اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از قزوین گزارش می‌دهد

اینترنت گوی سبقت را از کتاب ربود

مطالعه کتاب امروز امری بدیهی است که متأسفانه نفوذ اینترنت در بین نوجوانان و جوانان این نیاز فرهنگی روح را در بین خانواده‌های قزوینی کمرنگ کرده است.

اینترنت گوی سبقت را از کتاب ربود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مطالعه تاریخچه‌ای به درازای گذشته بشر داشته و امروز هویت تاریخی انسان‌های گذشته از لوای گنجینه‌ها محتوای زندگانی خویش داشته است.

الواح میخی و اساطیری که به دست آمده است نشان از تمایل بشر به نگارش کتاب و گسترش کتاب‌خوانی در جوامع امروزی با ازدیاد ابزارهای فناوری روز قدری به تنگ آمده است و آغاز موازی کاری‌ها در این خصوص نیز به علت ضعف در رویارویی و مدیریت درست و منطقی میان جهش فناوری و صفحات کاغذی کتاب بوده است.

رشد و شتاب در علم و فناوری در فضای مجازی این امکان را به مخاطبان علاقه‌مند داده است که در کمتر از ثانیه آنچه در ضمیر خویش دارند را برابر دو چشم مشاهده کرده و به آسانی تمام مطالعه انتشار یافته را مطالعه، بررسی و از آن به اندازه نیاز و رفع احتیاج بهره‌برداری کنند.

در گوشه غوغاسالاری اینترنت در ارایه جدیدترین منابع مفید و کارآمد اما مطالعه هنوز به عنوان اصل علم آموزشی بشر مورد وثوق است.

پیدایش و گسترش کتابخانه‌ها در شهرها و نقاط مختلف به ویژه روستاها امروزه به شکلی اساسی توسط مسئولان در طی ادوار متفاوت پیگیری و دنبال شده است.

شکل و شمایل مطالعه نیز البته امروزه تفاوت یافته و تنوع در انتخاب کتاب در مخزن کتابخانه‌ها مخاطبان را برای گرایش به مطالعه کتاب بیشتر علاقه‌مند کرده است.

بر اساس آنچه گفته شد سودمندی مطالعه هیچ‌گاه قابل قیاس با دیگر منابع نیست و هر اندازه که افراد به افزایش دانش‌های محیطی اقدام کرده و فروگذاری نکنند بی‌تردید نسل‌های آینده و حاضر از توانمندی‌های علمی بالاتری برخوردار می‌شوند.

احمد دولتی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین امروز به جایگاه کتاب در هدایت و روشنگری فکری در افراد اشاره کرد و افزود: مطالعه به عنوان روح اساسی در تشکیل فرآیند تعالی یک جامعه مطرح است و کسانی که به این فریضه مهم و حیاتی اهتمام دارند به طور جدی‌تر در جریان مسائل و فهم آن قرار می‌گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به تأثیرپذیری افراد جامعه به ویژه نسل جوان اشاره کرد و افزود: اگر در خانواده و محیط‌های دیگر افراد بزرگتر نسبت به مطالعه و تبیین دستاوردهای مطالعه و سودمندی پرورش افکار برای نسل‌های نوجوان اقدام کنند بی‌تردید آمار مطالعه در جامعه رشد یافته و به مرحله قابل قبول می‌رسد.

وی با بیان اینکه اساس فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی معطوف به جابه‌جایی، تغییر و اهدای کتاب به اعضا نیست، ابراز داشت: مجموعه کارکنان و متولیان امور کتابخانه‌های استان قزوین با بهره‌گیری از جدیدترین شیوه‌های گسترش و جذب اقدام به برگزاری ویژه‌ برنامه‌های متعدد کتابخوانی کرده‌اند که در این راستا باید مسئولان استانی نیز از زحمات آنان تقدیر و حمایت کنند.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته برای توسعه اعتبارات کتابخوانی ابراز داشت: در حال حاضر عدم آگاهی کافی شهروندان از فواید مطالعه به علت ضعف در اطلاع‌رسانی در بسیاری از مقاطع به وضوح دیده شده است و بر این اساس این اصل باید تقویت شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: حمایت و پیگیری خوب مسئولان در راستای راه‌اندازی کتابخانه و توسعه علم و دانش می‌تواند ما را در انجام هرچه بهتر فعالیت‌ها و ارتقای سطح خدمات‌رسانی و کتابخوانی یاری دهد.

این مسئول با اشاره به لزوم توسعه مطالعه در تمامی نقاط استان قزوین به ویژه مناطق روستایی و دورافتاده عنوان کرد: بسیاری از فرهیختگان و اندیشمندان برجسته از روستاها و مناطق محروم و دورافتاده برخاسته‌اند که در این راستا لازم است توجه بیشتری به امر مطالعه در این مناطق شده و امکانات مناسب دانش‌اندوزی برای آن‌ها فراهم شود.

وی اعلام کرد: در سال 89 تعداد کتابخانه‌های استان قزوین 42 باب بوده که با رشد 20 درصدی امروز به مرز 50 کتابخانه رسیده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های استان قزوین اضافه کرد: همچنین 10 هزار و 713 نفر شامل 20 درصد اعضا در شهرستان البرز، هشت هزار و 717 نفر معادل 16 درصد در شهرستان تاکستان و چهار هزار و 680 نفر معادل 9 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در شهرستان بویین زهرا قرار دارند.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا فواید مطالعه را برشمرد و اظهار داشت: مسئولان فرهنگی با طرح ایده‌های نو و جذاب اعتقادی باید میل و رغبت به سمت برنامه‌های دینی و ترک گناهان را در جوانان ایجاد کنند که یکی از این مسایل فرهنگی ترویج کتاب است.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: کار و کوشش در عرصه فرهنگی و تلاش برای نابودی تهاجم فرهنگی دشمنان می‌تواند نشاط و شادابی را برای کشور و جامعه به ارمغان آورد.

وی افزود: آگاه‌سازی جامعه و به ویژه جوانان نسبت به دسیسه‌ها و شبیخون‌ دشمنان در جنگ نرم باید در برنامه‌های اولویت‌دار فعالان عرصه فرهنگی در جامعه قرار گیرد.

‌زرینه با اشاره به لزوم تقویت مبانی فکری و دینی در جامعه تصریح کرد: جلوگیری از گرایش جوانان و نوجوانان به سمت انحراف‌های اخلاقی و اعتقادی وظیفه مهم و حساس مراکز فرهنگی و دینی است.

وی اضافه کرد: ضرورت به کار گیری و استفاده از قوای فرهنگی و اعتقادی برای مقابله با جبهه استکبار امروز به خوبی در جامعه احساس می‌شود.

زرینه عنوان کرد: استکبار و غرب با بهره‌گیری از ابزار تبلیغات و گسترش رسانه‌های غیر اخلاقی در صدد مخدوش جلوه دادن ارزش‌های دینی و از بین بردن اعتقادات جوانان در جامعه اسلامی هستند.

یحیی رحیم‌لو عضو شورای شهر اقبالیه نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کشورهای بیگانه برای اینکه فرهنگ ما را مختل کنند از راه‌های زیادی استفاده کرده و ما باید برای خنثی‌سازی این هجمه‌های دشمنان ارزش‌ها و آرمان‌های شهدای گرانقدر انقلاب را زنده نگه‌داشته و در راه شهیدان گام برداریم.

رحیم‌لو بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردها در یک برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی، رواج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی در صورت برخورداری از کتاب‌های مناسب، مفید و توجه به نیازهای مراجعان، می‌توانند عامل مؤثری در تشویق اقشار مختلف مردم به مطالعه باشند و کتابخانه‌های عمومی باید جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابند و امکانات لازم و گستردگی متناسب با رشد جمعیت را به دست آورند.

عضو شورای اسلامی شهر اقبالیه ادامه داد: کتابخانه‌ها از حیث تاریخی و اجتماعی در جایگاهی از بلوغ و قدرت گزینش قرار می‌گیرند که نه تنها برآورنده نیاز اطلاعاتی هر متقاضی و زمینه‌ساز رویکرد مردم به سوی مطالعه و کتابخوانی است، بلکه می‌تواند به عنوان پشتیبان امر تحقیقات و ضمانتی مطمئن برای سلامت جامعه باشد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که اعضای شورای شهر پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند پس در ترویج کتابخوانی نقش داشته و می‌توانند با انتقادات و نظرات سازنده خود مسئولان کتابخانه‌ها را در ارتقای خدمات یاری دهند.

این عضو شورای شهر اقبالیه نقش ارگان‌ها و ادارات را در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مؤثر دانست و افزود: ادارات و سازمان‌ها نیز می‌توانند با اهدای کتاب‌های خود به کتابخانه‌های عمومی در این حرکت فرهنگی سهیم شوند زیرا این مهم به طور یقین در افزایش سرانه مطالعه و ارتقای علم و دانش افراد جامعه مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه و فرهنگ اهدای کتاب تصریح کرد: سنت اهدای کتاب یک رسم دیرین در جامعه ایران بوده که با گذشت زمان فراموش شده و امید است با اهدای نمادین کتاب در مناسبت‌های مختلف این رسم را احیا کنیم.

رحیم‌لو با تأکید بر اینکه نشر مکتوب یک نیاز اساسی در جامعه است، ادامه داد: اگر خانواده‌‌ها بدانند مطالعه تا چه اندازه می‌تواند در سبک زندگی‌ آنها مفید باشد، به صورت جدی به آن توجه خواهند کرد.

این مسئول اذعان کرد: افزایش فرهنگ مطالعه و بهبود وضعیت کنونی استان قزوین در زمینه مطالعه نیازمند نگاه فرابخشی است و اینکه برای توسعه مطالعه بین شهروندان این استان با پوشش برنامه‌ای از سوی رسانه‌ها با همکاری اداره کل کتابخانه‌ها به سوی ایجاد تمایل و رغبت بیشتر شهروندان به مطالعه گام برداشته و اعتبارات را نیز باید برهمین مبنا یعنی مطالعه شهروندی تخصیص داد.

لازم به ذکر است که طی همین هفته گذشته نقد کتابی بعد از سال‌ها در قزوین برگزار شد و با حضور مؤلف کتاب لشکر خوبان و همچنین سردار آبنوش این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت که جا دارد اینگونه نشست‌ها در استان قزوین افزایش یابد.

انتهای پیام/77005/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول