در اروپا از این انتشارات خرید می‌کنند زیرا دارای کتاب‌های شاخص است که روی آن‌ها کار شده است.

وی با بیان اینکه گرانی کتاب روی خرید کتاب تاثیر گذاشته است، گفت: گرانی کاغذ هنوز با شیوه‌ای که در نظر گرفته شده و هیئت مدیره روی آن تاکید دارند روی آثار نشر انتشارات اسلامی تاثیر نگذاشته است.

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی خاطرنشان کرد: نشر کتاب‌هایی که برخی اسامی کتاب‌های دیگر را جعل می‌کنند ولی متن کتاب یکی باشد متاسفانه زیاد شده در صورتی که باید روی محتوا و نوآوری‌های کتاب کار کنند و کتاب‌های شاخص و پرمعنا منتشر شود.

وی با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگا‌ها گفت: کتاب‌ها در نمایشگاه‌ها به صورت آسانتر توزیع می‌شود و به دست مردم می‌رسد.

احمدی‌دانا به نمایشگاه کتاب سال‌ جاری اشاره کرد و ادامه داد: وسعت نمایشگاه کتاب امسال چندین برابر سال گذشته است و غرفه‌های فراوانی دارد و به نظر من اگر این نمایشگاه تبلیغات و پشتوانه خوبی داشته باشد و با اختصاص یارانه پشتیبانی شود استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گرانی کاغذ تاثیر منفی روی بازار نشر گذاشته و این امر برای همه ناشران به صورت زنجیروار صادق است و حتی تعداد چاپخانه‌ها در قم، مشهد و اصفهان کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل دفتر انتشارات اسلامی عنوان کرد: کاغذی که 2 سال گذشته بندی 30 هزار تومان بود اکنون 75 هزار تومان شده و این امر تاثیر منفی روی قیمت کتاب گذاشته است.

وی یادآور شد: اکنون بیشترین مشکل در بحث نشر کتاب گرانی قیمت تمام شده و کاهش خرید مردم است که با پرداخت یارانه به مخاطبان و کمک به ناشران این مشکل برطرف می‌شود.

انتهای پیام/78005/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول