اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم خبر داد

برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه با حضور ناشران داخلی و خارجی

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه اواخر بهمن‌ماه یا اوایل اسفند‌ماه با حضور ناشران داخلی و خارجی خبر داد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه با حضور ناشران داخلی و خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید رسول موسوی‌نژادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت بازار نشر استان قم اظهار کرد: ظرفیت‌های مناسبی در استان قم در حوزه تولید آثار دینی و خریداران کتاب وجود دارد بنابراین ضرورت داشت که کتاب‌های حوزوی و دینی با تسهیلات بهتر در اختیار طلاب و مردم قم قرار گیرد.

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب حوزه گفت: تاکنون سه دوره از این نمایشگاه تخصصی برگزار شده و ناشرانی از کشورهای خارجی مانند لبنان، سوریه و عراق و ناشرانی از داخل کشور مانند استان‌های قم، تهران و ... در این نمایشگاه شرکت کرد‌ه‌اند.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: تاکنون نمایشگاه کتاب حوزه باشکوه خاصی برگزار شده و مورد استقبال بزرگان حوزه و طلاب علوم دینی در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه عمر زیادی از نمایشگاه تخصصی حوزه نمی‌گذرد این نمایشگاه در حال تبدیل شدن به برند برای استان است و از استان‌های مختلف پیگیر هستند تا خریدهای خود را از این نمایشگاه انجام دهند.

موسوی‌نژادیان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای نمایشگاه کتاب حوزه گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلات خوبی در نظر گرفته که در قالب بن‌های حمایتی در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تخفیف حداقل 40 درصدی در قالب 20 درصد توسط ناشر و 20 درصد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت بن کارت به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود و برخی ناشران تخفیف‌های بیش از 20 درصد برای عرضه آثار خود در نظر گرفته‌اند.

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم یادآور شد: پنج میلیارد ریال بن کارت در نمایشگاه کتاب توزیع می‌شود و ناشران نیز معادل همین رقم در عرضه آثار خود به خریداران تخفیف خواهند داد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب حوزه از پراستقبال‌ترین نمایشگاه‌هاست، گفت: امسال تلاش می‌کنیم از حضور ناشران خارجی به ویژه لبنان که سهم زیادی در توزیع کتب شیعی در بین کشورهای اسلامی دارند و کشورهای دیگری که شرایط حضور در نمایشگاه کتاب حوزه را دارند، استفاده کنیم.

موسوی‌نژادیان ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه بهتر از سال‌های گذشته شرایط را برای ارائه خدمات به طلاب دینی فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: زمان پیش‌بینی شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه استان اواخر بهمن‌ماه یا اوایل اسفندماه سال‌جاری است ولی اکنون در حال رایزنی با ناشران خارجی هستیم.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان کرد: باید زمان برپایی نمایشگاه طوری تنظیم شود تا ناشران بتوانند حضور حداکثری در نمایشگاه داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه گفت: امسال شرایط محل برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب‌تر از سال گذشته است و با توجه به آماده شدن مجتمع ناشران واقع در خیابان معلم فضایی بیش از هفت برابر سال گذشته زیر پوشش غرفه‌های نمایشگاهی قرار گرفته است و شرایط حضور ناشران استانی و خارج از استان فراهم خواهد شد.

موسوی‌نژادیان خاطرنشان کرد: با توجه به برپایی نمایشگاه حوزه در مجتمع ناشران، تعداد ناشرانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و به دنبال آن تعداد آثار عرضه شده نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه زمینه استقبال چشمگیر از نمایشگاه فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: فضای فیزیکی نمایشگاه دارای امکانات مناسب و شرایط مطلوبی است و در مرکز شهر و نزدیک حرم حضرت معصومه(س) واقع شده و بازدیدکنندگان برای پارک وسایل نقلیه خود می‌توانند از پارکینگ‌های مجتمع ناشران و حرم استفاده کنند که به این وسیله شرایط حضور حداکثری مردم فراهم شده است.

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم خاطرنشان کرد: حداکثر فضای نمایشگاهی در قالب پنج طبقه در اختیار ناشران کتاب استان قرار گرفته و محدودیتی برای واگذاری فضا برای ناشران حوزوی وجود ندارد.

موسوی‌نژادیان با اشاره به افزایش مساحت محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شد که دارای مساحت 2 هزار متر مربع بود ولی هر طبقه مجتمع ناشران دارای مساحت سه هزار متر مربع است در نتیجه اکنون 15 هزار متر مربع در اختیار ستاد برگزاری نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه ناشران برای نخستین سال در خانه خود نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنند، گفت: با وجود افزایش چشمگیر در فضای نمایشگاهی با محدودیت غرفه مواجه هستیم و استقبال خوبی برای شرکت در نمایشگاه صورت گرفته است.

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم یادآور شد: اکنون در حال ایجاد مقدمات لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب حوزه هستیم که بخشی از مکاتبات انجام شده و بخشی در حال انجام است و تعدادی از ثبت‌نام‌ها نیز در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به محدودیت مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: باید مسئولان استان به ویژه استانداری و شهرداری فضایی ویژه نمایشگاه کتاب در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) که بلوار فرهنگی است، پیش‌بینی کنند تا مردم و زائران بتوانند از این فضای فرهنگی استفاده کنند.

موسوی‌نژادیان خاطرنشان کرد: همیشه در استان از نمایشگاه کتاب استقبال خوبی صورت گرفته و این استقبال رو به افزایش بوده و این شرایط نشان می‌دهد که فرهنگ مطالعه در استان در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب حوزه به بخش مهمی از نیازهایی که در این بخش وجود داشته پاسخ داده است، گفت: در طول ایام سال طلاب به طور مرتب برای اطلاع از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه مراجعه و تماس می‌گیرند که این امر نشان‌دهنده میزان تاثیر برپایی این نمایشگاه است.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: این تصور وجود دارد که اکثر طلاب برای خرید کتاب برنامه خود را با زمان برپایی این نمایشگاه تنظیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه قم ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب جهان اسلام را دارد، گفت: اگر از نظر فضای فیزیکی محدودیت‌ها برطرف شود، بدون تردید این نمایشگاه به نمایشگاه کتاب جهان اسلام تبدیل می‌شود.

موسوی‌نژادیان یادآور شد: ناشرانی از لبنان، سوریه، عراق و ترکیه در سال گذشته در این نمایشگاه شرکت کردند و امسال اگر شرایط ویزا و ورود و خروج از کشورهای مورد نظر فراهم شود، ناشرانی از کشورهای مصر و یمن در نمایشگاه حضور خواهند یافت.

وی تصریح کرد: با 60 تا 70 ناشر بیروتی مکاتباتی صورت گرفته تا بتوانند در نمایشگاه حاضر شوند، ممکن است برخی ناشران به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد شرایط حضور را نداشته باشند.

مسئول ستاد برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب استان قم با بیان اینکه اکنون در نمایشگاه کتاب استان شرایط حضور 300 ناشر فراهم شده است، گفت: با توجه به فضای خوبی که ایجاد شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته شرایط برگزاری نمایشگاه در سال‌ جاری مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قم محور فعالیت‌های حوزوی در کشور است به عنوان اصلی‌ترین مرکز فعالیت ناشران حوزه دین در کشور محسوب می‌شود.

موسوی‌نژادیان با اشاره به اهداف برپایی نمایشگاه کتاب گفت: این نمایشگاه از طرفی برای مخاطبان شرایطی فراهم می‌کند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را با شرایط و تسهیلات بهتر خریداری کنند و از طرفی دیگر برای ناشران دینی فرصتی ایجاد می‌شود که بتوانند آثار خود را عرضه کرده و به فروش برسانند.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های مالی و اقتصادی طلاب، تخفیفی که ناشران در نظر می‌گیرند و یارانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اختصاص داده، می‌تواند کمک زیادی برای تامین نیازهای این افراد در حوزه کتاب باشد.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: حضور ناشران خارجی به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب و عرضه آثار آن‌ها ضمن تامین نیاز طلابی که علاقه‌مند به کتاب هستند، زمینه تبادل آثار و اطلاعات ناشران را فراهم می‌کند و رشد کمی و کیفی آثار دینی و مذهبی را در کشور به همراه دارد.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول