اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هفته وحدت نشان همدلی است

هفته وحدت؛ زداینده فرقه‌بازی‌ها و تفرقه‌جویی‌ها

هفته وحدت، هفته‌ای است که در آن میثاق‌ها تحکیم و امت اسلامی یکپارچه و منسجم است و شیعه و سنی، به یاد سالروز میلاد رسول گرامی اسلام (ص) با هم و در کنار هم، در یک راه و به سوی یک هدف سرود وحدت می‌خوانند.

هفته وحدت؛ زداینده فرقه‌بازی‌ها و تفرقه‌جویی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57، حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد.

حضرت امام خمینی (ره) با درک این موضوع که دو مذهب تشیع و تسنن که از پیروان زیادی در سراسر جهان برخوردار هستند، هر اندازه بتوانند دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک کنند، تأثیر بسیار مهم و ارزشمندی در اعتلا و عزت و سربلندی مسلمان در جهانی کنونی خواهند داشت و توطئه‌های هر روزه آن‌ها را نقش بر آب خواهند کرد.

امام راحل به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى پى ‏برده بود. او اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‌‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏‌ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‌‏شان هم اشاره دارد.

به همین دلیل امام راحل، روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را تحت عنوان «هفته وحدت» نام گذاری کرده و یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد وحدت میان جامعه مسلمین را وحدت دانست.

اسلام به عنوان مکتب جامع و جاوید، همان گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملت خاصی محدود نکرده است، اتحاد امت اسلامی را در صدر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: اسلام به معنای وحدت و انسجام است و آمده تا به عنوان یک چتر همه بشریت را کنار هم قرار داده است.

حجت‌الاسلام علی معبودی با بیان اینکه دین اسلام دین صلح‌طلبی است، می‌افزاید: با نگاه به قرآن کریم، مشاهده می‌کنیم که هیچ‌گاه راجع به جنگ دستوری صادر نشده و آیات قرآن در ارتباط با دفاع است و بر این موضوع تاکید شده است.

وی ادامه می‌دهد: اسلامی که به دنبال وحدت و انسجام است به مذاق دشمنان و افرادی که منافعشان در خطر و اختلاف و به هم ریختگی است، خوش نمی‌آید.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: دشمنان اسلام تلاش می‌کنند جامعه اسلامی را از هم جدا کرده و بین مسلمانان اختلاف بیاندازند چراکه اگر مسلمانان با هم وحدت داشته باشند یقینا دشمنان به سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی که در اختیار مسلمانان است، به درستی نمی‌توانند استفاده کنند.

*دلایل اختلاف‌افکنی دشمنان بین جوامع اسلامی

بر اساس این گزارش، وحدت اسلامی که قوی‌ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام محسوب می‌شود، از دیر باز دست خوش توطئه‌های دشمنان قرار گرفته است.

استعمارگران خارجی و ایادی داخلی آنان که قوت خود را در ضعف جوامع اسلامی می‌جویند، برای غارت منابع و ثروت‌های ملل اسلامی، سعی در فرو ریختن جو اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی داشته‌اند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین تصریح می‌کند: دشمنان با ایجاد اختلاف و تفرقه درصدد هستند مردم دنیا با زیبایی‌های اسلام آشنا نشوند و ثروت عظیم جامعه اسلامی در کنار هم قرار نگیرند.

معبودی اضافه می‌کند: دشمنان اسلام می‌دانند که اگر ثروت عظیم جامعه اسلامی در کنار هم قرار بگیرد قطعا به ضررشان خواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: با تقسیم مسلمانان به گروه‌های مختلف، دشمنان همه تلاششان این بود که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند به همین دلیل با تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی، دشمنان از این موضع بسیار استفاده کرده و مسلمانان را مورد توطئه و حتی ضرب و شتم قرار دادند.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی می‌افزاید: دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت اسلام و مسلمانان و شکست اسلام جرقه اختلاف را ایجاد کردند تا به اسلام و مسلمانان ضربه وارد کنند.

وی ادامه می‌دهد: دشمنان می‌خواهند با ایجاد تفرقه بین مسلمانان، آنان را به سمت امیال، اهداف و مقاصد شومشان کشانده و خوار و ذلیلشان کنند که انگلیسی‌ها همواره در تلاش هستند با شعار تفرقه بیانداز و حکومت کن به اهداف پلیدشان در جوامع اسلامی دست یابند.

بنابر این گزارش، قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است و از آنان می‌خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند.

قرآن کریم کسانی را که خدای واحد را می‌پرستند، به سوی یک قبله نماز می‌گذارند، کتاب آسمانی‌شان قرآن است و پیامبر والایشان حضرت محمد (ص) است را به اتحاد و یگانگی فرا می‌خواند و همه امت اسلامی را از منازعه و اختلاف باز می‌دارد؛ چنان که در سوره انفال آیه 46 می خوانیم: «از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و منازعه و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبتتان از دست خواهد رفت» و در جای دیگر قرآن کریم محور وحدت مسلمانان را توحید می داند و می فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید.

*اختلاف سنی و شیعه در اصول نیست

نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین اذعان می‌کند: وحدت شیعه و سنی به این معنا نیست که سنی شیعه شود و شیعه سنی شود چراکه در اصول اختلاف نیست بلکه در فروع اختلاف است و هر کسی می‌تواند به شیوه و سنت خود عمل کند.

معبودی می‌افزاید: نقاط مشترک فراوانی بین دو مذهب شیعه و سنی وجود دارد و منظور از وحدت این است که اهل تسنن و تشیع در این نقاط مشترک هم‌دست و هم‌صدا بوده و با هم در این مسیر حرکت کنند.

امید که مسلمانان، رهنمودهای قرآن را همواره سرلوحه زندگی شان قرار داده، با تکیه بر مشترکات عقیدتی خویش، گام های مهمی را برای تحقق وحدت بردارند.

*جمهوری اسلامی، پیش گام وحدت اسلامی

به گزارش فارس، وحدت اسلامی که همواره آرزوی اندیشمندان اسلامی بود با مجاهدت و تلاش خالصانه مسئولان جمهوری اسلامی پایه‌های اساسی آن تحکیم یافته است.

جمهوری اسلامی، بدون شک از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، همواره با تمام توان، آیه‌های وحدت و همبستگی را برای مسلمانان قرائت کرده و گام‌های مهم عملی برای تحقق این هدف والا و ارزشمند برداشته است که بر هیچ فردی پنهان نیست.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین اظهار می‌دارد: ایجاد وحدت بین مسلمانان دستور اسلام و قرآن کریم است چرا که با تحقق آن برکات الهی مانند «قدرت خدا با جماعت است» شامل حال مسلمانان می‌شود.

معبودی اضافه می‌کند: یکی از اهداف انقلاب اسلامی این است که مسلمانان را با هم متحد و منسجم کند به همین دلیل در بسیاری از زمینه‌ها موفق عمل کرده است.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال فلسطین را که دشمنان داشتند به فراموشی می‌بردند انقلاب اسلامی سبب شد جماعت‌های پراکنده مسلمانان را در کنار هم قرار دهد یا امروز حماس و حزب‌الله لبنان با حمایت‌های مسلمانان توانسته در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده و پیروز شوند.

این مسئول یادآوری کرد که آرمان انقلاب اسلامی بالاتر و بلندتر از این موضوعات و قضایا است.

بی تردید، شهید مطهری یکی از چهره‌ها و شیفتگان وحدت اسلامی است. این متفکر بزرگ، راه نجات و سعادت جوامع اسلامی را در وحدت دانسته، می‌گوید: «وحدت در جهان بینی، در فرهنگ، در سابقه تمدن، در بینش و منش، در معتقدات مذهبی، در پرستش‌ها و نیایش‌ها، و در آداب و سنن اجتماعی، به خوبی می‌تواند از مسلمین امت واحد بسازد و قدرتی عظیم به وجود آورد که قدرت‌های عظیم جهانی ناچار در برابر آن خضوع نمایند».

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک می‌گوید: امت اسلامی با وحدت و یکپارچگی می‌تواند علاوه بر موفقیت در امور اخروی و دنیوی، توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان را خنثی کرده و بر استکبار جهانی و غرب پیروز شود.

حجت‌الاسلام حسینی می‌افزاید: مسلمانان برای اینکه بینشان تفرقه ایجاد نشود باید به دستورات و قوانین الهی و اسلامی عمل کرده و با شناخت حق و باطل دشمنان را به عقب رانده و مأیوس و ناامیدشان کنند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین استفاده از قدرت مسلمانان علیه دشمن مشترک را از پیامدهای مهم وحدت ذکر و بیان می‌کند: اگر بین مسلمانان اختلاف و تفرقه باشد ضعف بر امت اسلامی مستولی شده و دشمن با سوء استفاده از این موضوع به ضرر مسلمانان عمل می‌کند.

معبودی اضافه می‌کند: مسلمانان در سایه وحدت و حرکت به یک سمت مشخص با استفاده از توانمندی‌ها و استعدادها می‌توانند بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را رفع کرده و دشمنان را در راه رسیدن به اهدافشان زمین‌گیر کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان پررنگ‌تر و بیشتر شود می‌توانند به پیشرفت و تمدنی که مد نظر اسلام و پیامبر اکرم (ص) است، دست یابند.

اکنون که انقلاب بزرگ اسلامی، این فریاد بلند زمان بر تیرگی‌های شب تاریخ، طلسم ظلمت را شکست، بر عالمان و متفکران مصلح و متعهد شیعه و سنی است که علیه تعصب‌های های کور و گرایش‌ها و فشارهای توده‌های عوام قیام کرده و صبح وحدت و آگاهی و پیروزی را به امت اسلام تقدیم کنند.

به راستی، با وحدت تمامی گروه‌های مسلمان است که می‌توان دست‌های جنایت‌کارانه دشمن را قطع و مقاصد شوم آن را خنثی کرد.

با توحید کلمه است که می‌توان در مقابل توطئه‌های شوم استکبار جهانی، که هدفی جز نابودی اسلام ناب محمدی (ص) ندارد، با صلابت هرچه بیشتر ایستادگی کرد.

به امید روزی که اسلام مجد و عظمت حقیقی خویش را در سایه اتحاد مسلمین باز یابد.

انتهای پیام/77006/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول