اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم:

ناشران برای نخستین بار در خانه خود نمایشگاه برپا می‌کنند

مدیر عامل تعاونی ناشران استان قم گفت: ناشران در سال‌های گذشته در فضاهای اجاره‌ای نمایشگاه برپا می‌کردند اما امسال برای نخستین بار نمایشگاهی در خانه خود برگزار می‌کنند.

ناشران برای نخستین بار در خانه خود نمایشگاه برپا می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید محمود حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به برپایی نهمین نمایشگاه کتاب استان قم اظهار کرد: با توجه به وضعیت و امکانات مجتمع ناشران، نمایشگاه کتاب در پنج طبقه برپا می‌شود که یک طبقه این نمایشگاه ویژه کودک و نوجوان با موضوعات تربیتی و آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش کودک و نوجوان دارای هشت هزار و 800 عنوان کتاب بوده که در قالب 25 غرفه مساحتی به میزان سه هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است.

مدیر نهمین نمایشگاه کتاب استان قم یادآور شد: در چهار طبقه دیگر 290 ناشر با 44 هزار عنوان کتاب مستقر می‌شوند و از این تعداد 182 ناشر قمی و 108 ناشر شهرستانی هستند که در قالب 218 واحد در فضای 12 هزار متر مربع حضور دارند.

وی عنوان کرد: موضوعات کتاب‌ها شامل دینی، آموزشی، تربیتی، دانشگاهی، کمک آموزشی، زبان، ادبیات، پزشکی، حقوق و هنر است.

حسینی ادامه داد: معاونت فرهنگی شهرداری با موضوعات آموزشی و تربیتی ویژه کودکان در قالب کودکان و نماز، اسباب بازی برای کودک و ... در این نمایشگاه حضوری فعال دارد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: این نمایشگاه‌ها به منظور ارتقای سطح دانش جامعه، ترویج کتاب و کتابخوانی برپا شده است زیرا لازمه جامعه دینی این است که مردم با کتاب آشنا شوند.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم خاطرنشان کرد: ناشران در این نمایشگاه با یکدیگر تعامل برقرار کرده و در زمینه کتاب‌هایی که در موضوعات مختلف چاپ شده اطلاعاتی کسب کرده و از کتاب‌های ناشران دیگر استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: تسهیلاتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد تا بتوانند از کتاب‌های مورد نیاز خود استفاده کنند.

حسینی با بیان اینکه ناشران برای نخستین بار در خانه خود نمایشگاه برگزار می‌کنند، گفت: ناشران در سال‌های گذشته در فضاهای اجاره‌ای نمایشگاه برپا می‌کردند ولی امسال برای نخستین بار نمایشگاهی در خانه خود با ظرفیت هفت برابر سال گذشته برگزار می‌کنند.

وی عنوان کرد: تعداد ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب 2 برابر شده است و فضاهای جنبی نمایشگاه منحصر به فرد است و امیدواریم خدمت خوبی برای مردم فرهنگ‌دوست داشته باشیم.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم با بیان اینکه ظرفیت برپایی نمایشگاه در فضایی بزرگتر وجود دارد، گفت: امسال استقبال چشمگیر ناشران را برای شرکت در نمایشگاه شاهد بودیم ولی به دلیل محدودیت مکانی 50 ناشر متقاضی را نتوانستیم پذیرش کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر یک‌هزار و 200 ناشر در استان وجود دارد، گفت: استان قم دارای رتبه دوم در زمینه آمار ناشر پس از تهران است و در نشر حوزه دینی رتبه اول در کشور به قم اختصاص دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت قم و تعداد ناشران باید برنامه‌ریزی منسجمی انجام شده و این امر مدیریت شود زیرا قم مرکز حوزه و تولید علم بوده و مولفان متبحر، فعال و صاحب قلم در قم بسیار هستند.

وی با اشاره به مشکلات ناشران در بحث نشر کتاب گفت: ناشران در بحث توزیع کتاب‌های چاپ شده مشکل دارند که در این زمینه لازم است چاره‌اندیشی شود.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم با بیان اینکه تولید کتاب‌های دینی باید سازماندهی شود، عنوان کرد: ناشران باید در زمینه کارهای جدید و مطالب مورد نیاز جامعه کار کنند و این‌طور نباشد که کتاب‌های تکراری را منتشر کنند.

وی با اشاره به استقبال از خرید کتاب در نمایشگاه‌ها گفت: دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف آموزشی و کمک آموزشی مجبور هستند کتاب‌ها را خریداری کنند ولی در بخش‌های دیگر مولف باید متنی تالیف کند که مورد اطمینان مردم و با قلم مناسب باشد تا مردم با رضایت کتاب‌ها را خریداری کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کتاب سبب شده که نسبت به گذشته فاصله مردم با کتاب زیادتر شود و توان مالی عموم مردم نیز پایین آمده بنابراین برای خرید کتاب مشکل دارند و باید فکر اساسی در این زمینه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت کتاب سبب شده مردم به سختی کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه ‌کنند و برای خرید کتاب مشکل داشته باشند.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قم یادآور شد: ناشران در زمینه افزایش قیمت کتاب مقصر نیستند بلکه افزایش سه برابری قیمت کاغذ و خدماتی مانند مواد اولیه سبب افزایش قیمت کتاب و کاهش نقش کتاب در سبد خانوار شده است.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تعداد کتاب‌های منتشر شده کاهش پیدا کند به عنوان مثال کتاب‌های دینی چاپ شده در گذشته حداقل سه هزار جلد بود و اکنون این میزان به یک‌هزار جلد کاهش یافته که این امر به دلیل گرانی کاغذ و تولید کتاب روی داده است.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول